Ik sta onder controle van een gyn in het ziekenhuis en ga ook onder medische indicatie in het ziekenhuis bevallen. Dit is al aangegeven en besproken. Nu had mijn gyn het er ook al over dat ik wel de verloskundige moest vragen om het kraambed te komen goed keuren (weet ook niet wat dit inhoudt), maar dat hoefde nog niet zo heel vroeg van hem. Maar nu kreeg ik gisteren de papieren van mijn zorgverzekering binnen en daar staat dat ook als je in het ziekenhuis gaat bevallen, dat de verloskundige bepaalt wanneer het moment gekomen is dat je naar het ziekenhuis toe moet gaan om te bevallen. Ik neem dus aan dat ik veel eerder contact met de verloskundige zou moeten opnemen om kennis te maken of niet. Hoe gaat dit in zijn werk en wat moet ik nu van te voren regelen?
Hi Nathalie, Het is verstandig om alvast een keertje te bellen naar de verloskundige om te laten weten dat je zwanger bent, wanneer je bent uitgerekend, dat je onder controle van de gynaecoloog bent maar wel graag de kraamcontroles door de verloskundige laat uitvoeren. Op het moment dat je weeen hebt of je vliezen zjin gebroken neem je contact op met het ziekenhuis en niet met de verloskundige. Het ziekenhuis (degene die je aan de tel krijgt) zal bepalen wanneer je naar het ziekenhuis mag komen. Rond de 36e week van je zwangerschap zal de gynaecoloog je vertellen wanneer je contact moet opnemen met het ziekenhuis als de bevalling is begonnen. De verloskundige bel je weer zodra je naar huis gaat! Imke