IJzer tekort tijdens zwangerschap. Wat zou jij doen?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door louan, 7 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik dacht al dat ik de enige was.. Alleen die lucht al als je 'm uit de strip drukt.. :confused:

TS, is alleen je HB gecontroleerd? Dat deden ze bij mij ook steeds en die was elke keer prima. Uiteindelijk hebben ze dan tóch maar een keer verder gekeken en bleek m'n ferritine gevaarlijk laag te zijn (en dan is het wachten tot je HB ook gaat zakken, de klachten beginnen alleen al véél eerder). Als ze alleen naar je HB hebben gekeken, zou je kunnen vragen of ze ook de andere waardes willen checken.

Enthusia en louan vinden dit leuk.
  2. louan

louan Niet meer actief

Dat heb ik dus ook. Met 30 weken moet ik weer prikken. Maar wil niet met een tekort de bevalling in. Stel ik verlies veel bloed dan zal mn waarde nog erger zijn en ik mij mega flut voelen. Dat wil ik echt niet. Zal deze pillen eens overleggen thnx!

3. louan

louan Niet meer actief

Ja ze hebben echt alles wat met ijzer te maken heeft gecheckt. Ferritine was 22( is wel eens 4 geweest:eek:) niet erg laag net binnen de grens. En de rest was allemaal net onder de grens. Maar ik vermoed gewoon dat alles blijft dalen en ik als een dweil de bevalling in ga. Dus wil nu echt serieuze actie ondernemen. Voel mij nu al niet goed.:$

4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Eten dat veel ijzer bevat: eieren, cashewnoten, volkoren producten (pasta, brood), bonen (bv kidneybonen) en spinazie. Deze bevatten bijna net zo veel als vlees. Wat men al zei: niet samen met zoveel eten en drink er sinaasappelsap bij of slik vitamine c voor een betere opname. Kijken of je het daarmee op peil houdt. Die tabletten zijn wel zo vies, ik had steeds een bloedsmaak in mijn mond.

louan vindt dit leuk.
  5. Enthusia

Enthusia Niet meer actief

Oiii, sorry voor mijn late reactie! Ik was even niet meer online geweest vanwege een hectische week. :oops: Ik kan de volgende dingen melden:
    • Ik blijk drager te zijn van alfa-thalassemie. Ik ben echter uit alle hectiek na te vragen welke type het betreft (ik begreep dat er dan bepaalde genen missen, bij 4 missende genen zou het om een ernstige vorm gaan). Ik was namelijk in de veronderstelling dat er bij alfa-thalassemie geen verdere onderverdelingen waren (ik had er ook niet intensief op geGoogled van te voren).
    • Partner heeft inmiddels ook bloed laten prikken, echter moet ik nog op zijn uitslag wachten. Dit zou deze week doorgebeld worden. En anders bel ik hun zelf spoedig op en kan ik meteen ook vragen welke type Alfa-thalassemie bij mij was geconstateerd.
    • Glucosetolerantietest gehad. Waren de 4 langste uren of my life evero_O wat maar 2 uurtjes had kunnen zijn... door een technische storing in het ziekenhuis werkte het nummertje-treksysteem van de bloedafname-afdeling niet helemaal, dus mensen kwamen laat aan de beurt of werden zelfs vergeten. Ik had blijkbaar met voorrang behandeld moeten worden, maar ik werd per ongeluk overgeslagen :roflmao:. Het is gelukkig goedgekomen en mijn uitslag: geen signalen gevonden van zwangerschapsdiabetes, yay!
    • Vorige week nog een echo gehad, waar ze erachter kwamen dat de baby een klein hoofdje had. 1 Week groeiachterstand, op een grafiek zag ik dat de groei ietsje onder de grens zit. Hierop ben ik gisteren (maandag 18 juni) weer teruggekomen voor nog een controle-echo. Echoscopist heeft toen eigenlijk de hele boel opnieuw ge-echo'd zoals dat ging bij mijn 20-weken echo. Groei van het hoofdje zit nog steeds iets onder de grens. Echoscopist had meteen even overlegd met de gyn, gyn gaf aan dat er geen tekenen waren om in te grijpen c.q. zorgen te maken, er is dan ook geen vervolg-echoafspraak met mij gemaakt. Hersentjes zagen er op de echo verder ook goed uit.

Ondanks dit alles ben ik van binnen wat rustiger dan paar weken terug. Even afwachten op bloeduitslag van mijn partner nog :)

louan vindt dit leuk.
  6. louan

louan Niet meer actief

Is niet erg hoor! Leuk dat je nog een reactie geeft.

Dus toch thalassemie. Wist niet dat er verschillende gradaties zijn. Hopelijk voor jou een milde vorm. Krijg je nu andere medicatie?

Wat een gedoe met die technische storing zeg, gelukkig geen diabetes geconstateerd:thumup:.

Zo te lezen een zeer hectische week idd. Goed te lezen dat het ietwat te kleine hoofdje van de baby op de echo niks verontrustends is. Blijft toch wel spannend hé iedere keer.

Hopelijk zijn de uitslagen van je partner goed en kun je gauw helemaal zorgeloos genieten van je zwangerschap.

Enthusia vindt dit leuk.
  7. Enthusia

Enthusia Niet meer actief

Echt hoor, het blijft inderdaad iedere keer spannend! Tot zover heb ik (gelukkig) geen andere medicatie bij gekregen, ik slik dus nog steeds alleen die gore ijzerpillen. Lichamelijk voel ik me nog steeds in orde, heel af en toe steekt de vermoeidheid even boven.:)

louan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina