Glucose Tolerantie Test (zwangerschapsdiabetes) & coronacrisis

Discussie in 'Corona forum' gestart door PieterKonijn, 26 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PieterKonijn

    PieterKonijn Fanatiek lid

    24 mrt 2019
    1.387
    1.578
    113
    Vrouw
    Hee meiden,

    Ik ben 23 weken zwanger van de eerste. Omdat mijn vader diabetes heeft moet ik binnenkort een Glucose Tolerantie Test doen.

    Wie o wie heeft deze test gehad in coronatijd - of krijgt deze binnenkort? Ik lees overal dat je een drankje moet drinken en dan 2 uur in het ziekenhuis moet wachten. Nou... dat zie ik dus echt totáál niet zitten nu, lekker 2 uur in het ziekenhuis in de wachtkamer moeten hangen met ik weet niet hoeveel mensen... Overal virussen... bah :(

    Was de test aangepast bij jullie? Moesten jullie inderdaad tussen de kuchende mensen hangen, of viel het mee?

    Ik krijg nog informatie van mijn vk, maar ze zegt al wekenlang "meer informatie volgt" en mijn geduld raakt een beetje op, merk dat ik hier onzeker van wordt. :oops:

    Ps: is dat drankje nou echt zo vies..? En kun je er echt van flauwvallen? Of is dat een fabeltje?
     
  2. WinterBird

    WinterBird Fanatiek lid

    28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    De test wordt gedaan bij het bloedprikken. Je mag in die twee uur niet wandelen, liever ook niet plassen. Ik neem aan dat ze vast een veilig plekje voor je kunnen bedenken, helemaal nu het ziekenhuis minder behandelingen doet en het rustiger is. Als ik er nu over nadenk is het wellicht in deze tijd veiliger om te gaan omdat je nu juist moet thuisblijven wanneer je hoest of verkouden bent.

    Je kan het ziekenhuis natuurlijk ook bellen hierover en vragen hoe het tijdens deze crisis precies zit.

    Ik heb de test twee keer gehad omdat mijn moeder diabetes heeft en vond het idd geen lekker drankje maar houd ook niet van limonade oid. Het is gewoon een suikerdrankje zonder toevoegingen van smaak.
    Ik moet zeggen dat ik sommige wel heel erg vind zeuren om deze test, terwijl het wel echt belangrijk is.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  3. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ik zou het ziekenhuis even bellen hoe ze dat oplossen met die 2 uur wachten op het moment. Bij mij wouden ze de test eerst niet afnemen (dag 1 lockdown) omdat ze niet wouden dat ik 2 uur in de wachtkamer zou zitten daar (gezondheidscentrum). Moest mn vk bellen of het wel echt nodig was (uh ja...) en mocht toen gelukkig in de lege wachtkamer van de vk zitten die die dag geen spreekuur had.
    En ja het is heel vies, niet alleen mierzoet maar ook chemisch en het is meer dan 1 plastic bekertje vol. Maar heb het wel binnen gehouden... Licht misselijk geweest alleen. Ik moest wel melden mocht ik me niet goed gaan voelen. Maar ik dacht meer dat ze daarmee spugen bedoelden dan flauw vallen.
     
  4. lindajl

    lindajl Fanatiek lid

    25 jan 2016
    1.721
    1.355
    113
    Vrouw
    Ik moest laatst bloedprikken en het was bijna uitgestorven daar.
    Bij de deur wordt gecontroleerd of mensen symptomen hebben. Zo ja, mogen ze zh niet in.
    Ik moet over paar weekjes ook deze test doen. En ga er met een gerust hart 2 uur zitten. Tablet mee en filmpje kijken.
     
  5. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.602
    1.796
    113
    Vrouw
    Het drankje viel me alles mee, wel heel zoet natuurlijk maar ik werd niet misselijk of onwel. Ik heb 2 uur in een rustig hoekje van het ziekenhuisrestaurant gezeten met een tablet en boek (pre-corona maar dat zal nu hetzelfde gaan), die drukke wachtkamer was niks voor mij.
     
  6. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.058
    3.528
    113
    Vrouw
    Het ziekenhuis is juist een 'veilige' plek (veiliger dan de supermarkt...). Iemand die klachten heeft, mag niet naar binnen. En daar wordt iedereen bij binnenkomt op bevraagd. De wachtkamer zal ook echt niet vol zitten.

    En over dat drankje... ja ik vond het ontzettend vies. Ging ook bijna van m'n stokje, dus heb me snel gemeld en toen mocht ik gaan liggen in een kamertje.
    Succes!
     
    Cindy1977 vindt dit leuk.
  7. PieterKonijn

    PieterKonijn Fanatiek lid

    24 mrt 2019
    1.387
    1.578
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties! Fijn om te lezen dat dat drankje in ieder geval meevalt. Op zich vind ik limonade wel oké... hopelijk helpt dat. Spugen heb ik niet zo snel, was meer bang voor flauwvallen (lage bloeddruk). Maar niemand had dat dus gelukkig!

    Het ziekenhuis kan ik niet bellen, want ik weet helemaal niet waar ik heen moet! Mijn vk wacht tot het laatste moment met de informatie, vind ik persoonlijk niet zo handig maar het is even niet anders...

    Ik ben bang dat het het grote ziekenhuis hier in de buurt wordt. De prikpost was daar pré-corona echt VRESELIJK. Als je om 7:30 's ochtends kwam zaten er alsnog 35 mensen voor je te hoesten. Echt niet fijn. :(

    Naar het restaurant zal ik niet kunnen uitwijken. Dat zal wel dicht zijn met corona. Ik kan ook niet bij de vk wachten want die zit heel ergens anders (en we hebben geen auto). Ik hoop zó hard dat er érgens in dat ziekenhuis/de kliniek wel een stil plekje voor me is. De wachtkamer bij de prikpost is heel erg klein en altijd enorm vol. Ik kan me nu met corona echt niet voorstellen dat er minder dan 10 mensen per keer zitten. Waarschijnlijk meer.
     
  8. PieterKonijn

    PieterKonijn Fanatiek lid

    24 mrt 2019
    1.387
    1.578
    113
    Vrouw
    @Feye Oei jij viel dus wél bijna flauw! Mag ik vragen waardoor ze denken dat dat kwam? Heeft dat met je glucose te maken? Met je bloeddruk?
     
  9. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Ze gaan je echt niet in een kleine kamer met hoestende mensen zetten. Ik heb geen ervaring met Corona, maar wel in het verleden 2x moeten doen.

    1e keer was een aparte kamer met zwangeren. Ik vond het drankje te doen, maar wel heel zoet. Toen bleek ik suiker te hebben.
    2e keer was bij de prik poli. Ik werd toen wel echt misselijk van het drankje, gelukkig alles binnen gehouden. Ik had een rustig plekje in de wachtkamer. Toen bleek ik geen suiker te hebben.

    tips: drink het drankje met je verstand op 0 in 1 keer op. Sta rustig op als je naar je wachtplek mag lopen en neem een leuk tijdschrift of boek mee.
    Succes!
     
    Louise11110 en PieterKonijn vinden dit leuk.
  10. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Neem een boek mee of zorg dat je een serie op je tablet oid met koptelefoon op kan kijken... Dan is die tijd zo voorbij!

    Snap niet zo goed dat je denkt dat je omringt zal zijn met bacteriën en virussen in corona tijd... Denk juist dat je veiliger zit in deze tijd, omdat iedereen met klachten thuis moet blijven. Vaak hebben ze waar je geprikt hebt en moet wachten wel een rustig plekje ergens in de buurt... Je mag nl niet teveel bewegen en moet gewoon rustig aan doen... Weet dat ik bij 1 van de 2 na het nemen echt heel misselijk werd... Mocht toen in een bed plaats nemen om even bij te komen... Belangrijk is dat je dat spul binnen houdt... Anders moet het nog een keer over!
     
    Louise11110 vindt dit leuk.
  11. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.937
    113
    Vrouw
    Ik werk in het ziekenhuis en bij ons lab is het de afgelopen periode heel rustig hoor. Alleen de hoognodige (niet uit te stellen) bloedonderzoeken worden gedaan dus dat scheelt heel veel.
     
  12. PieterKonijn

    PieterKonijn Fanatiek lid

    24 mrt 2019
    1.387
    1.578
    113
    Vrouw
    Dat komt door die vreselijke wachtkamer in dat ziekenhuis.. het is daar bij de prikpost altijd echt extreem vol. Dan denk ik: 50 mensen in pre-coronatijd.. Dus nu zullen het er ook wel meer dan 10 zijn. Het is één kleine wachtruimte. Normaal staan mensen dus meer dan een uur lang helemaal tot op de gang te wachten omdat er geen plek is. En de helft van de mensen zat daar altijd te hoesten. Ik ga normaal daarom liever in het restaurant wachten, maar dat zal nu wel dicht zijn...

    Ik hoop maar gewoon dat het zo stil is als jullie het beschrijven. Heb er een beetje een hard hoofd in merk ik. :$

    @Dubbelgeluk bedankt voor de tip!
     
  13. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.867
    7.809
    113
    Amsterdam
    Even een andere reactie, ik was wel bijna van m’n stokje gegaan. Ik mocht toen even lekker op een bedje gaan liggen. Dus het kan wel, ik werd er namelijk echt heel naar van. M’n zusje heeft hem ook gedaan en die had het ook.
     
  14. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Die regels van 1,5m afstand en geen samenscholing gelden natuurlijk ook/juist in het ziekenhuis he. Dus daar hebben ze heus wat op bedacht dat je echt niet met veel mensen bij mekaar zit. Hier bij het gezondheidscentrum moet iedereen buiten in de rij met ruime afstand wachten en mogen er maar enkelen tegelijk binnen zijn. Controle bij de deur waarvoor je komt en of je geen klachten hebt. Voor bloedprikken mochten er alleen 3 personen in de wachtruimte en waren alle stoelen weggehaald, op 1 in elke hoek na.
     
    PieterKonijn vindt dit leuk.
  15. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    @PieterKonijn
    Is er dan geen mogelijkheid voor je om een afspraak bij een ander ziekenhuis te maken? Als jij je zorgen maakt hierom in dit ziekenhuis?

    Ik geloof echt dat het wel mee zal vallen, nu is het voor mij echt wel weer lang geleden... Maar volgens mij zat ik tot 2 x toe gewoon in een ruimte met mede zwangeren ;)
     
    PieterKonijn vindt dit leuk.
  16. Lindawen79

    Lindawen79 Bekend lid

    9 apr 2019
    896
    628
    93
    Vrouw
    Ik heb de ogtt 2 weken geleden gehad. Deze werd in mijn ziekenhuis nu gedaan op de afdeling van het geboortecentrum i.p.v. bij het priklab. Daar was om 8.15 nog niemand. Verder was er in de ochtend ook geen spreekuur, alleen spoed en evt telefonisch. Verpleegkundige nam bloed af voor de start. Daarna het drankje. Brrr erg vies maar gelukt. Mocht er 1 bekertje water bij drinken verdeeld over 2 uur. Neem zelf iets te lezen ofzo mee want in de wachtkamer lagen ivm Corona ook geen boekjes meer. Normaal zou je door het ziekenhuis mogen lopen maar dat mocht nu ook niet. Dus het duurde lang maar goed.. ik had een boek meegenomen. Na de 2 uur weer bloed geprikt en toen mocht ik gaan. Volgende dag telefonisch de uitslag. Hier helaas zwangerschapsdiabetes. Succes!! Gaat hè lukken!
     
    PieterKonijn vindt dit leuk.
  17. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Geen idee hoe het bij de bloedafname gaat, maar wij op de poli bellen mensen van tevoren en met covid achtige klachten wordt de afspraak uitgesteld.
    Onze covid patienten liggen allemaal binnen een sluis. Ook het personeel wat daar werkt komt de sluis niet uit.
     
    PieterKonijn vindt dit leuk.
  18. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.058
    3.528
    113
    Vrouw
    Eerlijk gezegd weet ik niet wat de oorzaak was. Lage bloeddruk zou kunnen, ben die zwangerschap wel vaker flauw gevallen (of het net op tijd aanvoelen en nog kunnen gaan liggen).
    Mijn bloedsuikerwaardes waren iig goed.
     
  19. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Ik heb het ook gehad 3 weken geleden. Er was geen mens om bloed te laten prikken, alleen een andere dame die ook voor de test kwam. Daarna mocht ik een rustig plekje zoeken in de hal, niet perse in de wachtkamer.

    Het drankje was indd niet smakelijk (mede door de zwangerschapsmisselijkheid), maar de test is voor het goede doel.
     
    PieterKonijn vindt dit leuk.
  20. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Je kan altijd even bellen hoe ze dat tegenwoordig doen, ons ziekenhuis kom je iig niet ziekig in.

    De glucosetest is vervelend, ik heb hem deze zwangerschap 3x gehad. (Vorige zwangerschap had ik diabetes). Ik werd er wel misselijk van, hier hielp afleiding dmv een spannende film op de tablet of wat laatste afleveringen van een spannende serie erg goed.
    In 1x achterover resulteerde hier in braken, daar kan ik sowieso niet tegen, dus hier doe ik er 3 minuten over met een slok water na.
     
    PieterKonijn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina