Mijn dochtertje is nu 10 maanden en heeft altijd heerlijk bij me gedronken. Maar ik heb het idee dat ze nu zelf is begonnen met afbouwen; regelmatig weigert ze een voeding of heeft ze na 3 slokjes genoeg. Tot voor kort kreeg ze nog 4x per dag, en dat bied ik nog steeds aan maar eigenlijk alleen de voeding van 's ochtends vroeg wil ze nog helemaal. De andere 3 voedingen krijg ik geen toeschietreflex meer; ze zuigt simpelweg niet hard genoeg meer en stopt veel te vaak tussendoor om andere dingen te doen. Eerst dacht ik dat ik misschien niet genoeg meer had, maar nu zit ik 's ochtends regelmatig weer met stuwing dus dat is het niet. Ze haalt het er gewoon niet meer uit. Ik heb altijd gezegd dat ik graag wilde dat zij zelf zou afbouwen, wanneer dat dan ook zou zijn. En het lijkt er op dat ze dat nu aan het doen is! Maar dat brengt me wel bij het volgende dilemma: hoeveel extra vocht moet ik haar nu bijgeven? Als ik haar een bekertje water aanbied dan begint ze zo gretig te drinken dat het lijkt alsof ze echt giga dorst heeft. Ik heb geen idee hoeveel cc ze nog bij mij drinkt, en ik wil wel dat ze genoeg vocht binnen krijgt. Maar ook weer niet zoveel dat ze daardoor nog sneller de bv afbouwt...What to do?
daar zat ik ook een beetje mee...ik ben zelf aan het afbouwen, ons ventje is nu 13 maanden. hij drinkt nu 3 keer bij mij (een borst per keer) en eventueel nog 's nachts een keer maar hij ligt ook meer te sabbelen dan te drinken (een manier om in slaap te komen hihi!) ik heb nog echt genoeg al is het uiteraard veel minder dan eerst (maar kan ook nog wel eens lekken...!!) ik heb ook geen idee hoeveel hij binnenkrijgt. hij is niet dol op ander drinken alleen smoothies van biofruit gemaakt (is ook vocht natuurlijk) en water maar melk drinkt hij niet (hij weigert al een hele tijd de fles en nu pas gaat hij goed drinken uit rietjesbeker en bekertje). ik los het zo op: ontbijt en tegen de namiddag geef ik pap met 150 ml melk. dat gaat erin als pap hahahaha! dan heb ik de hele dag water in een rietjesbeker en een andere bekr. daar drinkt hij uit en ik ververs. ik probeer steeds wel sap maar hij wil maar een paar slokken. aan z'n luiers kan ik zien dat hij genoeg drinkt want hij drinkt nog minstens bij mij 3 keer. let op de luiers en met waterbekers kan je wel nagaan hoeveel je kindje drinkt. ik heb bij 'voeding' (geloof ik) ook een topic geopend twee weken geleden!
ik vroeg het me ook af aangezien mijn mannetje ook steeds minder melk overdag drinkt en snel is afgeleid dan. Er staat me iets bij van 800cc in totaal op een dag, maar geen idee of dat klopt. Lastig he? iig suc6 ermee
Ik zou in elk geval elke keer voor ze iets anders eet (brood, fruit, groente) eerst even een borst aanbieden. Op zich kan een kind er binnen een paar minuten heel veel uithalen, maar als jij je gestuwd voelt, dan drinkt je kind niet genoeg. 10 maanden is nog te jong voor zelf afbouwen. Tot een jaar heet het 'zuigelingenstaking' als een kind niet of weinig aan de borst wil. 10 maanden is qua borst een beruchte leeftijd, omdat dan vaak alles spannender lijkt te zijn dan de borst. Bied de borst aan op een rustige plek zonder afleiding (slaapkamer, gordijnen dicht) en bied voldoende vaak aan. Zoals ik al zei, elke keer voordat er iets anders in gaat eerst even een slokje geven. Daarnaast kun je natuurlijk een beker met water of slappe thee aanbieden na het eten.
Bedankt voor jullie reacties! @ Dirksmama: Volgens mij heeft het er idd mee te maken dat ze alles spannender vind. Want tussendoor laat ze steeds los om iets te zien/pakken/zeggen etc. Dat was in het verleden ook wel, maar nu lukt het me gewoon niet meer om een toeschietreflex te krijgen omdat ze zelden meer dan 10 zuigbewegingen achter elkaar maakt. Ik voed haar idd op een vaste plek, rustig en schemerig zodat er zo min mogelijk afleiding is. En tot nu toe hielp dat heel goed! Maar nu dus niet meer. Weet je ook waarom een kind van 10 maanden nog niet zelf kan afbouwen? Omdat ik er zeker van wil zijn dat ze genoeg vocht binnen krijgt ben ik nu 's ochtends een bordje pap gaan geven ipv brood. En bij elke maaltijd/tussendoortje geef ik een bekertje water bij waar ze uit mag drinken als ze daar behoefte aan heeft. En dat doet ze ook gretig. Voor elke maaltijd even aanleggen vind ik persoonlijk erg lastig. Voor mijn gevoel wordt mn dag dan zo versnipperd? Want dan moet ik telkens weer naar boven om haar te voeden, terwijl er beneden een pan op staat, of de hond uit moet, of iets in die trant, simpelweg omdat het eten hier toch vaak spitsuur is. En doordat ze zo snel afgeleid is, is mutitaskend voeden ook niet echt een goed idee. Hoe doe je dat op een manier die werkt, iemand een idee?