Ijs maken

Discussie in 'De lounge' gestart door Meiske2015, 30 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Er staat al enige tijd een ijsmachine uit te rusten bij ons op zolder, nu wil ik daar toch echt iets mee gaan doen want we eten beide graag ijs.
    I know het is winter :D

Nou vind ik op internet tot nu toe nu niet echt recepten waarvan ik denk ja lekker!

Dus wie maakt er nog meer zelf ijs en wilt recepten delen?
    Ik bedoel dus geen waterijsjes maar echt schepijs :)

2. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier hetzelfde! Ooit geprobeerd om ijs te maken in de machine, ik weet niet wat ik fout doe maar t wordt minder lekker dan wat ik weleens bij anderen heb gehad.
    Misschien heeft iemand wel een basis simpel- kan- niet- mislukken recept :D

3. Miek89

Miek89 Fanatiek lid

15 apr 2013
    1.251
    177
    63
    Hier een recept vanille ijs:

1 vanillestokje, in de lengte opengesneden, zaadjes eruit geschraapt
    350 ml volle melk
    400 ml slagroom
    5 eierdooiers
    150 g suiker

Doe het vanillestokje, de zaadjes, melk en 150 ml slagroom in een ruime steelpan. Breng op laag vuur net tegen de kook aan en laat 10-12 min. trekken.
    Klop intussen in een kom de eierdooiers met de suiker en een snufje zout met een mixer in 5-8 min. dik en romig. Giet nu langzaam al kloppend de hete melk in de kom. Klop tot alles goed is gemengd en giet terug in de pan. Zet weer op het vuur en laat al roerend met een houten lepel op matig vuur warm worden en binden tot het de dikte heeft van vla, maar laat het niet koken.
    Neem van het vuur en laat afkoelen. Roer de rest van de slagroom erdoor en laat helemaal koud worden in de koelkast en daarna nog zeker 4 uur of liever nog 1 nacht in de koelkast rusten voor een mooie structuur.
    Draai het mengsel volgens de gebruiksaanwijzing in de ijsmachine tot ijs.

Deze is hier favoriet :) (tip, van het eiwit maak je meringue en maak je met het ijs een soort van eton mess)

Dan nog een hele makkelijke:

een beker Turkse yoghurt
    diepvriespakje mangostukjes
    Scheutje agavesiroop
    Scheutje slagroom

Laat de mangostukjes iets ontdooien zodat ze makkelijk zijn te pureren met de staafmixer.
    Als je het hebt gepureerd meng het met de Turkse yoghurt en een scheutje ongeslagen slagroom. Proef of het zoet genoeg is en voeg evt. wat agavesiroop toe.
    In de ijsmachine en laten draaien.

Ik maak ook wel eens een snelle vanille roomijs.
    Dan doe ik 125 ml volle melk, 250 ml slagroom, half vanillestokje, 1/3 cup suiker.

Ff goed mengen in een kom en dan overgieten in de ijsmachine.

Deze kwam ik van de week tegen, die moet ik nog maken. Maar lijkt me erg lekker :)
    https://deliciousmagazine.nl/2016/11/24/chocolade-ijs-met-koffie/

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik maak graag citroensorbetijs, heb zo even geen recept. Maar dat lukt echt heel goed!

5. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Bedankt Miek89!!
    Klinkt goed allemaal.

Deel Deze Pagina