Ijsmachine

Discussie in 'De lounge' gestart door Elisje, 1 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Mijn ijsmachine heeft het begeven. Het was een goedkoop ding van lidl ik denk dat ik het een jaar of 3 terug gekocht heb. Het was toen meer voor de leuk, ik had geen idee of het vaak gebruikt zou worden daarom dus nogal goedkoop gehouden.
    Omdat het zo goed is meegevallen wil ik nu wel wat meer investeren en wil ik eigenlijk wel een zelfvriezende. Want eerlijk altijd dat gepuzzel in de vriezer om een plaatsje te vinden voor de container zorgde er af en toe wel voor dat ik de machine wat minder gebruikte dan ik had gewild.

Zijn er dames met een zelfvriezende machine? Welke hebben jullie en wat is de inhoud?

2. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.833
    3.589
    113
    Vrouw
    Elisje vindt dit leuk.
  3. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    De Magimix gelato expert!
    Kost wat, maar dat is echt kwaliteit. Ik heb er afgelopen weekend nog zwart sesam ijs mee gemaakt.
    Hij is zelfvriezend en houdt het ijs zelfs nog 2 uur lang op temperatuur als het klaar is.
    Mijn vorige ijsmachine (Domo) was in principe een prima ding, maar als het ijs klaar was moest je het ook meteen uit de ijsmachine halen.

En verder heeft deze ijsmachine een deksel die makkelijk te verwijderen is, zodat je heel gemakkelijk iets toe kan voegen aan het ijs, denk aan nootjes, chocolade voor stracciatella, cookie dough, etc.

Inhoud van de emmer is 2 liter.

En hij heeft meerdere functies (schepijs, granita en softijs (even uit mijn hoofd)). Als de mijne stuk is, komt er meteen een nieuwe. Ik koop zelden nog ijs bij de winkel.
    2A4999D7-9120-41B9-B584-143DB9B2379F.jpeg 54D0EB70-7AF2-4A19-ACB5-3738C00EC1A7.jpeg

Elisje vindt dit leuk.
  4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.296
    10.265
    113
    Wij hebben een domo die is fantastisch. Die is inmiddels 10 jaar oud.

5. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.373
    113

Ik dacht leuk. Wil ook een ijsmachine maar mijn hemel wat een bedrag. Eerst maar een cheapass ding proberen haha.

Elisje vindt dit leuk.
  6. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Wel interessant om mee te nemen is inderdaad een machine die meerdere soorten ijs aankan. Dingen toevoegen is natuurlijk ook een plus.

Prijs is niet altijd een probleem (nu ja we hebben het niet breed breed zeg maar en er wordt overlegd over duurdere aankopen en ook voor gespaard vaak) maar ik ben altijd wel bereid om te investeren in iets dat ook goed gebruikt gaat worden. Mijn kenwood is mijn duurste 'gadget' zeg maar maar ik gebruik die wel dagelijks en vaak ook meerdere keren per dag.

De ijsmachine die ik had was ook ok omdat ik niet direct dacht van dat gaan we vaak doen maar uiteindelijk best wel. Ik dacht van dat gaat misschien 1 keer per week/2 weken gebruikt worden tijdens de zomer maar is veel vaker in gebruik geweest. Dus mijn man gaf ook al aan om dan toch maar te kijken naar een zelfvriezende zodat ik niet elke keer al 'vloekend' plaats zoek in de vriezer.

Adje vindt dit leuk.
  7. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ik snap je helemaal daar hoor. Ik ben gestart met een cheapass ding, helemaal niet zelfvriezend maar het is zo vaak gebruikt en goed meegevallen dat ik nu wel meer wil investeren en verder kijken.

Er zijn dingen waar ik ook een goedkope versie van had en die toch niet zo bevielen als ik zou denken of gewoon nu geen nut meer voor heb dus vervanging of upgrade komt daar dan niet voor.

Anan vindt dit leuk.
  8. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    Hahaha snap ik hoor!
    Ik ben ooit begonnen met zo’n koelelement, maar die gebruikte ik nooit want dat zijn echt ondingen. Daarna een step up naar een zelfvriezende en die een paar jaar wel goed gebruikt maar uiteindelijk goed verkocht op mp vanwege de magimix.

Maar ik maak wel echt vaak ijs. Zeker in de lente en zomer. Dus dan is het een aanwinst :D

Anan vindt dit leuk.
  9. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    #9 MamavanLieverd, 1 mei 2023
    Laatst bewerkt: 1 mei 2023
    Ik heb ook even gekeken, magimix heeft ook wel een compactere zelfvriezende ijsmachine, die heel betaalbaar is.

Ik had ooit, lang geleden zo’n machine met zo’n bak, die je in moet vriezen, maar doordat alles dan al heel goed koud moest zijn, omdat het anders niet goed kwam en we ook niet voldoende ruimte in de vriezer hadden toen, vrij weinig gebruikt. Daar moest je ook echt bij blijven, want als je het niet goed in de gaten hield, dan begon het weer te ontdooien. Het ijs was wel lekker.

edit: oeps, niet zelfvriezend, ondanks mijn zoekterm, vandaar zo betaalbaar. ;)

10. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.373
    113
    Zuul vindt dit leuk.
  11. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.373
    113
  12. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.833
    3.589
    113
    Vrouw
    Softijs weet ik eerlijk gezegd niet, het apparaat is voor gewoon ijs wel echt een aanrader.
    Hij maakt het goed koud en zodra hij klaar is met draaien houdt hij hem nog 30 minuten lang goed koud. Het werkt makkelijk en er zit een klein boekje bij met wat simpele recepten erin. Ik heb van de week nog walnotenijs gemaakt en de week ervoor yoghurt stracciatella ijs. Heerlijk!

13. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.373
    113
    heb hem voor je had geantwoord al besteld hahaha. Komt woensdag binnen

Elisje en Zuul vinden dit leuk.
  14. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.833
    3.589
    113
    Vrouw
    Leuk! Veel plezier ermee! Heb je nog goede ijsrecepten toevallig?

15. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Laat je ons nog weten hoe het bevalt?
    Mijn jongste is een ijs fanaat, de oudste wat minder of die neigt meer naar gangbare smaken door zijn autisme maar zachter ijs is voor hem top.

Anan vindt dit leuk.
  16. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.373
    113
    Nee joh, ben me nu ah inlezen wat er mogelijk is qua recepten haha

Zuul vindt dit leuk.
  17. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    Voor goede ijsrecepten:
    ‘Het grote ijsboek’ van Christophe Declercq
    Bekijk Het grote ijsboek op: https://www.bol.com/nl/p/het-grote-ijsboek/9300000019016682?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp

Staan heel veel recepten in. Maar het fijnste vind ik de basisrecepten. Daarmee kan je je eigen fantasie de vrije loop geven.
    En het roomijs is zijdezacht van structuur, echt perfect!

Zuul vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina