Ik ben nu 8,5 weken zwanger. Met 7 weken heb ik een prima echo gehad (kloppend hartje). Ik had redelijk wat last van maagzuur, obstipatie, vaker plassen en een opgezette buik. De afgelopen twee dagen heb ik een paar keer een vrij pijnlijke kramp gehad (van korte duur, trok snel weg). Geen bloedverlies. Verder heb ik het tegengestelde aan obstipatie inmiddels, ik ga heel gemakkelijk naar de wc, ook het maagzuur is verdwenen, ik voel me ook niet meer opgezwollen en ik denk dat ik ook minder vaak moet plassen. Ik heb wel nog last van pijnlijke en opgezette borsten en vermoeidheid maar ik vergeet onderhand dat ik zwanger ben. Ik maak me zorgen over het afnemen en wijzigen van de klachten. Reden tot zorg?
En dan nog een korte aanvullende vraag: Ik was een verstokt roker (30+) voordat ik (ongepland) zwanger raakte, ik heb het nu kunnen reduceren naar 2 sigaretten per dag. Ik weet dat het beter is om helemaal niet te roken maar moet ik nu volslagen paranoia zijn over die 2 sigaretten?
hoi het wel of niet hebben van klachten of het plotseling opkomen of verdwijnen ervan zegt verder niets over het wel of niet goed gaan van de zwangerschap. Het is geen probleem dat je klachten de ene keer meer zijn dan de andere. Super dat je al zover geminderd bent met roken! en nee, paranoia moet je nooit zijn! Maar stoppen is wel echt veel beter. Kijk eens op STIVORO onafhankelijk expertisecentrum over stoppen met roken en meeroken en bespreek het met je verloskundige. Goede zwangerschap gewenst! Mirjam