Hallo allemaal Wie kan mij helpen. Ik werk op een zorgboerderij en we zijn momenteel bezig om nog een kindje te mogen krijgen. Nu ben ik echter al bijna een week overtijd. Ik heb pas 1x getest en die was negatief. Mocht ik het weekend nog niet ongesteld zijn dan doe ik een test. Nu is echter mijn vraag. De lammertijd komt eraan op het werk. Stel dat ik zwanger ben zou ik dat echt nog niet willen vertellen op me werk aangezien ik dit veel te vroeg vind. Waar kan en moet ik dan rekening mee houden? En vanaf welk termijn is het het meest schadelijk.
Op een gegeven moment is het werk te zwaar denk ik. Maar dat zal zeker na de termijn van 12 weken zijn. Dus Je hoeft het niet eerder te vertellen.
Bedoel je vertellen qua fysieke zwaarte of qua risico? Ik zie bij de kinder boerderij BV altijd dat bord van ben je zwanger aai de geiten dan niet. Wellicht kan je hier via je cao of arbo meer over vinden?
Als je zeker weet dat je zwanger bent...zou ik dat zeker melden...of proberen om contact te voorkomen...juist in (het begin van) je zwangerschap is contact met (bevallende) schapen en lammeren gevaarlijk ivm risico op toxoplasmose/ listeria en chlamydophila en q koorts.....
Ik wist inderdaad niet dat dat in de vroege zwangerschap werd afgeraden. Maar wel dat die ziektes voorkomen en evt schadelijk kunnen zijn. In dat geval zou ik inderdaad wel contact opnemen met een Arbo.. Die kunnen je vast vertellen wat wel en niet mag. Ik doelde inderdaad op het fysieke aspect. Daar zul je zelf een oordeel over moeten vellen alsmaar nodig is.