Er zijn hier vast dames met ervaring... Dochter heeft een silicone bakvorm in de vorm van een sneeuwvlok. De basis is een ster en bovenop zit dan een uitsparing met een sneeuwvlokmotiefje. Ik had bedacht om voor het dessert met de kerst hier een ijstaart in te maken de bovenkant zou dan ijs moeten worden. Maar hoe zorg ik dat die er ook mooi uit komt? In de recepten met een gewone bakvorm lees ik dat ze de vorm met vershoudfolie bekleden. Maar dan komt die sneeuwvlok er niet mooi uit ben ik bang, aangezien je het folie nooit perfect glad in die groefjes krijgt. Zou ik het ook direct in de vorm kunnen maken, of breekt dat bij loshalen? Helpt het om de vorm met iets in te smeren? En kan ik ijs een beetje zacht laten worden, in de vorm uitsmeren en weer laten bevriezen? Of krijg je dan veel kristallen? en hebben jullie tips over mooie decoratie? Ik dacht aan een soort paintbrush effect met iets glitterigs bovenop, maar ben nog niet naar de kook- en hobbywinkel geweest. Edit: ik zou natuurlijk ook een buitenkant van chocolade kunnen maken. Dat zou veel problemen oplossen. En spelend met witte en donkere chocola zou je een mooi effect kunnen krijgen en een stukje creëren zonder witte chocola (ja ik krijg lastige eters...) hoe krijg je gesmolten chocola mooi verdeeld in een laagje door een vorm? En is een uitgehard laagje chocola in een silicone vorm stevig genoeg om vervolgens ijs en cake in aan te stampen?
Misschien bij het uit de vorm halen, de vorm omgekeerd op een bord, folie er overheen, zodat het helemaal over het bord gaat.... en dan onder lauw water, zodat het bovenste laagje een beetje smelt?
Normaalgesproken kun je een siliconen bakvorm van je taart of cake 'pellen/rollen' doordat hij zo flexibel is. Ik weet alleen niet wat zo'n bakvorm doet als ie in de diepvries is geweest.. Als hij dan helemaal hard wordt, zal het niet zo makkelijk gaan ben ik bang.
je kunt het beste vershoudfolie gebruiken die je losjes in de vorm doet. Daar schep je het ijs op zodat het folie zich gaat zetten door het gewicht.
Ik zou het eerlijk gezegd niet aandurven, zeker niet zonder eerst een keer te testen. Maar mijn dag is dan ook verpest als iets in de keuken niet is wat ik wilde haha. Maar als je toch stoer gaat doe, dan zou ik niet eerst chocolade doen, een dun laagje zal breken. Wat je wel kan doen; dit weekend vast het ijs in de vorm doen en proberen los te halen na een paar uur/een dag (mbv wat warmte). Als het gelukt is kun je hem afgedekt bewaren in de vriezer en als het mislukt kun je nog wat anders regelen. Dit jaar ga ik zelf voor gemak: heb bij AH een ijstaart in de vorm van een kerstboom besteld
Folie erin en als je hem eruit haalt kun je met een kwasje met water oid de bovenkant weer mooi glad maken. Je kan die dan ook 'inkleuren' door met melts of chocolade te verven.