Witte jassen angst? Bloeddrukmeter kopen of niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mw1980, 21 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mw1980

Mw1980 Actief lid

15 jan 2017
    341
    191
    43
    Dilemma hier.

Tijdens de zwangerschap van ons eerste meisje kreeg ik zwangerschapsvergiftiging, waaronder dus een hoge bloeddruk. Ik kreeg hiervoor medicatie, maar op een gegeven moment zat ik aan de max en groeide ons meisje niet meer zo goed, dus ben ik ingeleid op 35 weken en 3 dagen en op een termijn van 35 + 5 is ons meisje geboren met een gewicht van 1878 gram.
    Gelukkig gezond en wel en na 2 weken mocht ze het ziekenhuis verlaten.

Nu ben ik opnieuw zwanger en is er opnieuw een te hoge bloeddruk gemeten. Inmiddels heb ik al 2 x een dag en nacht in het ziekenhuis doorgebracht en heb ik hier medicatie voor. In het ziekenhuis lig ik regelmatig aan de automatische bloeddrukmeter (voor ongeveer 30 minuten wordt om de 5 minuten gemeten). De 1ste of de 1ste 2 metingen blijken altijd hoger en zodra de artsen de kamer uit zijn, zakt de bloeddruk vrijwel direct.
    Daardoor twijfel ik wel of dit witte jassen angst is (doktersangst) juist vanwege mijn verleden met de zwangerschapsvergiftiging. Erg lastig visueel cirkeltje waarin ik me bevindt dus.
    Nu twijfel ik of het wellicht een idee is om zelf een bloeddrukmeter aan te schaffen om te kijken hoe deze is als ik m zelf meet. Natuurlijk kan het weer 2 kanten op. Ga ik mezelf mezelf niet nog drukker maken als de bloeddruk opnieuw hoog is?
    Ik woon in Frankrijk en 2 x per week komt de verloskundige aan huis om mijn bloeddruk te meten en de baby te monitoren. Met de baby zelf is alles gelukkig goed. :)
    Ik sta dus onder goede controle, maar ik vraag me af of er iemand niet zoiets gelijkwaardigs heeft meegemaakt en of diegene ook een bloeddrukmeter aan heeft geschaft.
    Er bestaan hele intelligente bloeddrukmeters die aangeven of de band goed zit en aangesloten kunnen worden op een app, zodat je een duidelijk beeld krijgt.

Dus: wat zal ik doen?

Niet onbelangrijk om te weten is dat mijn bloeddruk na de 1ste zwangerschap weer normaal was en ik hiervoor geen medicatie meer hoefde te nemen.

2. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Mijn vader heeft ook een witte jassen bloeddruk. Thuis heeft hij een bloeddrukmeter waarvan hij de metingen bijhoudt en dan neemt hij het boekje met thuismetingen mee naar de arts.

Het komt dus echt vaker voor! Is er misschien de mogelijkheid om zo'n apparaat tijdelijk te huren?

3. sweetlove80

sweetlove80 Fanatiek lid

8 jun 2011
    1.097
    398
    83
    Vrouw
    Noorden van Holland
    Ik heb daar ook last van. Kan je niet vragen om een 24 uurs meting. Dan krijg je 't kastje mee naar huis. En dan kun je idd zien hoe je bloeddruk de gehele dag is zonder artsen.

4. Mw1980

Mw1980 Actief lid

15 jan 2017
    341
    191
    43
    Zo'n ding heb ik gehad, maar die pompte zo enorm hard op dat het gewoon pijnlijk was. Daarbij zakte die af verderop in de dag en pompt ie 's nachts ook op. Ik kon daar trouwens zelf ook niks op aflezen. Dat deden ze in het ziekenhuis. ;)

sweetlove80 vindt dit leuk.
  5. Lindawen79

Lindawen79 Bekend lid

9 apr 2019
    896
    628
    93
    Vrouw
    Hier ook! Op aanraden vd internist en nu met Corona handig. Ik meet 5 dagen ochtend en avond en stuur het overzicht dan door naar de internist. Werkt prima.
    Zit ik bij de gyn of verloskundige in de spreekkamer is hij standaard te hoog.
    Dus mag nu zelf meren en af en toe een automatisch meting in het ziekenhuis.

Mw1980 vindt dit leuk.
  6. Jiseb

Jiseb Fanatiek lid

4 mrt 2015
    2.054
    955
    113
    Bij mij is mijn bloeddruk ook altijd veel hoger als ik een afspraak bij de gynaecoloog heb. Zeker als ik ook weet dat ik een echo heb (met 9 weken zelfs 155/95) Omdat ik echt duizelig werd van de medicatie (Labethalol), werd ik een half uur aan de automatische meter gelegd. Toen bleef het steeds rond (120/70 en op den duur zelfs 113/65). Ik heb de bloeddrukmeter van mijn moeder geleend en dan is hij ook steeds een stuk lager. Ik vond het dus zeker heel fijn.

Mw1980 vindt dit leuk.
  7. Mw1980

Mw1980 Actief lid

15 jan 2017
    341
    191
    43
    Ik slik ook labethalol. Had jij ook 200 mg?

8. Jiseb

Jiseb Fanatiek lid

4 mrt 2015
    2.054
    955
    113
    Eerst 3x100mg en later 3x200, maar toen hij daalde weer terug naar 3x100 en nu niks meer. Afgelopen controle zat ik op 130/80, dus blijf ik nog even zonder, maar ik verwacht dat het in het 3e trimester wel weer nodig zal zijn.

9. Mw1980

Mw1980 Actief lid

15 jan 2017
    341
    191
    43
    130/80 Is niks mis mee. Zou ik erg blij mee zijn. Ik ben benieuwd hoe het met mij verder gaat verlopen .

10. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ik zou eens overleggen met je verloskundige/arts. Zelf een meter kopen/lenen/huren kan zeker wel een idee zijn om onderscheid te maken of het witte jassen effect is of niet. Het lastige is natuurlijk dat je een verleden hebt met hoge bloeddruk, en dan witte jassen bloeddruk er bovenop. Dus als er nu een hoge bloeddruk gemeten wordt, weet je niet of dat het de stress van het moment is of dat er ook hoge bloeddruk van de zwangerschap onder zit. Met zelf meten kan je de witte jassen component waarschijnlijk weghalen, maar ik zou dan wel overleggen dat je de waardes door kan bellen en niet zelf hoeft te interpreteren.
    Ik herken het effect wel, had dat in mn eerste zwangerschap best veel. De stress van de controle en hup hoge bloeddruk. En dan de volgende keer weer, omdat je denkt ohjee hij zal toch niet weer hoog zijn en dan moet ik naar het ziekenhuis en alles en en... Bij mij bleek het gelukkig wel voldoende om de bloeddruk pas aan het eind van het consult te meten, in plaats van ermee te starten. Dan was ie ineens wel normaal.

11. Mw1980

Mw1980 Actief lid

15 jan 2017
    341
    191
    43
    Ik ga het er gewoon s over hebben als ik volgende week op controle moet in het ziekenhuis. Gewoon s kijken hoe hij erover denkt.

Deel Deze Pagina