Urineverlies

Discussie in 'De lounge' gestart door Luchia, 28 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luchia

Luchia Fanatiek lid

29 jun 2012
    1.683
    711
    113
    Hoi dames,

Vandaag toch maar weer de bekkenfysiotherapeut opgebeld voor een nieuwe afspraak. Ik heb een overactieve bekkenbodem met een overactieve blaas. Ik moet 's nachts meerdere keren er uit voor kleine beetjes en kan de drang ook niet weg denken omdat de drang dan heel hoog is.

Nu wou de vorige bekkenfysiotherapeut me behandelen met een tens apparaat. Nu vraag ik me af heeft iemand ervaringen met een overactieve blaas en deze behandelmethode daarvoor?

Ik heb ook redelijk veel urineverlies en ben daar door overdag veel onzeker en ongemakkelijk :(

2. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.705
    2.383
    113
    Mijn zoon heeft onlangs de Tens gebruikt om te proberen het laatste beetje van zijn plasprobleem op te lossen. We zijn al een paar jaar bezig vanwege een overactieve, te kleine blaas. Het is al veel beter dan het was (mede foor medicijnen), maar hij is nog niet 100% van het broekplassen af. Dus door de urotherapeute naar het Radboud verwezen om te kijken wat er nog mogelijk was. De Tens wilde hij zelf wel proberen. Dat moest 13 weken lang elke dag een half uur. Je moet dan 2 plakkers bij je voet plakken, 1 eronder en 1 bij de enkel, om de zenuw die bij de enkel loopt en die in contact staat met de blaas te stimuleren. Bij hem heeft het helaas niet geholpen. Maar we vonden het de moeite waard om het te proberen. Je kunt het namelijk zelf thuis doen en het is vrij laagdrempelig dus.

Een volgende stap zou PTNS kunnen zijn, waarbij de zenuw bij de enkel met een naaldje wordt aangeprikt. Dat is effectiever omdat de zenuw dan direct wordt aangeprikt. Dat is effectiever dan de Tens en heeft dus wat meer slagingskans omdat het bij de Tens d.m.v. een plakker gaat en zit de huid er nog tussen, wat dus minder effectief is. PTNS hoeft ook maar 1x per week maar moet wel in het ziekenhuis gebeuren. En voor kinderen kan dat niet in elk ziekenhuis, dus dat zou betekenen dat we 12 weken lang naar het Radboud moeten. Een behandeling van een half uur per keer, maar door de reistijd zouden we elke keer zowat de hele middag kwijt zijn. Voor nu gaan we dat niet doen, als het huer vlakbij in het ziekenhuishad gekund met dus minder reistijd, hadden we het misschien wel gedaan. We proberen eerst nog even wat anders, alhoewel motivatie daarvoor op het moment ook even ver te zoeken is bij hem helaas. Maar volwassenen kunnen als het goed is in veel meer ziekenhuizen terecht voor PTNS, niet allen de academische. Dus daar zou je ook nog eens naar kunnen informeren als de Tens niet helpt.

Sorry, een heel verhaal maar hopelijk heb je er wat aan.

Deel Deze Pagina