Veel ruimte, later bevallen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Hopje, 19 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hopje

Hopje Actief lid

7 jan 2009
    172
    0
    0
    Hoi!

Vraag: Bevallen langere vrouwen gemiddeld later dan kleinere vrouwen? Ik ben bijna 40 weken zwanger, en ik ben 1.90 meter lang. Ik heb een lange buik, en kindje heeft nog veel ruimte. Draait bijvoorbeeld paar keer per dag met rug van links naar rechts en andersom. Daarnaast heb ik bijvoorbeeld door de ruimte nooit last van dat het kindje mij in mijn ribben of longen trapt (Fijn! :)) Kindje is wel ingedaald maar bij mijn vk is het afwisselend cvibi en bibi.
    Ik kan me voorstellen als het kindje nog veel ruimte heeft en veel kan bewegen niet zo'n haast maakt met geboren worden. Of denk ik dat niet goed?

(Bij liggingsecho 36 weken gaf vk trouwens ook aan dat ik veel vruchtwater en grote placenta heb. Kan me voorsellen dat ook dat kan maken dat het kindje nog wat langer blijft zitten. Maar dat is eigenlijk een andere vraag...)

Ik ben benieuwd!

Groetjes

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

leuke vraag! Het maakt niet uit of je lang of kort bent, het zegt niets over wanneer je gaat bevallen. Ook of het kindje veel ruimte heeft of niet, of het veel draait of niet, of het wel of niet ingedaald is, het zijn geen voorspellende factoren. Iedere vrouw heeft statistisch gezien de meeste kans om tussen week 40 en 41 te bevallen.
    Ook de grootte van het kind is geen voorspeller voor wanneer je gaat bevallen.
    Eigenlijk is het nog 1 van de geheimen war voor staan, waarom bevalt de ene vrouw bij 37 weken en de ander bij 42 weken....
    Het heeft wel te maken met of het kind er klaar voor is, die maakt een hormoon in de nieren dat via de navelstreng weer bij de placenta komt en een seintje geeft voor weeën. Maar nog niet weten we waarom dat bij het ene kind eerder gebeurt dan bij het andere. Gewoon afwachten maar dus. Goede bevalling gewenst!

Mirjam

3. Hopje

Hopje Actief lid

7 jan 2009
    172
    0
    0
    Hoi Mirjam!

Dankjewel voor je antwoord!!! Ik ben benieuwd wanneer 'ie komt, ik heb zelf steeds in gedachten gehad dat het toch pas september wordt, maar het kan dus echt wel vandaag of morgen ook gebeuren...!

Groetjes

Deel Deze Pagina