Eet- en slaapritme

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Maria76, 2 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maria76

    Maria76 Lid

    21 jun 2010
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Linda en Ilse,

    Alvast excuses voor mijn lange verhaal! Ik heb een drietal vragen en voor de volledigheid heb ik daarom even de situatie geschetst zoals mijn dochter nu eet en groeit.

    Mijn dochter van bijna 7 maanden kreeg tot 6 maanden volledige borstvoeding en vanaf 6 maanden zijn we vast voedsel gaan introduceren. In eerste instantie weigerde ze voeding van een lepel en zijn we haar in de ochtend een stuk banaan of een stuk appel gaan geven. Dit gaat best aardig. Ze hapt ervan, maar ze krijgt er maar heel erg weinig van binnen. Nu geef ik haar aan het eind van de middag ook een groentehapje (potje of zelf gepureerd). Hier eet ze ook maar een paar muizenhapjes van. Dit zal vanzelf wel meer gaan worden. Overdag heeft ze wat BV betreft een aardig schema. Ze eet gemiddeld om de 4 uur (7:00 – 11:00 – 15:00 – 18:00). Als ze eerder of later wakker is dan verschuift het schema. Twee maanden geleden sliep ze nog van 18:00 tot 4:00 of 5:00 uur in een ruk door. Helaas is ze steeds minder gaan slapen. Ze wordt nu om de 4 uur wakker, maar vaak ook veel eerder en wil minimaal 2x per nacht drinken. Soms is ze echt klaar wakker midden in de nacht.
    Ze zit qua lengt precies op het gemiddelde, haar gewicht zit nog netjes binnen de curve van het CB maar neigt wel naar de bovenste lijn.
    Nu heb ik een paar vragen:

    1. Is het mogelijk om de nachtvoedingen weer te laten vervallen door bijvoorbeeld overdag anders te voeden? Of is er een andere manier om haar weer in een nachtritme te krijgen?(We raken namelijk steeds meer vermoeid!)

    2. Komt zij extra aan door de nachtvoedingen? Of kan dit niet omdat het borstvoeding betreft?

    3. Het kolven op het werk wil ik graag afbouwen. Is het mogelijk om haar overdag flesvoeding te geven en ’s ochtends, ’s avonds en ’s nachts borstvoeding? Zal zij dan niet extra aankomen als ze ’s nachts meerdere keren borstgevoed wordt?

    Alvast heel erg bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal en beantwoorden van de vragen!
     
  2. Linda Offereins

    Linda Offereins Lactatiekundige

    3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Een veel voorkomend verhaal.
    Baby van een half jaar maken al heel veel mee en verwerken dat 's nachts. Je ziet dan vaak dat ze veel wakker worden 's nachts. Ze hebben dan niet zozeer voeding nodig als wel een beetje troost een vertrouwen. Dat is wat ze vind aan je borst. Eigenlijk heeft ze de nachtvoedingen niet meer nodig. Maar ach, als ze dan toch wakker is, wil ze wel een slokje drinken.

    Neem haar lekker bij je, geef haar wat slokjes en benoem het niet als een voeding. Als ze voldoende troost en vetrouwen heeft zal ze weer beter doorslapen.

    Je kunt zeker overdag overgaan op steeds meer kunstvoedingen en nog wel 's nachts blijven aanleggen. Afhankelijk van hoe je borsten zijn houdt dit langer of minder lang stand.

    Dit gaat vanzelf over. Soms kun je proberen haar wel even in bed te nemen en niet te voeden, of haar een slokje te geven naast haar bed en niet in jouw bed te nemen.
    Som is tijdelijk de helft van de nacht bij jou in bed een optie probeer dan wel zelf ook te slapen.

    succes
    Linda
     

Deel Deze Pagina