IJzer en bloedplaatjes te laag!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Lotte1986, 28 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lotte1986

Lotte1986 Fanatiek lid

29 aug 2012
    1.140
    0
    0
    Hoi meiden,

Ik heb 2 jaar geleden een maagverkleining gehad, en nu wordt nog iedere zoveel tijd mijn bloed gecheckt op tekorten. Vitamine B12 en Calcium heb ik altijd wel te laag. Maar nu had ik ook ook ijzertekort en te weinig bloedplaatjes.

Het ijzer wist ik al via de VK dus daar moest ik floradix voor proberen maar helaas door mijn maagverkleining moet ik daar van overgeven. Dit dus ook in het ZH aangekaart. Krijg nu een drankje wat waarschijnlijk het zelfde probleem gaat opleveren maar moet het natuurlijk toch eerst uitproberen. Anders waarschijnlijk een ijzerinfuus. Maar dat werd eigenlijk afgeraden tijden de zwangerschap. Door het hele gedoe met de ijzertabletten, hebben we het helemaal niet gehad over de bloedplaatjes, behalve dan dat ze te laag zijn.

Maar bloedplaatjes zijn toch nog veel belangrijker ivm bloedstolling dus helemaal tijdens de bevalling?

'N vriendin zegt dat ze nu eigenlijk de bloedplaatjes in de gaten moeten houden omdat je anders te veel bloed kunt verliezen tijdens de bevalling. Zei heeft het al eens meegemaakt.

Iemand hier ervaring mee?

Ik ga het natuurlijk sowieso aankaarten bij de VK;)

2. Lotte1986

Lotte1986 Fanatiek lid

29 aug 2012
    1.140
    0
    0
    Niemand?

3. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.100
    12.076
    113
    Van bloedplaatjes heb ik geen verstand, maar kan je voor je ijzer geen ijzertabletten slikken? Ik moet er 2 per dag slikken, zijn redelijk neutraal van smaak en het is een klein pilletje.

4. L0nneke

L0nneke Fanatiek lid

21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Komt het tekort bloedplaatjes niet door het tekort aan vitamine B12. Kun je dat niet bij krijgen in de zwangerschap?
    Wat betreft je ijzer. Floradix is als je maar een minimaal tekort hebt. Als je VK dit geadviseerd heeft zal je ijzertekort waarschijnlijk maar minimaal zijn.
    Wat je zelf nog kunt doen is bv. roosvicee ferro drinken (1 glas per dag) en juist producten eten waar ijzer in zit.
    Denk dan aan spinazie, vlees, vis, kip, ei, volkorenproducten, peulvruchten, noten en appelstroop.
    Gebruik bovenstaande producten niet in combi met zuivel, dan wordt het ijzer nauwelijks opgenomen. Vitamine C versterkt juist de opname van ijzer. Dus bijvoorbeeld een glas vers sinaasappelsap erbij of een kiwi eten (overigens een echte vitamine C knaller)

5. brademarie

brademarie Fanatiek lid

17 dec 2009
    1.091
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier een vergelijkbare situatie kwa operaties en tekorten, alleen bij mij was eerst m'n ijzer laag en ijzergehalte, dus kreeg een ijzerinfuus. Na 2 weken weer een beetje op krachten gaan komen, dit duurde bijenkast een maand en toen weer dezelfde klachten die terugkwamen, was m'n ijzervoorraad weer naar een dieptepunt gekelderd dus weer een infuus met ijzer. As je ijzer moet supplementeren ben je wel ff bezig met onze operaties.. En dan de bijwerkingen van obstipatie en overgeven er nog bij.. Word je niet gezien door een internist oid? En krijg je b12 niet preventief geïnjecteerd zoals bij mij 3 maandelijks?

6. Lotte1986

Lotte1986 Fanatiek lid

29 aug 2012
    1.140
    0
    0
    @ Dubbelgeluk, die ijzertabletten moet ik juist van overgeven;)

@ Lonneke, b12 heb ik niet tekort. Daar krijg ik namelijk al een keer in de 3 maanden een spuit voor. Toen de VK het ijzer geprikt had was het eigenlijk al te laag maar omdat ik nog maar ff hoef en in eersten instantie niet zo moe was raadde ze me floradix aan. Nu 5 weken verder ben ik dus nog een keer geprikt en nu is het zo te laag, dat ik dus wel iets op recept moest krijgen. Nu heb ik een drankje gekregen en tot nu toe heb ik het nog binnen gehouden. Dus over het ijzer maak ik me niet meer druk;)

@ brademarie, ja ik krijg idd iedere 3 maanden B12 geinjecteerd. Maar mijn ijzer en bloedplaatjes waren nooit te laag. Alleen b12 voorheen en calcium nu dan ook.

Deel Deze Pagina