hallo allemaal ik maak me zorgen. mijn dochtertje is nu 15 maanden, alles gaat goed. alleen wanneer ze boos is of gefrusreerd dan slaat ze haar eigen op haar hoofd. ik vind dit eng en rottig maar weet niet hoe het komt en hoe ze het weer afleert. zeg wel dat ze he tniet mag maar dat helpt niet. is ze toch wel normaal omdat ze dit doet? een bezorgde mama
Misschien vindt ze juist jouw reactie leuk? Dus ik zou het 'gewoon' negeren. Lijkt me helemaal geen raar gedrag hoor ... ze is aan het uitproberen
Ik wil bij voorbaat zeggen, dit hoeft zeker niet het geval te zijn bij jouw kindje! Maar toevallig vertelde mijn moeder over mij van vroeger (een korte periode). Als ik boos was dan sloeg ik mijn hoofd tegen de muur of ik sloeg mezelf ook inderdaad. Wat bleek, ik had oorontsteking. En als ik boos werd werd die druk alleen maar groter in het hoofd waardoor ik zo reageerde. Maar wat ik zeg.... dit hoeft helemaal niet het geval te zijn bij jouw kindje. Maar ik herkende wat in je verhaal.
Misschien voor de zekerheid even laten nakijken bij de huisarts? Anders kan het idd een fase zijn! Joris bonkte een hele tijd met zijn hoofd tegen de muur, geen oorontsteking of niks, was echt negatieve aandacht vragen waar wij steeds op reageerde... Even een tijdje genegeerd en hij heeft het nooit meer gedaan!
Robin trok een tijdje hard aan haar haren, soms trok ze er echt haren uit. Ik heb het totaal genegeerd en nu doet ze het niet meer.
toevallig ben ik met hetzelfde bij het consultatieburo gweest vandaag! mijn dochtertje doet dat ook als ze boos is, ik zeg dan tegen haar dat ze niet moet slaan maar moet aaien en pak haar handje en aai dan over haar hoofd. Ik moet zeggen dat het wel goed helpt! als ze boos is wil ze slaan kijkt me dan aan en aait zichzelf! bij het consultatieburo zeiden ze dat als het oorpijn ofzo is dat ze ook last moet hebben als je aan haar oortje zit. Kan je uitproberen door aan oortje vast te houden of er heel zachtjes aan trekken als ze dat niet vervelend vind heeft ze geen oorpijn.
Ik denk dat het een combinatie van uitproberen en iets anders is. Dit is iets wat ik bij volwassen mensen ook nog wel eens meemaak. Als een mens boos is en niet weet hoe hij moet praten/communiceren daarover dan word ie agressief. Dat is waarom sommige grote mensen anderen slaan en uitschelden ipv. te praten. Een soort van onmacht zeg maar. Waarom zou dat bij een kleintje niet zo zijn? Ze zijn nog klein en weten niet goed hoe ze zich uit kunnen drukken. Dan maar meppen en hopen op een reactie lijkt mij... Dan kan je negeren --> krijgt geen aandacht, geen nadruk, dus het werkt niet en houden ze ermee op Of je kan het kindje misschien laten blijken dat je begrijpt waarom het kwaad is en dan afleiden met iets positiefs zodat het zichzelf niet meer hoeft te slaan (is maar een theorie hoor... ik weet niet of dat werkt).
i.d. nederen.. Esmee heeft een tijdje heel erg met haar hoofd heen en weer schudden ( werd er zelf duizelig van) reactie uitlokken en kijken wat we deden. Op een gegeven moment liepen we dan weg. Ze doet het nu alleen nog als er vrienden/familie zijn. Succes er mee..
oke bedankt allemaal ze heeft geen last van haar oren,kan er gewoon aan zitten en ze is verder niet ziek of mopperig of zo. ze is de laatste week eigenlijk heel vrolijk en lief. alleen als ze haar zin niet krijgt dat slaat ze haar zelf. en ja ze krijgt daardoor ind een reactie want ik wil niet dat ze het doet. mischien dan inderdaad maar negeren. was erg bezorgd wist niet dat dit vaker voor kwam. gr deb
Dit is heel herkenbaar. Anouk is nu ook 15 maanden en slaat sinds een week of 2 ook steeds op haar hoofd. Dit heeft volgens mij meer te maken met de pijn die ze heeft van dr kiezen, dan zomaar een tik. Ze begint meestal te huilen en dan op dr hoofd te slaan. Ook gooit ze zichzelf dan helemaal maar achter, maar dit doet ze ook als ze boos is. Als je het echt niet vertrouwd gewoon naar het CB of de HA. Liefs, Duveldraakje
Hier ook zo eentje! Elena bonkte tot een week of 3 geleden met haar hoofd tegen de grond, of vol met haar gezicht ergens op. Dat heeft ook de nodige bloedtandjes opgeleverd. Dat doet ze nu gelukkig niet meer (zo vaak). Maar ze slaat zichzelf inderdaad. Ik heb me laten vertellen dat het komt door het temperament wat er in zit en de frustratie wat het zichzelf niet kunnen uiten veroorzaakt. Wij negeren het gewoon. Als ze zichzelf slaat of met haar hoofd gaat bonken, lopen we gewoon weg. Dat helpt wel moet ik zeggen. Overigens is het een spiegel die mij wordt voorgehouden: ik kan ook agressief worden als ik gefrustreerd raak...
Mijn dochtertje (14 maanden) slaat zichzelf als ze heel moe is (dan probeert ze zichzelf volgens mij wakker te houden) en heel af en toe ook als ze boos is. Meestal kijk ik haar vreemd aan en zeg op vragende toon "Wat doe je nou? dat is gek!" en leidt haar dan af met iets anders. Werkt super. Ook dat aaien dat al genoemd is werkt wel, begint ze van te lachen. Negeren doe ik ook af en toe, werkt ook wel maar duurt iets langer. Nou moet ik wel zeggen dat het hier niet zo heftig is als jullie soms beschrijven, maar volgens mij is het dus wel 'normaal gedrag'.