ijzer tekort

Discussie in 'De lounge' gestart door Miranda81, 19 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    In de eerste week van april kreeg ik een doorbraakbloeding (ivm endometriose slik ik de pil door) Maar ik ben nu nog steeds ongesteld. Het wisselt heel erg qua heftigheid.

Na 3 weken heftig bloeden is mijn hb gemeten. Dat kwam uit op 5,9. Ben met een kuur ijzertabletten en medicijnen om de bloeding te stoppen naar huis gegaan. (ook een echo gehad waar ze vleesbomen dacht te zien maar achteraf waren dat bloedstolsels. Ik verloor die zo groot als een vuist :$)
    Gister weer hb geprikt (nu bij de huisarts) omdat ik nog steeds bloed verlies. De waarde was toen 4,6. Ik heb opnieuw staaltabletten meegekregen en moet over 4 weken weer terug komen om de hb opnieuw te laten meten. En ik moet ijzerrijk voeding gaan eten.

Maar een vriendin raadt mij aan om floradix te gaan slikken. Volgens haar zou dat sneller opgenomen worden in het bloed.
    Is er hier iemand die mij hier meer over kan vertellen?

Ik ben zelf niet echt bekend met ijzertekort en buiten moe te zijn en gauw buiten adem, heb ik er niet zoveel last van.

2. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Ik heb floradix gekregen na mijn keizersnede, ook voor een laag HB. Maar zou eerst even navragen of je dat wel in combinatie met je tabletten mag gebruiken.

3. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Ik gebruikte ook flaoradix in combi met ijzertabletten. Werkte erg goed. Verder veel rood vlees, spinazie etc

4. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Een hb van 4.6 is erg laag. :$ Ik heb zelf in het ziekenhuis gelegen met ongeveer dezelfde klachten als jij (ik verloor ook megagrote stolsels). Mijn hb was toen 4.9 en de arts zei me dat ik op het randje van een bloedtransfusie zat. Ik ben dus verbaasd om te lezen dat de huisarts jou gewoon naar huis heeft laten gaan met een hb van 4.6. Maargoed, iedere situatie is anders natuurlijk.

Ikzelf heb inderdaad ook Floradix geslikt om maar zo snel mogelijk aan te streken. Maar met de ijzertabletten gaat het ook relatief snel, hoor. Verder is het ook belangrijk om goed op jouw voeding te letten en ook op combinaties van eten/drinken. Bijvoorbeeld een glas verse sinaasappelsap drinken tijdens de maaltijd, want vitamine c zorgt ervoor dat het ijzer uit de voeding beter wordt opgenomen. En geen zuivelproducten, zoals een glas melk bij de boterham. Zoek en lees maar eens op internet. Je komt genoeg bruikbare tips tegen. Sterkte.

5. Lutty

Lutty Actief lid

26 okt 2012
    469
    0
    0
    Inderdaad, vitamine C zorgt voor de opname van ijzer, sinaasappelsap drinken dus! En niet te lang blijven aankijken.

Hier een ijzertekort gehad zo rond mijn 16e. Ik nam geen ijzer uit pillen op en was met ijzerinspuitingen onmiddellijk geholpen. Kreeg er toen een half jaar lang 1/week.

6. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    ik heb ook Floradix gedronken, ik had de vloeibare variant. Bijkomende voordeel hiervan is dat je minder last hebt van verstoppingen en dit sneller wordt opgenomen.

7. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    brrrr dat spul kreeg ik met geen mogelijkheid naar binnen!

8. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Ja, alsof je vloeibaar ijzer drinkt. Brrrrr. Ik vermengde het met een glas verse sinaasappelsap. Zo was het iets beter te doen en wordt het ijzer nog beter opgenomen.

9. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Bij ons is de regel lager dan 5 = bloedtransfusie. Veel groene groenten eten, rood vlees (biefstuk). Het toetje niet direct na het eten doen. Dit werkt de opname van ijzer namelijk tegen.

10. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    Bedankt voor de reacties.

Bloedtransfusie???? Wow, ik had niet in de gaten dat het dan zo laag is. Ben dan ook wel eens benieuwd wat er zou gaan gebeuren als mijn hb lager wordt ipv hoger.

Sinaasappelsap drink ik al nadat ik een tablet heb ingenomen. Dat werd mij aangeraden door de apothekersassistente.
    Maar dan ook maar een glas bij het eten.
    Zuivel laat ik al staan.

Floradix is toch ook in tabletvorm te krijgen?

Ik ga het morgen maar even vragen aan de ha assistente.

Gelukkig heb ik geen bijwerkingen van de tabletten. Schijnt dat veel mensen last hebben van hun maag en ontlasting.

11. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Ja, dat zeiden ze toen ook tegen mij. In principe krijg je een bloedtransfusie als het hb lager is dan 5. Omdat het bij mij 4.9 was, mocht ik kiezen. De arts adviseerde mij om op eigen kracht aan te sterken, omdat de oorzaak van het probleem inmiddels was verholpen (curettage omdat ik 3 maanden na de bevalling nog een stukje placenta in mijn baarmoeder had zitten ;)). Vandaar dat ik net ook schreef dat ik verbaasd was dat de huisarts jou gewoon naar huis liet gaan met een hb van 4.6. Misschien toch nog maar eens bellen of over een paar dagen weer bloed laten prikken om te kijken of jouw hb inmiddels is gestegen?

12. biancs

biancs Fanatiek lid

12 dec 2011
    1.197
    0
    0
    Ik zakte ondanks een kuur naar 4. Nam vrijwel niets op. Heb toen een ijzerinfuus gehad in het zkh op de dagopname. Daardoor knapte in binnen een week tijd rap op. Ijzertabletten werken overigens negatief op de ontlasting, ondanks dat ik veel dronk en veel vezels at.

13. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Floradix tabletvorm bestaat zeker maar het drankje wordt sneller opgenomen. Maar inderdaad, het is vreselijk vies.
    Volgens mij mag dat wel icm tabletten maar voor alle zekerheid zou ik even contact opnemen met de ha assistente als ik jou was.
    Ik heb een hb gehad van 3.4, en ben met tabletten en floradix weer opgeknapt. Transfusie hebben ze niet eens over gesproken! Als ik hier de berichten lees, is dat wel heel erg apart ;)
    Beterschap en sterkte hoor!

14. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vitamine C zorgt alleen voor een betere opname van plantaardig ijzer.

Een sinaasappel eten na de broodmaaltijd is prima.

Naast calcium zorgen ook koffie en gewone thee voor de remming van de opname van ijzer.

15. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Floradix is niet vies, smaakt gewoon naar groente/fruitsap en het is maar zo weinig dat je inneemt!

Hier na de ks een hb van 4 en na een paar weken van 8, gewoon door volkorenboterhammen met appelstroop, groene groente en rood vlees te eten icm Floradix.

16. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.331
    8.335
    113
    Amsterdam
    Is je hb bepaalt door een vingerprik of bloedafname? Met een vingerprik en te hard in je vinger knijpen kan deze namelijk punten lager uitkomen.

Floradix kan je zeker altijd proberen en idd de andere voedseladviezen.

Ps. bij een gezond persoon krijg je pas onder de 4 een bloedtransfusie, maar als je hb met bloedafname is bepaalt en het bloeden weer terug zeker zo snel mogelijk je hb weer laten bepalen.

Heel veel succes en hoop dat je je snel weer beter voelt.

17. @TS: rook je? Want roken blokkeert de opname van vitamine C en daarmee dus ook van ijzer...

Verder: een boterham met appelstroop is ook goed voor je ijzergehalte. Werkt hier altijd als een enorme boost nadat ik bloed heb gedoneerd. :)

18. Lieffff

Lieffff Lid

26 mei 2014
    66
    0
    0
    Limburg
    Veel broodjes met appelstroop, heeft bij mij goed geholpen!

19. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    Hb is gemeten met een vingerprik. 2 maal achter elkaar omdat de ha het eerst niet wou geloven.

Ik rook niet. Dat wist ik trouwens niet dat dat negatieve gevolgen voor het ijzer geeft.

Vandaag al brood met appelstroop gehad. Las ook op internet dat er in roggebrood meer ijzer zit dan in een plakje brood. Beetje dom geweest want ik heb kaas op mn roggebrood gedaan. En dat is zuivel. Volgens mij moet ik dat niet weer op de roggebrood doen. En in evergreen zit ook best veel ijzer. Dus dat wordt mijn tussendoor koekje haha.

Tot nu blijft het ergere bloeden uit. Wel vanaf zaterdag steeds nog een beetje. Net alsof je de laatste menstruatiedag hebt.

Morgenochtend om boodschappen. Zal er goed op letten om goede producten mee te nemen. Rookvlees voor op brood en een lekker biefstukje, hmmm.

20. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Als ie lager gaat kun je neer gaan. Duizelig/flauwvallen. Dat had ik tenminste met een hb van odner de 5. Met een bloedtransfusie voel je je gelijk goed. Met ijzertabletten duurt het 6 weken voor het weer op peil is.

Deel Deze Pagina