Zweden - tips?

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door bunchy, 30 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    We overwegen Zweden komende zomer met onze kinderen van 13-11 en 9.. ze houden ook enorm van lekker zwemmen. Meestal gaan we in ochtend naar leuk dorpje/ stadje of moooie wandeling maken.. in middag lekker ontspannen op vaak camping en zwemmen..
    Ik realiseer mij dat gezien het weer dit in Zweden ws anders zijn..
    Hebben jullie tips voor ons? Waar in Zweden moeten we zijn? Waar wel eea te beleven valt qua mooie wandelingen (beetje spannend) en leuke dorpjes ? Misschien accommodatie met zwembad?

2. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.042
    453
    83
    Vrouw
    Wij hebben een keer een rondreis geboekt via www.buroscanbrit.nl
    Ik vond het heel leuk, maar het was wel echt koud. Ik heb de hele vakantie geen bikini aan gehad bijvoorbeeld. We troffen het misschien niet, maar ik vond dat wel een beetje jammer. Zeker als je zegt dat je kinderen enorm van zwemmen houden, dan weet ik niet of Zweden een goede keus is. Het kan er heel mooi weer zijn, maar ook heel slecht.
    Daarnaast is het inderdaad wel echt een land om te wandelen (weet niet of je (bijna) pubers dat leuk vinden, die van mij not so much...) en zijn de dorpjes redelijk klein. Kortom, ik vond het een prachtig land, lekker rustig maar misschien ook wat aan de saaie kant... (wij deden toen een combi met Legoland in Billund en hebben ook de steden Kopenhagen en Stockholm meegepakt, wat ik echt fantastisch vond)

3. tuc

tuc Niet meer actief

Zweden vind ik geen land om op 1 plek te blijven. Het leent zich bij uitstek voor een rondreis. Via de ANWB zijn verschillende toffe reizen te boeken.
    In 2019 hebben we een rondreis in alleen Zweden gemaakt, toen was het overal een hete zomer en hebben we dagen van boven de 25 graden gehad. De reis heet: Zweden in een notendop. Maar de pippi langkousreis leek ons ook mooi.
    Dit jaar hebben we een rondreis in Zweden, Noorwegen en Denemarken gemaakt. Toen hebben we in Zweden vooral regenjassen nodig gehad;)

Dalarna is een mooie provincie, maar voor de wat ruigere natuur moet je richting idre fjall.

4. Gloveforever

Gloveforever Actief lid

21 nov 2022
    184
    220
    43
    Vrouw
    Wij hebben vorig jaar een rondreis gemaakt met onze eigen caravan (op eigen houtje) door Zweden & Denemarken. Onze kinderen waren toen 10, 10& 12. Ze vonden het heel erg leuk. We zijn begonnen -na een overnachting in Duitsland- op een camping in Zweden met een zwemmeertje. Het weer was rond de 19 graden, soms wat bewolking maar het was warm genoeg voor ze om te zwemmen. Er zat vlakbij een park waar je kon mountainbiken, ziplinen, klimmen & bobsleeen. Best duur maar ze vonden het fantastisch. We zijn via het midden naar Varmland gegaan en daar stonden we aan een rivier en hebben ze elke dag gezwommen. We kregen toen zelfs tegen de 30 graden. Toevallig was onze langste reisdag de dag dat het de hele dag regende. Verder amper regen gezien. We hebben in Varmland een Elandenpark bezocht, een wandeling gemaakt met sledehonden, zelf Elanden gespot (met succes!) en nog wat activiteiten van de camping zelf gedaan. Kinderen wilden niet meer weg. Uiteindelijk via Noord-Jutland terug naar Nederland gereisd. Al met al 3000 km gereden en 6 campings aangedaan. We willen graag weer terug en dan nog wat noordelijker trekken omdat daar de wat ruigere natuur pas echt begint. Veel van Zweden bestaat uit naaldbossen, de heerlijke meren en best leuke dorpjes (wij hebben alleen Eksjö bezocht). Als je af en toe ook een stad wil bezoeken, zou je natuurlijk Stockholm of bv Kopenhagen kunnen overwegen.
    Het buitenleven overheerst: worstjes/broodjes oid mee om ergens in het wild te braden op de vele bbq punten, het bijna overal mogen komen ivm allemansrecht, mogelijkheid tot het huren van subs, kano’s, bootjes, veel vrijheid. We vonden het echt heel leuk.

Deel Deze Pagina