Sorry ben ik weer met vragen over Noorwegen . We (mijn zus en haar gezin en mijn gezin, totaal 8 personen) willen dit jaar graag samen naar Noorwegen. We waren van plan om dit al super vroeg te boeken maar door het plotselinge overlijden van mijn pa hadden we nog niks gedaan. Nu in de kerstvakantie zijn we toch aan het kijken en zijn we heel enthousiast (behalve over de prijzen ). We zitten nu te denken om met de boot van denermarken naar stavanger tr gaan. En dan willen we de vlg gebieden bezoeken: - stavanger - sognegjord - bergen - hangefojord - geirangerfjord En dan richting oslo met een tussenstop in het.midden jn het nationale park en dan in oslo de boot naar kiel. Heb gekeken bij scanbrit en riksja en als ik een kant en klare rondreis pak ben ik voor 1 gezin excl excursies ongeveer 5500 euro kwijt (juli/aug). Als ik de accomodaties en boten los boek lijkt het "maar" 3800 euro te kosten. Mijn vragen: - hebben jullie tips waar ik accomodaties kan boeken? We vinden het gezellig om in 1 huis te zitten maar 2 is ook prima. - stel ik boek de accomodaties los hoe boek ik de excursies dan (bijv met zo een boot door een fjors of met zo een treintje door flam). Normaal zit je gewoon in een plaats waar je dan overal reclame ziet voor wat je kan doen maar nu ga je vanuit een accomodatie rijden om ergens te komen. - als je van het ene fjord naar het andere rijdt moet je dan soms ook ferrys pakken? Dat dacht ik soms in de beschrijving te lezen bij scanbrit - wat vinden jullie van deze route? (Bij scanbrit is dit de reis Roar) Ik ben op zoek om de reis uit te laten komen (accomodaties en boot) rond de 4k aangezien mijn schoonbroer ineens met een budget kwam (al denk ik dat mijn zus het daar nog wel over gaat hebben ).
Wij zijn afgelopen jaar naar Noorwegen geweest, prachtig land! Het is gewoon bijna overal mooi, dus qua route komt het sowieso goed Wij hebben alles zelf geboekt; doen we altijd. Via airbnb leuke huisjes gevonden. Jullie zijn met wat meer mensen, dus weet niet in hoeverre daar grote huizen beschikbaar zijn. Excursies doen wij weinig, we houden erg van wandelen, dus dat hoeven we niet te boeken. Maar een tocht door een fjord wat wij hebben gedaan, konden we gewoon via internet boeken. je hebt inderdaad regelmatig een ferry om een fjord over te steken, maar onze ervaring is dat dit vaak heel makkelijk gaat. De weg houd ergens op, je wacht op de ferry, gaat erop en aan de andere kant gaat de weg weer verder Hopelijk heb je hier wat aan!
Wij kamperen dus qua huisjes kan ik je niet bij helpen. Ferries hoef je je echt niet druk over te maken. Zoals @Dreamer29 al zegt is de ferry gewoon een soort onderdeel van de weg. Je moet hooguit even wachten terwijl je van het uitzicht geniet. Alles is gewoon ter plekke te boeken. Ook het treintje bij Flam kun je naar toe rijden en een ticket kopen. Overigens vonden wij Flam vooral een verzamelplaats van voornamelijk Chineze toeristen en hebben het treintje uiteindelijk links laten liggen. Maar Noorwegen is een land van natuur en wandelen. Elke bocht geeft een nieuw schilderij. Wij hebben er 4,5 week rondgereisd en ik moet heel hard in mijn geheugen graven waar we een excursie moesten boeken. Tocht door een fjord deden we gewoon op de ferry terwijl die ons van a naar b bracht. Gok nog het meest in Oslo, museum bezoek e.d.
Wij hebben in 2019 een rondreis door Noorwegen gemaakt. Accomodaties hebben we geboekt via booking en airbnb. Via airbnb hadden we ook een heel huis met 4 slaapkamers en een jacuzzi op het terras. Dat werd een hut genoemd Dus huizen met meerdere slaapkamers zijn daar ook te vinden. Voor excursies zoals de Flåmsbana of een fjordencruise kun je online kaartjes boeken zodat je zeker weet dat je plek hebt. Of ter plekke kaartjes kopen. Maar ik kan me indenken dat je zeker wilt zijn van plek als je er eerst een stuk voor moet rijden. En in het fjordengebied zul je inderdaad regelmatig met een veerboot moeten. Maar zoals al gezegd, de weg houdt dan op, je wacht en gaat met de volgende boot. Alhoewel het wel verstandig kan zijn om van tevoren te kijken wat de dienstregeling is, omdat het niet per se zo is dat alle veerboten continu op en neer varen. Maar dan heb je het wel over veerboten in wat meer afgelegen gebieden, dus als je niet in dat soort gebieden komt, zal dat wel meevallen. En ja, je kunt de fjorden ook vanaf zo'n veerboot bekijken. Maar onze ervaring is dat een echte fjordencruise (groot woord, 'cruise', ik bedoel niet dat je meerdere dagen op zo'n boot zit natuurlijk, gewoon een paar uur) wel mooier is hoor. Dan vaar je echt een heel stuk door een fjord heen (meestal ook wel de mooiere fjorden) en zie je niet alleen wat er toevallig op een overtocht met een veerboot te zien is, ook al kan dat uiteraard ook heel mooi zijn. Een die ik kan aanraden is die van Flåm naar Gudvangen over de Aurlandsfjord en de Nærøyfjord, de smalste fjord van Noorwegen. Dat was ook nog met eelektrische boot, wat heerlijk rustig was. Echt prachtig.