De gekte op de huizenmarkt . Zal het over een paar jaar weer stabiel worden?

Discussie in 'De lounge' gestart door jongmama, 15 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jongmama

jongmama Fanatiek lid

1 jun 2008
    1.476
    0
    36
    Eigenlijk een vraag waar geen mens antwoord op heeft natuurlijk, maar ik vraag me af: het is gekkenhuis op de huizenmarkt en het valt me op dat veel huizen binnen no time verkocht zijn omdat je er snel bij moet zijn.

Ik vraag me af heb je dan wel een goede beslissing hebt kunnen nemen of toch een impulsieve aankoop waardoor je gebreken hebt gemist in een huis en later toch spijt het van je aankoop.

Merk dat ik eigenlijk niet zoveel zin heb om mee te gaan in deze gekte en als een idioot een hoog bod uit te brengen op een huis Met als gevolg dat over jaren ons huis onder water staat.

We twijfelen om nu dus een huis te kopen en wachten tot de gekte voorbij is. Alleen de meningen in onze omgeving zijn verdeeld. De rente is nog laag dus ga ervoor , de anderen denken dat over een tijd de huizenmarkt verzadigd is en de markt stabiel word .

Wat zou jij doen? Wachten en over zon 2 jaar weer eens rondkijken met als gevolg een hogere rente maar een "normalere" huizenmarkt of er nu voor gaan ?

2. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Hier worden ook alle huizen binnen no time voor ver boven de vraagprijs verkocht. wat ervoor zorgde dat wij (met verbouwingsplannen) erover dachten om ons huis ook te verkopen maar zaten met dezelfde gedachte als jou...

Dus nu toch gekozen om lekker te blijven en te verbouwen en niet mee te gaan in deze gekte.

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Heb je nog geen koophuis en wil er nu een kopen, doen. Na mijn idee stijgen de prijzen weer, is de rente nu super laag etc. Geen nadeel maar enkel voordelen.

Heb je een koophuis en wil je verhuizen. Tja vaak staat je eigen huis onder water en koop je er ook wel een goedkoop maar zit je wel met een restschuld. In dat geval zou ik lekker blijven zitten en wellicht rente bemiddeling ofzo proberen

4. jongmama

jongmama Fanatiek lid

1 jun 2008
    1.476
    0
    36

Het word ons eerste koophuis. Voor verkopers dus fijn.

5. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Ligt eraan hoe je er in staat.

Wij wilde heel graag in een specifieke buurt wonen. Want ja, de buurt kan je niet aanpassen naar wens, je huis wel.

Dus toen er een huis vrij kwam, waren we er snel bij. Win win :)

Maar als de buurt je niet uitmaakt, kan ik me voorstellen de kwaliteit van je huis meer uitmaakt en dan is misschien 1 bezoekje niet genoeg.

Maar technische gebreken die aanwezig waren maar niet verteld, vallen onder verborgen gebreken. Daar kan je nog een hoop mee.

Ik zou er toch nu voor gaan :)

6. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Weet je.. er is altijd wel iets waarom je beter niet en/of wel kan kopen.. altijd..

Mijn advies is om gewoon te gaan kijken wat je kunt lenen. En te kijken naar woningen. Word je niet verliefd nou prima dan wacht je even. Word je wel verliefd op een woning dan zou ik de sprong nemen.

7. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

1 sep 2016
    878
    65
    28
    #7 Lovelive3, 15 dec 2016
    Laatst bewerkt: 15 dec 2016
    Als ik nu geen koophuis had waar ik prima zat (wat we nu dus wel doen ;) ) Dan zou ik zeker nu gaan kijken voor een huis.
    Dat de rente zo laag staat is een garantie voor lage hypotheek voor toch zeker wel 10 jaar. (tot de rentevaste periode voorbij is bedoel ik)
    Ons huis was zeer geliefd toen het in de verkoop stond, we waren de eerste kijkers en hebben het diezelfde dag nog gekocht omdat er kapers op de kust waren. Wij moesten verhuizen omdat er appartementen werden afgebroken en die van mij zat daarbij. Later hoorde ik van mijn buurvrouw (in het appartementencomple dat afgebroken werd) dat ze zo gebaald had dat het huis zo snel verkocht was, ze hadden er veel interesse in gehad. Dat was dus ons nieuwe huis ;)
    Dit gaat dan al over 10 jaar geleden, de rente was toen een stuk hoger.
    We hebben in die tijd zo`n 6 huizen bekeken en van geen een was ik wild. Maar bij aankomst in dit huis voelde het meteen goed.
    Wat ik wel deed was goed lezen op funda en altijd samen met mijn man de bezichting doen, en meestal was er nog iemand bij, mijn moeder bijvoorbeeld.

Ik denk dat een fijn huis met een goede prijs, altijd snel verkocht wordt.

8. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Als de mogelijkheid er is en je hebt echt jullie huis gevonden zou ik het zeker nu doen en niet te lang gaan wachten. De rente is nu zo laag en scheelt je zoveel aan maandelijkse lasten. Ook wij zijn aan het kijken om ons huis in de verkoop te gooien. Zitten hier al 5 jaar te prakaseren om het huis in de verkoop te doen, mooiere kans als nu is er eigenlijk niet :)

9. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Wij hebben het wel gedaan, ook al staat ons huis eigenlijk onder water.....
    We willen eigenlijk al een aantal jaren wat groter wonen, maar dachten nooit dat we de mogelijkheid hadden te verhuizen. Na een gesprek met onze adviseur die alles, maar dan ook alles aan voor en nadelen met ons heeft doorgenomen hebben we een nieuw huis gekocht, zelfs nog voor ons huidige huis te koop stond. Is gelukkig binnen 6 weken verkocht met een kleine restschuld die we kunnen dragen.
    In april krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis met een hypotheekrente van 2,8% voor 20 jaar vast.
    Zoals wij het nu gedaan hebben zou ik je eerlijk gezegd niet aanraden, maar als je op dit moment nog geen eigen huis bent en je eerste huis gaat kopen zou ik zeggen Doen! Zeker als je een specifieke of populaire buurt in je hoofd hebt waar je graag zou willen wonen.
    Succes met beslissen!

10. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    De rentes staan nu laag én de huizenprijzen staan nu laag. Je zou mijn inziens echt gek zijn om niet te kopen, als je wel zou willen kopen én kunt kopen.

11. Does81

Does81 Bekend lid

26 mrt 2012
    813
    13
    18
    Coupeuse
    Engeland
    Als ik een huis zag wat echt ons droomhuis was zou ik niet wachten nee. Hier is het ook van de zotte op zich. Toen we ons huis kochten was het al duur, markt viel in mekaar dus was minder waard (maakte niks uit want wilde niet weg) en als ik nu hoor wat we ervoor zouden kunnen vragen...echt bizar... We willen nergens heen, maar nieuwsgierigen is altijd leuk toch, dus vandaar dat we het weten. Anders zou het zo langs me heen gegaan zijn denk ik. Ik zou mezelf iig niet laten ophaasten. Toen we rondkeken toendertijd vlogen de huizen ook als warme broodjes bij wijze van, maar ik dacht toen maar dat die dan niet voor ons bestemd was gewoon. Het zijn flinke bedragen toch, dus enige onzekerheid zou ik mezelf zeker niet laten duwen tot een koop. Ik zou lekker snuffelen en maar kijken wat je er verder van vindt en wilt/kunt doen. :)

12. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Wij hebben het op het dieptepunt gekocht (mazzel), maar anders zouden we nu echt gaan kijken voor een huis (we hadden nog geen koopwoning).

13. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Er gaat nog een klap van de baby boom komen. Er zijn veel bejaardentehuizen verdwenen. Veel ouderen daardoor die nog een huis hebben. Waardoor het langer dan verwacht gaat duren. Maar daar word nog een beweging in voorspeld. Alleen geen idee op welk termijn.

14. jongmama

jongmama Fanatiek lid

1 jun 2008
    1.476
    0
    36

Op zoiets zit ik eigenlijk te wachten. Ik principe wonen we hier prima dus snel weg hoeft niet. En... we hebben dan een stuk meer eigen geld.
    Maar ik wil hier eigenlijk niet langer dan twee jaar wonen . We huren nu en dingen in het huis zijn niet allemaal naar onze zin. Ik kijk er naar uit in een huis te wonen die ons naar de Zin is en als dat niet zo is je er iets aan mag en kan doen . Als we dat nu doen in ons huidige huis levert het niks op

15. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    tja als je niet perse weg wil waar je nu zit waarom zou je dan?
    alleen omdat de prijzen over 2 jaar misschien wel/misschien niet hoger zijn en de rente dan misschien wel/misschien niet hoger staat?

overigens is het niet perse gunstig voor verkopers hoor dat jullie nu geen eigen huis hebben, dit is een kopersmarkt en dus vooral voor jullie zelf gunstig ;)

woon je bijv in amsterdam dan hoef je echt niet bang te zijn dat je huis onder water komt te staan....echt bizar hoe t er daar aan toe gaat.

meer in onze regio zie je dat aantrekkelijk geprijsde huizen die ook gewoon goed bewoonbaar zijn doorgaans als warme broodjes over de toonbank gaan.

je kunt natuurlijk op je gemak rondkijken waar je zou willen wonen als daar wat te koop komt. beetje ervaring opdoen met bezichtigingen is ook niks mis mee.

en tja wie weet word je wel verliefd op een huis. en wil je toch ineens meedoen in die gekte van biedingen ;)

16. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.783
    7.372
    113
    Wij hebben geluk dat we huizen willen kopen die niemand anders wil :D
    Behalve ons eerste huis dan, dat was net voor onze neus verkocht toen, maar de kopers kregen de hypotheek niet rond, dus paar maanden later konden wij het alsnog (voor minder dan onze bedoeling was, maar de verkopers wilden er heel graag van af) kopen.
    Maar de andere 2 stonden heel lang te koop, omdat de meeste mensen er niet doorheen zagen.

Deze huizenmarkt zorgt er bij mij wel voor dat ik hebberig word. Ik zou ons huis best wel eens willen laten taxeren, en kijken wat we ervoor zouden krijgen. Maar we kunnen momenteel toch geen andere hypotheek krijgen. Dus ondanks de overwaarde die we sowieso hebben, kunnen we niet iets terugkopen wat beter is dan waar we nu zitten. Daarnaast krijgt mijn man een beroerte als ik met hem over verhuizen praat. We zijn in 6 jaar 3 keer verhuisd, dus hij vindt het wel even best :D

17. jongmama

jongmama Fanatiek lid

1 jun 2008
    1.476
    0
    36

Blijkbaar val ik ook op zulke huizen Haha.
    Ik heb er wel eentje op het oog die al vier jaar te koop staat . Snap niet waarom het niet verkocht word eigenlijk. Is een huis uit 2002 en vrijstaand herenhuis model. Anderhalf jaar geleden een huis daar verkocht voor €50.000 minder met pijn en moeite (stond ook jaren te koop maja toen was het de slechte tijd) Maar ik vraag me af als wij €50.0000 minder bieden dan hun vraagprijs ze niet beledigd zijn? (Verkopers).

18. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    #18 Ligero, 15 dec 2016
    Laatst bewerkt: 15 dec 2016
    Het huis waar We nu wonen hebben We voor een topprijs gekocht vlak voor de crisis, met een hoge rente.
    We hebben het nu in augustus te koop gezet en het Was na 3 maanden verkocht. Wel met 15.000 restschuld. Maar ook een spaarzekerverzekering die dat deels dekt en het andere deel betalen We zo af met spaargeld.
    Het huis wat We gekocht hebben in juni Had een scherpe prijs en We hebben een scherpe hypotheekrente. Ons nieuwe huis, waar We in februari gaan wonen. Is 50.000 duurder dan ons huis waar We nu nog wonen maar We gaan bijna de helft minder hypotheek betalen. Hierdoor Is ons spaargeld vrij snel weer opgebouwd. Daarna kunnen We nog 20 jaar genieten van de lagere maandlasten en ons mooie nieuwe huis :)

Wij hadden trouwens in januari al gedacht ons huis te koop te zetten. Maar toen Was de verwachte opbrengst 10.000-15.000 minder als wat We er nu in oktober voor gekregen hebben 😊

19. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Wij waren aan het zoeken naar een nieuw huis, maar dit zijn niet de tijden voor ons. Binnen 10 minuten moet je hier in de omgeving een beslissing hebben gemaakt, anders ben je te laat. Ik hou daar dus niet van en moet het gewoon even laten bezinken. We zijn gestopt en verbouwen nu ons huis, die overigens bizar gestegen is in prijs.

20. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Wij zitten ook nog een beetje af te wachten. Het idee is om naar een goedkopere regio te gaan omdat daar minder verschil (denk ik) waarneembaar is. En als je het dan verkeerd doet misschien ook minder verlies. Maar aan de andere kant, zie daar maar eens iets verkocht te krijgen als je dan weer weg wilt. Je zou maar hele nare buren krijgen of zo. Wat betreft de statistieken ben ik nog niet heel goed gaan onderzoeken wanneer die golf nu te verwachten is. Ik vermoed wel dat als je echt wacht op die golf, je goed met je handen moet zijn. Ouderen wonen vaak toch al lang in hun huis, veel achterstallig onderhoud ed. Dat kan heel mooi zijn om er een eigen draai aan te geven. Maar daar is dan wel weer kennis van nodig. Niet alleen van cosmetica maar ook veel constructieve kennis. En wat ik toch altijd een spannend puntje blijf vinden is asbest. Ik heb mij er een aantal keer in verdiept. Maar toch heb ik niet genoeg kennis om het te herkennen. Dat brengt ook weer veel kosten mee als je daar hulp bij moet zoeken en niet iemand daarvoor in je omgeving hebt. Wil je dat risico niet lopen. Dan kom je denk ik al snel uit bij woningen vanaf de jaren 90. En om die voor een niet hoge prijs te vinden in een goedkope regio. En dan is het vooral belangrijk wat de banken doen met de rente percentages en de regering met de hypotheek aftrek.

Deel Deze Pagina