IJzer opkrikken

Discussie in 'Gezondheid' gestart door San79, 10 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Mijn ijzer was aan de lage kant, dus ik wil proberen om in ieder geval wat meer op m´n voeding te letten. Uiteraard ga ik straks netjes Roosvisee Ferro halen (floradix lijkt me viesss) maar wat helpt nog meer?

Het volgende lijstje ken ik:
    - groene groentes
    - vlees
    - appelstroop
    - geen melk bij ´t eten, maar sinaasappelsap om de ijzeropname te bespoedigen

Hoe zat ´t nou ook alweer met andere zuivelproducten zoals kaas? Was dat wel of niet iets om rekening mee te houden?

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ja ook melk en yochurt belemmeren de opname van ijzer. Dus geen yochurt/vla direct na het eten maar een tijdje daarna. Mischien kun je als toetje lekker een kiwi nemen ?
    En peulvruchten bevatten ook veel ijzer en gedroogde abrikozen ook. Volkoren brood is ook het beste ipv wit en bruin.

En is Floradix er ook niet in tablet vorm ? Roosvicee ferro is ook niet echt heel lekker. Maar als je mixt met een vruchtensap is het prima in te nemen.

3. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ten slotte kan de ijzeropname naargelang van het geval verhogen of verminderen door de combinatie met andere voedingsmiddelen.
    Vlees, gevogelte, vis en melk verdubbelen of verdrievoudigen bijvoorbeeld de opname van niet-heemijzer uit groenten. Vitamine C heeft een gelijkaardig effect.
    Tot de voedingsbestanddelen die de ijzeropname tegenwerken, behoren oxalaten (in spinazie, chocolade, rabarber), fytaten (in ontbijtgranen), polyfenolen (in koffie en heel wat groenten) en looizuren (in thee, koffie, wijn).
    Gestiferrol is een product dat specifiek bedoeld is voor zwangere vrouwen, vandaar de aanwezigheid van foliumzuur.
    (bron: http://www.ccv-vzw.be/IJzertekort.html)

In normale omstandigheden kan het ijzergehalte op peil worden gehouden met een evenwichtige en gevarieerde voeding.
    - Voedingsmiddelen waaruit ijzer goed wordt opgenomen zijn vlees, vis, gevogelte, broccoli, bloemkool, pompoen, tomaten, citrusvruchten.
    - Voedingsmiddelen waarin eveneens ijzer zit, maar ijzer dat minder goed wordt opgenomen, zijn aardappelen, wortelen, ananas, bloem (zonder zemelen), rijst, meel met zemelen, appelen, bananen, peren, rabarber, spinazie, noten, amandelen, eieren.
    - Vitamine C bevordert de opname van ijzer. Vegetariërs nemen daarom best groenten, fruit of fruitsap rijk aan vitamine C bij elke maaltijd. Gezien dierlijke producten voor een groot deel van de ijzeraanvoer zorgen, vraagt een vegetarische voeding extra aandacht inzake ijzer.
    - IJzersupplementen kunnen noodzakelijk zijn in sommige situaties bv. tijdens de zwangerschap of na een belangrijk bloedverlies. Een teveel aan ijzer is giftig. Neem deze medicatie dan ook enkel op doktersvoorschrift en houd je aan de voorgeschreven dosis.
    (bron: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... art_id=887)

Een normale, evenwichtige voeding bevat in het algemeen net voldoende ijzer.
    Vegetariërs moeten aandacht besteden aan hun ijzeropname. Ijzer uit dierlijke producten wordt beter opgenomen dan ijzer uit plantaardige producten.
    Koffie en thee verminderen de opname van ijzer uit het maagdarmkanaal.
    Ijzerrijke voeding: vrijwel alle vleessoorten. groenten: andijvie, artisjok, broccoli, courgette, doperwten, spinazie, asperges, schorseneren.
    peulvruchten zoals bruine en witte bonen, linzen en sojabonen. eigeel.
    vis: kabeljauw, haring, sardines. schaaldieren : oesters, garnalen, mosselen. rode wijn en bier. gedroogde vruchten: abrikozen, vijgen, dadels, rozijnen. noten. volkoren brood en ontbijtgranen.

In combinatie met Vitamine C rijke voeding wordt de opname van ijzer nog verhoogd. Vit. C kan men vooral vinden in verse citrusvruchten, kiwi's, fruit, tomaten.

De ijzerabsorptie wordt aanzienlijk bevorderd als je tegelijkertijd met de ijzerinname een vitamine C bron eet zoals bvb. vers appelsiensap, kiwi.
    Vermijd koffie en thee, aangezien ze de ijzerabsorptie tegengaan.
    (bron: http://users.telenet.be/huisarts-dokter ... ekort.html)

Heb wat opzoekwerk voor je gedaan. Succes!

Lieve groetjes!

4. Niet meer actief

Ja je hebt die floradix ook in tabletvorm San! misschien iets voor je?

Ik heb de floradix vloeibaar, en het is niet echt lekker nee ;) maar als je gewoon direct wat vruchtensap nadrinkt proef je het nauwelijks :)

5. maleen

maleen Lid

28 mrt 2008
    20
    0
    0
    Floradix! ofwel in tabletvorm of vloeibaar. Mijn ijzerwaarde is aanzienlijk gestegen sinds ik het elke dag neem. Zat een paar weken geleden op 6,4 en nu op 7,2.

Verder helpen die ander tips die hier staan ook. Succes!

Deel Deze Pagina