Ik dronk altijd thee met suiker en daar wilde ik vanaf. Drink best veel thee namelijk. Eerste paar dagen was het vies, daarna paar weken minder lekker en na een paar maanden kon ik me niet meer voorstellen dat ik ooit thee met suiker dronk. Dat vind ik nu vies. Olijven moest ik ook nooit wat van hebben. Totdat ik het 2 jaar geleden tegen kwam op een soort pizzabroodje. Smaakte niet verkeerd. Nu vind ik het juist erg lekker op een pizza e.d. Sommige dingen kan je inderdaad leren eten en drinken. Je eerste biertje of wijntje vond je ook niet lekker. Aan sommige smaken kan je wennen. Je smaak verandert eens in de zoveel tijd ook. Geen gek idee dus om eens in de zoveel jaar een hapje of slokje te nemen van iets dat je niet lust(te). Wie weet....
ik kan me trouwens ook niet indenken dat een eerste keer een sigaret lekker is (nooit gerookt) Thee met suiker dronk ik ook vaak, nu ook zonder suiker want ik drink echt veel thee. En kan niet goed tegen suiker.
Hier ook thee zonder suiker leren drinken, een stuk gezonder Maar ik zou bijvoorbeeld wel tomaten willen lusten, die zien er zo lekker uit, en zitten inderdaad vaak overal in en op. Maar ja, hoe ga je dat aanpakken? Vaak eten en vind je ze dan opeens lekker?
@hannez91: Joh wat woon jij dichtbij! Je ziet hier niet zo heel veel Zeeuws-Vlamingen. En ontopic, ik vind dat ook onzin ja. Toen ik voor het eerst uitging "moest" ik bier leren drinken, vond het niet te zuipen maar dan "moest" ik eerst maar met kriek beginnen. Needless to say, ik lust nog steeds geen bier. Het kan me ook weinig schelen. Er zijn genoeg andere drankjes die ik wel lust.
Ik merk wel dat sommige dingen die ik vroeger nooit lustte, dat ik die nu pas leer waarderen omdat ik mezelf andere gewoontes heb aangeleerd. Mijn ouders waren best wel van 'wat de boer niet kent...' en dat probeer ik te veranderen en probeer steeds meer andere/verschillende dingen uit. Het werkt wel, vind ik
Weinig Zeeuwen in zijn geheel. Ik zit een stukje boven jullie, in Walcheren Koffie, ik vind het heerlijk ruiken, echt heerlijk. Maar als ik het drink, word ik beroerd, ik vind het vies en ben er daarna ook echt beroerd van. Olijven, vind ik nog altijd niet te eten. Bier, wijn en vele andere alcoholische drankjes ook niet. Ik probeer het wel vaak, maar nee, bah. Spinazie is het enige wat ik echt niet wil eten, van de lucht alleen al krijg ik nare neigingen. Dat probeer ik ook gewoon niet meer. En ik mis het ook niet.
mijn diëtiste zei dat je wel dingen kunt leren eten. je moet iets eerst 12 keer hebben geproefd voordat je kan zeggen of je iets lust ja of nee sommige smaken zijn erg karakteristiek en duurt gewoon wat langer voordat je het lust/ lekker vind. je moet wennen aan een bepaalde smaak. er zijn altijd dingen die je echt niet lekker vind maar dat kan je dus eigenlijk pas na 12 x proeven zeggen! dus... je kan wel dingen leren eten!
Ik heb dat met bier.. Toen ik ging stappen hoefde ik t niet als t mooi weer is hoef ik t niet. Rosé niet en al die andere meuk ook niet. Iedereen zegt dat moet je leren drinken nou heb t vaak geprobeerd maar word er gewoon naar van vind het echt naar oud brood smaken. Wijn net zo soms doe ik voor de gezelligheid een wit zoet wijntje mee maar echt lekker vind ik t niet.
Oke interessant, maar 12 keer in een korte tijd of in een lange tijd? Waarschijnlijk moet er niet teveel tijd tussen zitten?
Klopt wel denk ik dat je smaak veranderd. De meeste kids en pubers lusten bijv geen vis, ik ook niet en ik nu vind ik het heerlijk. Hetzelfde met een wijntje, dat vond ik ook opeens lekker. Koffie vind ik echt niet lekker en dat ga ik dus ook niet drinken.
Ik lust absoluut geen pizza. Vooral die bodem, juk! Voel ook weinig behoefte om het te leren eten. Mijn vriend eet geen kaas, dus wij eten het sowieso nooit.
Je kunt niet iets 'leren' te eten of drinken, want je weet toch hoe je moet eten en drinken? Over smaak valt gewoon niet te twisten, je vind het lekker of vies. Vind ik iets niet lekker eet ik het ook niet. En als iemand dan zegt ja dat moet je leren......vraag ik me af of diegene zelf dan alles eet. Ik eet bijvoorbeeld geen lever, tuinbonen, niertjes, witlof, olijven, stinkkaas (brie, camembert, limburger enz.). Die dingen lust ik echt niet en niemand kan me dwingen het te eten. Smaken kunnen inderdaad wel veranderen dus heel soms waag ik een poging maar het blijft vooralsnog hetzelfde. En soms eet je bepaalde dingen niet meer omdat je weet hoe het bereid wordt of waar het vandaan komt. Zo at ik vroeger graag kikkerbillen in knoflook saus, totdat ik zag hoe die kikkers geslacht werden, nooit meer die dingen gegeten!!
Ja, zo ging het bij mij wel. blijven eten en dan vind je ze niet meer echt vies. En nu vind ik ze echt heerlijk en doe het overal doorheen.
Ik vind dat je wel dingen kunt 'leren' eten, soms moet je gewoon aan bepaalde smaken wennen alvorens je deze lekker kunt gaan vinden. Persoonlijk heb ik dit met veel producten, denk aan de allerbekendste: olijven! Maar ik weet ook nog dat ik ooit walgde van tzaziki, champignons, en nog meer.. Uiteindelijk ben ik deze producten gewoon gaan eten en zelfs lekker gaan vinden. Ook eet ik bepaalde gezonde voedingsmiddelen vanwege de gezondheidsvoordelen of gewoon voor de goede vitaminen. Sommige middelen vond ik echt niet direct lekker, maar uiteindelijk ga ik het wel lekker vinden.
Ik lust sommige dingen ook echt niet, haring of mosselen bijvoorbeeld, ik ga spontaan nekken. Mijn zoontje gaat kokken van champignons, die hoeft hij van mij ook echt niet te eten. Je hebt natuurlijk echt niet lusten of iets minder lekker vinden. Zo ben ik geen fan van nasi, maar man wel en daarom maak ik dat ook en eet ook wel braaf mijn bordje leeg, maar echt vrolijk word ik er niet van.
Ik heb in de loop der jaren wel veel dingen leren eten.Bij ons thuis was macaroni het meest spectaculaire wat er op tafel kwam en als ik dan ergens anders at vond ik het allemaal vies. Nu lust ik eigenlijk alles,zelfs olijven,geitenkaas,schimmelkaas,,vis,champigions vroeger ging ik er van over me nek maar nu heerlijk!!!
Ik walgde een aantal jaren geleden van schimmel kaas oude kaas en olijven! Totdat ik mijn partner leerde kennen hij eet alles! En ik eet het nu dus ook. Zuurkool stamppot ooh heerlijk vond ik dat maar nu krijg ik dat dus echt niet meer weg. Zuurkool vind ik nog steeds lekker hoor maar niet als stampot
Ik heb ook heel veel leren eten de laatste jaren.. Met name omdat mijn broer chefkok.. Hij gaf ook aan dat je iets ongeveer 8 keer moet eten voor je smaakpapillen eraan gewend zijn en inderdaad ik lust zeker nog niet alles (geen koffie).. Maar lust nu zeker het dubbele van 5 jaar geleden..