Mijn man en ik kunnen er half november een paar dagen samen tussenuit. Niet echt een ideale tijd maar ja. Ik zit te kijken naar Ijsland. Iemand hier wel eens in de winter geweest? Is het te doen om met weinig uren daglicht toch wat te zien en te ondernemen? Heb je het noorderlicht kunnen zien?
Wij waren er begin februari. Denk dus dat we wat langer daglicht hadden. Staat me niets van bij dat het vervelend was in iedergeval. Hebben ons prima vermaakt. De wind kon wel soms ijzig koud zijn. Dus zorg voor goede kleren, handschoenen e.d. Kan je wel aanraden om daar lekker een auto te huren, dan heb je veel meer vrijheid om er lekker op uit te gaan. En ja, we hebben het noorderlicht gezien. Meerdere keren zelfs. Super mooi om te zien en het land zelf vinden we ook geweldig.
Wij zijn er begin februari geweest. Echt fantastisch. Mooiste vakantie tot nu toe. En dat extremere weer vond ik juist heel gaaf. En ja wij hebben toen ook het noorderlicht gezien. Zou er heel graag weer heen willen. Vooral zelf een auto huren en rond rijden. Tiny huisjes met eigen hottub opzoeken en genieten van het wisselende landschap. Reykjavik was leuk voor een dagje, vooral lekker gegeten. Verder echt het land in trekken. Golden circle is prima voor de eerst keer vonden wij.
Goed om te lezen. Ik heb de vliegtickets gisteren geboekt. Nu de rest nog invullen. We willen eerst een nachtje in Reykjavik, tweenachten op de golden circle en dan is er nog wat tijd over waar ik nog even van moet kijken hoe ver we willen rijden in die tijd. K ik zit een beetje in dubio of we juist wat verder oostwaarts of juist een beetje ten noordwesten van Reykjavik zullen kijken. Of misschien gewoon meer tijd uittrekken voor de golden circle. Nou ja het duurt nog even dus nog tijd genoeg om plannen te maken.
Super leuk dat jullie naar IJsland gaan! Ik zou persoonlijk kiezen voor meer oostwaarts, omdat daar echt nog een paar gave bezienswaardigheden zijn, zoals Jokulsarlon. Evt Svartifoss als het begaanbaar is die kant op. Ik vond zwemmen in het oude zwembad Seljavallalaug en de wandeling daarheen ook heel leuk. Weet alleen niet of ik m’n overnachting ook ver richting het oosten zou doen, die weg wordt bij harde wind ‘vaak’ afgesloten, dus een veiligere keuze is misschien wel ergens overnachten in het zuiden (Vik?) en vanaf daar verder naar het oosten rijden als het mogelijk is. Veel plezier met de voorpret het is sowieso een prachtig land, welke kant je ook op gaat en in welke tijd dan ook. Als je nog een leuke overnacht tip zoekt, de guesthouses van Akurgerdi en dan zeker die met hottub zijn een aanrader.
Jokulsarlan vind ik eigenlijk echt te ver weg, hoe mooi het daar ook is. Dan zit je wel heel veel in de auto op die paar dagen. Dan doe ik liever wat meer uitstapjes op een wat kleiner oppervlak. Ik heb al begrepen van onze kinderen dat we sowieso nog een keer terug gaan, want ze waren zwaar beledigd dat ze niet mee mogen.
Vik, de zwarte stranden en diamond beach ( of zoiets ) was erg gaaf en goed begaanbaar begin februari.
Nou, net de huisjes/hotels gereserveerd en we gaan toch richting Jökullsarlon en Diamond Beach. Dat wordt wel flink wat rijden, maar het schijnt wel een van de mooiste plekken van IJsland te zijn. Toch zonde als je er dan zo dichtbij bent geweest en het toch overgeslagen hebt.
Ik ben een meelezer en wil in februari gaan. Alleen dan naar 4 of 5 dagen. Alle tips qua route en zoveel mogelijk activiteiten die de moeite waard zijn in zo'n korte tijd zijn welkom!