Iets 'verkeerds' gegeten...

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Devero, Dec 5, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Devero

Devero Actief lid

Dec 5, 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    #1 Devero, Dec 5, 2010
    Last edited: Dec 5, 2010
    Hallo verloskundigen,

Een vraag omdat ik me zorgen maak...
    Ik ben 14 weken zwanger. Donderdagavond heb ik in een restaurant iets gegeten wat ik achteraf niet had mogen eten: rosé gebraden kalfsvlees (vitello tonnato). Het ergste vind ik nog dat ik eerst twijfelde, maar dacht: rosé gebraden is niet helemaal rauw én het is geen rood vlees. Ik heb er dus bewust besloten/gedacht 'dat het wel kon' en achteraf kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan! Rosé gebraden is natuurlijk ook niet helemaal gaar en wat ik niet wist, is dat juist kalveren kwetsbaar blijken voor toxoplasmose e.d.

Sinds ik dit weet, laat de angst voor toxoplasmose en listeriose me niet los. Wat als ik het heb opgelopen? Dan merk ik het ws. niet eens en raakt ons kindje straks besmet zonder dat we iets kunnen doen om de schade te beperken, dan krijgt het mogelijk een afwijking alleen omdat ik die ene keer dat kalfsvlees niet kon laten staan. Want verder let ik super goed op en kost het me geen enkele moeite om dingen te laten staan!

Kortom: ik maak me behoorlijk zorgen en voel me schuldig!
    Ik weet dat de kans ws. klein is als je 1x iets eet, maar toch...het is niet uitgesloten. En mijn gevoel zegt dat ik geen risico wil nemen met iets wat mogelijk aangepakt kan worden als je er op tijd bij bent. Maar tegelijk ben ik zo bang dat het als 'overdreven' wordt bestempeld wanneer ik mijn verloskundige/huisarts bel met dit verhaal.

Ik weet dus niet zo goed wat ik moet doen...wat is verstandig?
    Mezelf een schop onder mijn kont geven en het erbij laten (in de wetenschap dat ik me wel stiekem zorgen blijf maken) of toch mijn verloskundige bellen en uit voorzorg vragen om bloedonderzoek?
    Of iets anders?

Jullie krijgen deze (of vergelijkbare) vragen vast vaker dus ik hoop dat jullie me kunnen vertellen wat 'normaal' is in dit soort gevallen.
    Alvast bedankt!

Groetjes,
    Devero

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

de kans is zo ontzettend klein dat er normaal gesproken geen actie wordt ondernomen na 1 keer zoiets eten.
    Als het je niet loslaat bel dan je huisarts en overleg.

Mirjam

3. Devero

Devero Actief lid

Dec 5, 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Hai Mirjam,

Bedankt voor je reactie. In de eerste dagen is het me nog redelijk gelukt om het los te laten, na een paar dagen begon mijn ontlasting echter ook raar dun te worden waardoor ik opnieuw in de stress schoot.

Eén telefoontje naar mijn verloskundige was gelukkig genoeg om toch bloed te gaan onderzoeken. Zo fijn dat het gelijk werd opgepakt! Verloskundige vertelde dat toxoplasmose weinig voorkomt en dat de kans veel groter is dat ik het al een keer gehad heb. Goed om nog eens te horen, maar ook een super geruststelling te weten dat het in ieder geval gecheckt wordt...

Vandaag bij de VK geweest voor de uitslag: negatief én antistoffen met daarbij de opmerking dat ik al eens een toxoplasmose infectie heb ondergaan. Goed nieuws dus.

Dat wilde ik nog even laten weten (ook voor de mensen die meelezen misschien goed om te horen dat het echt niet meteen foute boel is na 1x iets 'verkeerds' eten ;) )

Groetjes Devero

Share This Page