Lieve dames, Ik heb de meest leuke, lieve, mooie 22 maanden oude dochter van de wereld. Ben stik verliefd op haar, maar... Het is een driftkop! Echte driftbuien: huilen, krijsen, slaan, schoppen, zich achterover gooien enzovoort. Ik wordt er af en toe tureluurs van! Ze knijpt en bijt als ze haar zin niet krijgt. Of te wel, ze lijkt op haar mama toen ze die leeftijd had Hoe ga ik hier nou mee om? Driftbuien laat ik voor wat het is. Ik laat haar uitrazen, zorg dat ze zich niet kan bezeren en zodra ze rustig is krijgt ze een knuffel en een kus en gaan we weer verder. Het probleem zit hem voor mij in het bijten, knijpen en slaan als ze haar zin niet krijgt. Nu zet ik haar weg, zeg dat ze dat niet mag doen en ga verder waar ik mee bezig was. Echter, dit lijkt geen indruk te maken. Wat ik nu doe zijn de adviezen van het CB en huisarts. Vooral omdat ik ook zo was als dreumes/peuter kijkt niemand er gek van op en krijg ik alleen maar de opmerking: "maak je borst maar nat, het zal nog wel erger worden". Ze begint dit gedrag nu ook te vertonen op het kinderdagverblijf tegenover andere kindjes en dat vind ik echt vreselijk! Het moet dus anders aangepakt worden. Hoe gaan jullie om met dit pittige gedrag? Kun je een kind van nog geen 2 al in de gang zetten of wat voor straf dan ook? Hoe kan ik het straffen gaan aanpakken? Alle tips zijn welkom
Consequent zijn. Doen wat je zegt. Ik zeg altijd: laatste kans! Doet ze het dan nog een x, zit daar gevolg aan. Blijft het bij dreigen dan neemt ze een loopje met je. En ja het wordt mss nog erger, maar de opmerking is natuurlijk ook niet wat je wil horen. Wbt straf: het aantal jaren in minuten op de gang. Hier nu dus nog 1 minuut op de gang.
Knetterduidelijk zijn en consequent. Slaan, bijten en knijpen mag hier absoluut niet. Consequent, consequent, consequent
Ik zou op het bijten en slaan heel erg bovenop zitten. Dus per direct weg zetten (vaste plek in de woonkamer of eventueel de gang). Duidelijk zeggen: ik wil niet dat je slaat. Jij gaat hier zitten en ik kom zo weer bij je. Desoods een kookwekker gebruiken, dan leert ze snel genoeg da je daarna weer bij haar komt. Komt ze er vanaf, dan gelijk weer terug zetten en blijven herhalen. Naderhand goedmaken. Is het duidelijk waardoor ze driftbuien krijgt? Kun je het aan zien komen? Misschien kun je haar dan net voor de tijd afleiden door samen een boekje te lezen of iets wat haar interesseerd? Verder zou ik haar gevoel proberen te benoemen: ben je moe, verdrietig, boos? Of: ik zie dat je boos bent. Of: dat vind je niet leuk he? Of: ik snap dat je het niet leuk vind, maar... En je eigen gevoel benoemen als ze je pijn heeft gedaan. En eventueel eens bij zichzelf laten doen. Succes...!