Scholen voor autisten gaan dicht door bezuinigingen

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by MamavanEL, Jun 24, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Door bezuinigingen in het speciaal onderwijs sneuvelen deze zomer de eerste scholen. Zo wordt in Breda Het Kristal opgeheven, een school voor kinderen met een autistische stoornis. Ook in Zwolle en Brielle sluiten scholen voor kinderen die extra zorg nodig hebben.
    De schoolbesturen lopen daarmee vooruit op de invoering van het zogenoemde passend onderwijs in 2014. In het nieuwe systeem worden zorgleerlingen die nu nog in aanmerking komen voor speciaal onderwijs veel vaker naar reguliere scholen gestuurd. Het gaat dan bijvoorbeeld om kinderen met een handicap of een ontwikkelingsstoornis als autisme of ernstige adhd.

Het kabinet wil een rem zetten op de groei van het aantal leerlingen die naar speciale scholen gaan. In 2003 waren dat er nog 54 duizend, in 2011 al 69 duizend. De maatregel van het kabinet-Rutte I om 300 miljoen te bezuinigen op passend onderwijs werd in Den Haag na grote protesten geschrapt. Toch moet in veel onderwijsregio's het geld voor leerlingen die extra steun nodig hebben worden herverdeeld.

Reguliere school
    Op scholen vallen nu de eerste klappen. In Breda heeft onderwijskoepel Het Driespan besloten de school Het Kristal te sluiten. Tachtig leerlingen met een autistische stoornis kunnen er na de zomervakantie niet meer terecht. Volgens directeur Stan Hofkes van Het Driespan moet in zijn regio 1,8 miljoen euro worden bezuinigd in het speciaal onderwijs. 'We moesten kiezen. Autistische leerlingen, de doelgroep van Het Kristal, hebben van al onze leerlingen relatief de beste kans van slagen op een reguliere school.'

Voor de meeste leerlingen wordt een plek gezocht op een van de vier andere speciale scholen in Breda. Maar in de toekomst zullen leerlingen met een autistische stoornis vaker worden terugverwezen naar een reguliere school.

Ook elders hakken de bezuinigingen er al in. Zo houdt in Zwolle deze zomer Het Lumeijn op te bestaan. In dit orthopedagogisch-didactisch centrum werden 200 vastgelopen vmbo-leerlingen met extra zorg naar een diploma geleid. Oscar, een vergelijkbare school voor vmbo- en havoleerlingen in Apeldoorn, zal in 2015 de deuren sluiten.

Fusies
    Op andere plekken betekenen de bezuinigingen dat scholen fuseren en leerlingen dus verder moeten reizen voor speciaal onderwijs. Zo gaat de speciale basisschool De Nieuwe Poort in Brielle dicht. De school fuseert met de speciale basisschool De Windroos in Hellevoetsluis. Ook voor de speciale scholen in Maarssenbroek en Breukelen zijn dergelijke plannen in de maak. Een besluit daarover valt in het najaar.

In Nijmegen scheerde Kristallis dit voorjaar langs de rand van de financiële afgrond. De school, met op vijf locaties speciaal onderwijs, kampte met een tekort van 1 miljoen euro. Jeugdzorginstelling Entreá redde de school ternauwernood van de ondergang. Kristallis blijft weliswaar bestaan, maar 35 docenten met een tijdelijk contract zijn na de zomer hun baan kwijt.

Bron: Volkskrant.nl

2. minniemouse25

minniemouse25 VIP lid

Oct 31, 2009
    5,712
    68
    48
    Female
    disneyworld
    Ja joh. Vooral die scholen sluiten..... BELACHELIJK!! Dit is vragen om problemen!! Er zitten altijd wel wat rotte appels tussen die hierdoor sneller kans hebben te ontsporen door te weinig of verkeerde begeleiding. En hier in het dorp weten we allemaal waar dat afgelopen donderdag naartoe is gegaan!!

3. Saja87

Saja87 Niet meer actief

E wat als al die scholen straks dicht gaan?

Waar moeten die kinderen dan heen?!

4. minniemouse25

minniemouse25 VIP lid

Oct 31, 2009
    5,712
    68
    48
    Female
    disneyworld
    @saja: regulier onderwijs waar helemaal geen tijd, plek en personeel is om deze groep goed te begeleiden. Daar zal het op uit gaan draaien ben ik bang...

5. Islah

Islah Niet meer actief

Jammer. Ik heb zelf op regulier onderwijs gezeten. De basisschool ging nog wel, maar middelbare school was een ramp... Overigens wist ik toen nog niet dat ik een ASS had.
    Middelbare school was voor mij gewoon één grote prikkelbedoening met teveel onverwachtse gebeurtenissen en nare gebeurtenissen. Ik wens dat echt geen enkele autist toe...

6. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    vreselijk :(
    mijn beide kids zijn autistisch en zouden nooit op regulier kunnen volhouden.....
    Ik verwacht dat veel kids zo tussen wal en schip komen te zitten en gedwongen thuis moeten zitten. In en in triest :(

Snap sowieso niet waarom er op kinderen, mensen met een handicap en/of ouderen en zieken bezuinigd moeten worden. Kan toch ook wel ergens anders op? Waarom dan de kwetsbaarste groepen pakken?

7. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Oh wat een slechte zaak zeg, dit..

De mensen die het het hardst nodig hebben, krijgen vaak de meeste klappen te verduren door die bezuinigingen. Heel erg jammer dit.. ik denk dat veel autistische kinderen zich totaal verloren voelen op een "gewone" school. Ze zijn toch anders.. en daar kunnen andere kinderen/pubers zich vaak niet in verplaatsen.

8. LadyLaila

LadyLaila Bekend lid

Mar 31, 2009
    534
    0
    0
    overijssel
    Dit slaat volkomen nergens meer op. Die scholen zijn er niet voor niets. De zoon van me vriendin kan niet op een normale school meekomen en dan moet speciaal onderwijs wegvallen.Niet normaal waar gaan we heen met Nederland. Bezuinigen op dingen die belangrijk zijn niet normaal

9. Islah

Islah Niet meer actief

Het is trouwens wel zo dat je om zo'n reden vrijstelling kan krijgen van de schoolplicht, en deze kinderen thuisonderwijs kunnen krijgen.

10. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

Jun 14, 2013
    5,350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

ja bij ons op school is dat er eigenlijk wel gewoon, die bezuinigen op andere dingen (directie, dingen die niets met onderwijs zelf te maken hebben) en er staan op elke klas 2 leraren en dan hebben we nog 4 onderwijsassistentes, stagaires / vrijwilligers e.d. met klassen van 2-25 kids.

Dus dat bewijst dat het wel KAN, onze school heeft nu ook predikaat excellent gekregen en ze stonden versteld wat je toch kunt doen met een beperkt budget (openbare basisschool) we hebben ook speciale klassen voor extra les voor taalachterstand of juist de hogere begaafde kinderen.

Ik denk als normale scholen meer hun best zouden doen voor de leerlingen en niet alleen maar naar CITO scores keken e.d. dan zouden kinderen met een lichte vorm van autisme e.d. ook prima terecht kunnen op een normale school (wat niet wegneemt dat kindjes m et zwaardere vormen wel speciaal onderwijs zouden moeten krijgen hoor) maar het zal misschien wel wat druk wegnemen als de lichtere "gevallen" dan toch op een normale school begeleid kunnen worden.

11. Mily

Mily Fanatiek lid

Oct 2, 2008
    1,088
    0
    0
    Pfff lekker dan, wordt steeds gekker hier in Nederland, heb een zoontje met pdd-nos die echt niet naar reguliere onderwijs kan omdat het te prikkelgevoelig voor hem is :(

12. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Maar normaal basis onderwijs word er toch veel mee op in gespeeld. Hier gaan kindjes met down ook gewoon naar normaal basis onderwijs.

13. Dana

Dana Niet meer actief

mijn dochtertje met A.S.S zit op regulier onderwijs, op haar school hebben ze een oplossing voor kinderen die meer aandacht nodig hebben, ze maken teams van 2 kinderen, de kinderen die geen extra aandacht nodig hebben worden gekoppeld aan kinderen die extra aandacht nodig hebben. Zo leren de kinderen die extra aandacht nodig hebben van hun klasgenootjes en krijgen de kinderen die geen extra aandacht nodig hebben meer begrip en inzicht in hun klasgenootjes. Op deze school werkt het heel goed. Het gaat dan wel om kinderen met een lichte vorm van autisme of iets anders in een lichte vorm.

14. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen

Die mooie oplossing heeft mijn zoon haast de kop gekost. Stopte totaal met eten en drinken en moest bijna opgenomen worden in het ziekenhuis.

Op gewoon onderwijs ligt het ook wel aan hoe groot de klassen zijn. Erik zat eerst op een school met meer dan 30 kids in de klas.
    En voor een kind dat doodsbang is voor andere kinderen en 0,0 procent weerbaar is, is dat een hel!!
    Werd ie elke week weer gekoppeld aan een ander kind. Die totaal over hem heen liepen.
    Het was zelfs zo erg dat ie niet meer naar de wc durfde daar omdat er telkens kindjes binnen liepen. Allemaal onverwachtse dingen wat ie niet kon handelen.
    En als 1 kindje tegen hem zei : jij mag niet zittend plassen, je bent een jongen dus je moet staan. MAar Erik kan dat niet, dan plaste hij maar niet. Met als gevolg dat ie dus niet meer zindelijk was omdat ie niet meer naar de wc durfde omdat ie niet op de juiste manier plaste volgens 1 kindje.

En dan heeft Erik een lichte vorm van autisme.....tja ;)

En om zulke kindjes dan maar thuisonderwijs te geven. Geen oplossing. Dan kunnen ze later helemaal niet meer met andere mensen omgaan in de maatschappij. Op speciaal onderwijs leren ze juist door intensieve begeleiding hoe ze wel kunnen leren omgaan met andere kids en met onverwachte dingen. Of hoe bepaalde dingen beter te leren reguleren.

ALs je in gewoon onderwijs 1 juf hebt op 30 kids. Dan kan ze zoiets echt niet aan het autistisch kind leren.

15. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,480
    113
    Ik vind het heel jammer dat zulke scholen nu sneuvelen door bezuinigingen. En ik knijp mijn handjes maar weer eens heel stevig dicht en besef me hoeveel geluk wij hebben met onze school.

Kylian heeft Asperger, dit viel op in groep 1. Ipv te zeggen dat ze het niet konden werden alle registers open getrokken om hem zich zo fijn mogelijk te laten voelen. 1 van de moeilijke besluiten was om hem door te laten gaan naar groep 3.

Ondertussen waren de onderzoeken gestart en bleek hij dus ASS te hebben. De aanvraag van het rugzakje ging de deur uit, op het ouder gedeelte na helemaal ingevuld door school. Alle verslagen van observatie's en onze gesprekken bijgevoegd. En we kregen een rugzakje.

Ondertussen hebben we net te horen gekregen dat hij naar groep 5 gaat, maar in hetzelfde lokaal blijven en dat Juf ook is over gegaan. De school heeft meerdere lokatie's waaronder 1 voor speciaal onderwijs. Maar toch streven ze erna om de "speciale" kindjes zo lang mogelijk in het reguliere onderwijs te houden.

Zo zit er in Kylian's klas een jongentje met Downsyndroom, pdd-nos, asperger, add en nog een kindje met een stofwisselingsziekte. En allemaal redden ze het op hun eigen manier en met wat extra hulp.

Thuisonderwijs zou hier trouwens geen optie zijn want ik ben mama en dus geen juf en daarom gaat het aanleren van dingen dan heel moeizaam (om maar eens een voorbeeld te noemen, onze zoon kan nog geen veters strikken. Hij zegt zelf omdat hij groep 2 heeft overgeslagen en je dit dus in groep 2 leert. Dat wij hem dat ook kunnen leren gaat er bij hem niet in).

Dus ja op sommige scholen zullen best kinderen zitten die het ook zouden kunnen redden in het reguliere onderwijs. Maar er zitten veel meer kindjes op die het niet zullen redden en die worden nu dus maar weer de duppe

16. Islah

Islah Niet meer actief

Volgens mij weet je pas of thuisonderwijs niet lukt, als je het zelf hebt geprobeerd. Een vriendin van mij geeft thuisonderwijs en haar dochtertje (die overigens niet beperkt is ofzo, wellicht dat dat een groot verschil maakt) ziet haar niet als 'mama dus geen juf'. Maargoed als je van je 4e van je moeder les krijgt, dan is dat misschien ook wel normaler dan wanneer je wel ooit op school hebt gezeten.

17. Bri

Bri Niet meer actief

En hoe moet je thuisonderwijs geven als je zelf werkt? Of als je kind dingen wil leren die jij niet snapt? Of als je zelf gewoon echt niet geschikt bent om les te geven?

Ik ken een alleenstaande vrouw met een autistische zoon. Haar zoon is een slimmerd en volgt het VWO. Hij heeft een exact vakkenpakket. Vakken waar zij geen snars van begrijpt, ze is een echte alfa. Zijn vader idem dito, bovendien woont die niet in Nederland en heeft die een nieuw gezin. En o ja, zijn moeder moet ook gewoon werken om de rekeningen te kunnen betalen. Misschien zou ze ook wel knettergek worden als ze de hele dag met hem bezig moest zijn; hij kan namelijk nogal vaak ontzettend naar uit de hoek komen.

Hij heeft een tijd op een reguliere school gezeten. Doodongelukkig werd hij, letterlijk. Hij is meerdere keren opgenomen geweest omdat hij echt suïcidaal werd.
    Wat een zegen dat hij in het speciaal onderwijs terecht kon. Ik vind dit soort bezuinigingen dus écht om te huilen.

18. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

Jun 14, 2013
    5,350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    Vind het helemaal niet gezond om thuisonderwijs te geven eigenlijk, naar school gaan is niet alleen maar theorie erin krijgen maar ook sociale vaardigheden, het redden buiten mama e.d. ik ben er dus echt geen voorstander van, er mag een duidelijk verschil zijn tussen mama en juf, ik heb jarenlang zelf de achterstand van mijn zoontje weggewerkt en alleen mama zijn is echt veel leuker en beter voor je band dan proberen juf te spelen, daarnaast geef je dan een enorm eenzijdig beeld van iets, juist andere meningen en visies maken de wereld interessant lijkt mij.. dat begint op school (niet alleen maar wel een groot deel!)

19. Dana

Dana Niet meer actief

ja als er verder niet op de kinderen gelet wordt dan werkt het niet nee, op de school van mijn dochter werkt het prima.

20. Dana

Dana Niet meer actief

mee eens, thuisonderwijs zou voor mij ook geen oplossing zijn om een heleboel redenen.

Share This Page