Hebben jullie weleens ijs gemaakt zonder ijs machine? Op waterbasis, fruit basis of met sojamelk? Ik hoop dat iemand een lekker recept heeft, misschien ook voor chocoladeijs (puur)
heb het wel eens gemaakt met yoghurt en slagroom zonder ijsmachine.. denk dat je dan gewoon de sojaproducten ook wel kan gebruiken.. je kan er in principe alles in gooien wat je zelf lekker vind. ik heb toen stroopwafelijs gemaakt met stukjes stroopwafel erin en bebogeen er grof door geroerd
Ik maak wel eens met bevroren fruit ( kun je in pakjes kopen bij bv AH) en dan met yoghurt. Met Alpro yoghurt zal het ook gaan denk ik. Dan doe ik het iets zacht geworden fruit met de yoghurt in de bv de staafmixer en als het fruit gepureerd is heb je lekker en heel snel ijs.
Nog niet geprobeerd, maar ik wil binnenkort chocoladeijs maken met kokosmelk, (dochters beide KMA). Gewoon de melk dan vervangen voor kokosmelk. Verwacht dat dat wel lekker gaat zijn, omdat kokos en chocola goed matchen Zit je op facebook? Dan kan ik je 'koemelkallergie' en koemelkvrije recepten aanraden: wordt veel uitgewisseld
Ik pureer gewoon fruit wat we lekker vinden, beetje water erbij en hoppa in de vriezer in ijsvormpjes!
Met machine is het iets makkelijker, maar zonder kan ook. Ik maak vaak vruchten sorbet. Van mango met wat honing of watermeloen of aardbeien. Zonder melk of melk vervangers zal je snel op sorbet uitkomen, maar dat hoeft echt niet minder lekker te zijn. Chocolade ijs maak ik meestal wel met room en melk, maar dit kan je natuurlijk gemakkelijk vervangen Verse ingredienten maken het ijs echt veel lekkerder dan diepvries fruit. Ik pak ook liever een vanillestokje ipv aroma oid. Recepten nu niet bij de hand, mocht iemand wel interesse hebben hoor ik het graag
Kan zeker. Je zult het (als je geen sorbet ijs maakt) wel vaker tussendoor moeten roeren anders krijg je ijskristallen.
Suiker is iets heel persoonlijks. In 'mijn' recepten zit al minder suiker dan het standaard recept. Ik proef zelf tussendoor en kom meestal op minder suiker uit Sorbet van watermeloen. 750 gram vruchtvlees 225/250 gram suiker Sap van een 1/2 citroen. Verwijder alle pitten. Pureren en rest toevoegen. Mango sorbet. 2 rijpe mango's 1 dl water 1 a 2 eetlepels citroensap 2 eetlepels honing 75 gr suiker. schil en pureer de mango. Meng het met de overige ingredienten. De andere recepten zijn met melk of room. Die kan ik ook geven als er interesse is.
Wat ik hier doe: Aantal bananen in schijfjes maken en op een bord leggen (wel uit elkaar) en dat 4 uur in de vriezer leggen. Daarna doe ik de bananenschijfjes samen met kokosmelk in de blender. Zo heb je de basis roomijs. Wil je er aardbeiijs van maken stukjes bevroren aardbeien erbij doen, voor vanille wat vanille, voor de chocolade wat rauwe cacao, kunt stracciatella maken door pure chocolade te raspen enz....
Ik heb een ijsmachine. Ik doe het eerst 30 tot 45 minuten in de ijsmachine en dan in de vriezer die op -18 staat. Hoelang het dus gewoon in de vriezer moet? Geen idee. Wat ik lees is dat je beter wel het regelmatig eruit kan halen om los te maken en te roeren met een vork om ijskristallen te voorkomen.