ijzer tekort? neem floradix

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door roshi, 5 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar het ligt niet altijd aan een te laag ijzergehalte dat je moe bent, en het is niet altijd vanzelfsprekend dat je lichaam het ijzer zelf weer uitscheid...

als je een te laag ijzergehalte hebt wordt idd vaak aangeraden iets in te nemen waardoor dat weer "aangevuld" wordt, maar er zijn meer dan genoeg vrouwen die op eigen houtje dergelijke ijzerpreperaten gaan slikken omdat ze "moe" zijn en zelf denken aan een te laag ijzergehalte dat het wel degelijk gevaarlijk kan zijn als je zelf ijzerpreperaten gaat slikken terwijl er niets met je ijzergehalte aan de hand is...

het risico en de gevolgen van ijzerstapeling zijn groter dan de "gevolgen" van ijzertekort...

je lichaam neemt normaal gesproken niet meer ijzer op dan het nodig heeft, maar bij heel veel mensen wordt er meer ijzer door het lichaam opgenomen dan het nodig heeft en wordt het "opgeslagen" in de lever en kan het heel erg schadelijk zijn als men op eigen houtje ijzerpreperaten gaat lopen slikken, veel mensen hebben zonder dat ze het weten een ijzerziekte...

wanneer iemand (overdreven) moe is, denkt men in 1e instantie bijna altijd aan een laag ijzergehalte en gaan diezelfde mensen vaak zonder contact te hebben gehad aan de slag met pillen en drankjes om het "ijzergehalte" op te krikken, maar (overdreven) moe zijn is vaak 1 van de 1e symptomen als je last hebt van ijzerstapeling als je dan ijzerpreperaten gaat slikken doe je jezelf meer kwaad dan goed...

er wordt ook niet voor niets 9 van de 10 keer een bloedonderzoek gedaan om je ijzer te testen.....in alle gevallen dat ik bij de ha ben geweest heeft ze in alle gevallen mijn ijzer laten onderzoeken en in alle gevallen kwam eruit dat mijn ijzergehalte te laag was (na bevalling, en een paar keer na langdurig menstrueren) dus dat was ook niet zo vreemd..

toen ik de laatste keer vroeg waarom ze me niet gewoon die staaltabletten voorschreef en waarom ik weer mijn bloed moest laten onderzoeken vertelde ze me dus dat het ook het tegenovergestelde kon zijn (teveel aan ijzer) en als ik dan die dingen zou gaan slikken of zij zou ze voorschrijven zonder mijn bloed te hebben gecontrolleerd en ik zou een teveel hebben aan ijzer konden de gevolgen veel erger worden....

dus ja je ha-vk-apotheker hebben in die zin gelijk dat je lichaam het normaliter niet opneemt en of zelf uitscheid van het teveel binnen krijgt...

maar daarom is het (vindt ik persoonlijk) toch wel altijd raadzaam om na te laten kijken dmv bloedonderzoek waar het vandaan komt dat je je zo moe voelt vaak zal het zijn dat je ijzer te laag is, maar vaak genoeg blijkt het tegenovergestelde, en lijkt me niet dat iemand daar op zit te wachten...

nu wordt er gezegd dat als je moe bent je aan de floradix moet, maar voordat je aan zulke dingen begint moet je gewoon eerst je bloed laten nakijken heel simpel....er staat trouwens ook op de gebruiksaanwijzing-bijsluiter dat je dit moet gebruiken op doktersadvies....

tis trouwens ff vooropstaand niet mijn bedoeling om hier een welles nietes van te maken, want ja ze hebben gelijk dat je lichaam "normaal gesproken" het ijzerteveel zelf afbreekt, maar het is dus niet altijd zo is dat als je moe bent je ijzer te laag is...

gr.smoekie

2. alice

alice Fanatiek lid

16 aug 2006
    4.014
    0
    36
    Overijssel
    Het is idd niet altijd zo dat je een laag ijzergehalte hebt als je moe bent.
    Ik zou altijd eerst je hb laten meten als je moe bent. Kijk ik heb floradix gebruikt maar nadat was vastgesteld dat ik een heel laag hb had. (door bloedverlies)
    Zou het niet 'zomaar omdat je moe bent' gebruiken.

3. roshi

roshi VIP lid

8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    dank je smoekie aan jou heb ik wat!

er is inderdaad bloed bij me afgenomen en een iets verlaagd ijzer (niet extreem) ik mag ook maar 1 bekertje (20ml) floradix per dag meer is overbodig zei de VK.

ik moet wel eerlijk zijn dat ik niet zomaar iets slik-drink zonder te overleggen met de HA of VK.

bedankt!

Liefs Shir

4. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    graag gedaan meid,

ik slik zelf ook niks zonder advies op recept van de huisarts (of vk of welke arst dan ook)....

gr.smoekie

Deel Deze Pagina