De verloskundige heeft ons gevraagd of we willen nadenken over het wel of niet laten uitvoeren van een screeningsecho met 20 weken. Ik neig er persoonlijk heel sterk naar om deze echo te laten uitvoeren, maar mijn man ziet er de toegevoegde waarde niet van in. Hij denkt dat we er alleen maar ongeruster van worden, en hij vraagt zich af waarom het 'tegenwoordig allemaal zo ingewikkeld moet'. Hij is overigens wel bereid om, als ik die echo per sé wil laten uitvoeren, zijn mening opzij te zetten. Ik zie wel de voordelen en nadelen van deze echo, maar ik vind het niet eerlijk om mijn man te passeren en toch de screening door te drukken. Aan de andere kant denk ik dat ik er spijt van krijg als ik het niet doe, dat het dan later gaat knagen van 'Had ik toch maar...'. Zijn er hier ook dames die van mening verschilden met hun partner over het wel of niet laten uitvoeren van de screening, en hoe hebben jullie dat opgelost? En zijn er ook dames die er bewust voor hebben gekozen om de screening NIET te doen, en wat was jullie reden daarvoor? Groetjes, Wendy * in dubio
wij hebben as vrijdag de 20 weken echo, wij hebben gekozen voor deze echo en hebben geen combinatie test laten doen hier was geen reden voor en hetis een kans berekening. Waarom wij wel voor de 20 weken echo kiezen is niet omdat het als een pret echo zien maar omdat we kunnen zien of er niks met ons kleinjes mis is. Want misschien kunnen ze dan gelijk na de bevalling iets aan doen (hartje of nieren of zo) en hoef je niet eerst maanden te sukkelen voor je er achter komt wat er aan de hand is of als er echt iets ergs aan de hand is en het is bijv. niet levensvatbaar na de geboorte om het dan nu te laten komen zodat je de zware lichaamelijk maanden niet in hoeft, voor een kleintje die het niet red. maar het is vooral ook fijn om te horen dat alles goed gaat met de kleine en je op de goed weg zit! kijk het is natuurlijk fijn om het weer eens te zien maar dit is niet de hoofd moot om de echo te laten maken.
ik merk helaas in mijn omgeving dat veel mensen het niet zien als een screening maar als een pret echo. wij realiseren ons dat al die echos mooi zijn, maar in eerste instantie zijn ze er natuurlijk om te kijken of er een afwijking is. ik vind dit wel iets om bij stil te staan, en rekening mee te houden. stel dat je kindje iets heeft waardoor je in het ziekenhuis bevallen moet en er een team van deskundigen klaar staat om je kindje gelijk te helpen. zonder echo zou het kunnen zijn dat je te laat bent of dat je hals over kop naar een ander ziekenhuis moet.
ik sluit me bij slingding en noura aan. Ook voor mij was het reden om deze echo te laten uitvoeren. Tuurlijk is het leuk om de kleine weer te zien, maar het belangrijkste vond ik om te weten of er niet iets aan de hand was/is waarop je je voor de bevalling kunt voorbereiden, ook met het oog op ziekenhuis of thuis bevallen. Sterkte met de beslissing. Karin
Wij hebben het ook gedaan en daar kwam idd een afwijking uit naar voren. Ons kindje heeft een verwijd nierbekken, dat houdt in dat er te veel vocht in de niertjes blijft zitten. Hoe dat komt weten ze pas na de geboorte. We bevallen idd op medische indicatie in het ZH en na de geboorte moeten we naar een kindernefreoloog in het AMC die naar de oorzaak gaat kijken. In het gunstigste geval is het dan hopelijk vazelf weggetrokken en in het ongunstigste geval zal ons kindje geopereerd moeten worden. Maar dan wel een operatie waarna het goed zou moten komen/zijn, gelukkig. Als wij die echo niet hadden laten doen, hadden we na de geboorte waarschijnlijk met een huilend kindje gezeten waarvan niemand wist waarom. Nu weten we wat er dan aan de hand zou zijn en kunnen we daar op inspelen. Ook zijn we er nu zo vroeg bij dat schade aan de niertjes zal worden voorkomen. Hadden we dit niet geweten dan waren we er misschien pas achter gekomen als ons kind 20 zou zijn. En ja, dan is de kans op schade aan de nieren al goed aanwezig. Kortom: wij zijn eigenlijk, ondanks het slechte nieuws, superblij dat we dit nu weten! En dat we dus die echo hebben gehad!
Hier in belgië krijg je bijna maandelijks een echo. Daar ben ik wel blij om ook. Zoals bij mij was er een placenta praevia (voorliggende moederkoek) vastgesteld op 26 weken zwangerschap. Moest ik maar 1 echo gekregen hebben rond de 12de zwangerschapsweek, dan gingen we het mss nooit geweten hebben en wie weet wat de gevolgen dan geweest zouden zijn. Je krijgt de kans om die 20-weken echo te laten doen, dus die zou ik zeker niet laten liggen. Als er iets mis is, is de kans groot dat ze het dan kunnen zien. Iig veel succes met jullie beslissing.