zoontje kan niet overweg met stukken/stukjes

Discussie in 'Voeding' gestart door Loe, 6 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loe

Loe Niet meer actief

(Aan de voedingsdeskundige gevraagd, maar wil graag jullie ervaringen ook horen, misschien is er iemand waarvan zoon of dochter dit ook gehad heeft, en dan wil ik graag horen hoe jullie dit aangepakt hebben)

Met de titel bedoel ik: hij kan niet overweg met een broodkorst, een soepstengel, een rijstwafel of een koekje. Hij stopt namelijk het zo mogelijk in 1 geheel in zijn mond en begint eraan te zuigen zoals aan de flessenspeen. Gevolg is dat het betreffende eten achter in zijn keel vliegt en hij 'er ongeveer in stikt'. Ik durf het dus niet meer te geven. Hij kan verder heerlijk kleine stukjes brood zonder korst eten en fruit en groente (gepureerd nog) gaat prima.
    Stukken peer, appel, banaan wil ik nu groter gaan aanbieden maar ook hiermee ben ik bang dat hij eraan gaat zuigen en het dus achter zijn keel in vliegt.
    Hoe kan ik hem hierbij helpen, zodat ik hem wel een stuk van een of ander voedingsmiddel kan geven?

2. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Herken het. We hebben het rond die tijd geprobeerd wat minder fijn te malen maar meneer wilde het niet. Hetzelfde effect als bij jou. Daarna twee weekjes gewacht en toen ging het al weer beter. Weer twee later konden we met een gerust hard een broodkorst of kracker geven. Dus even wachten misschien en later nog eens proberen. Succes in ieder geval uit ervaring weet ik dat je er best van verschiet van zo'n kuchend kereltje :(

3. tulip

tulip Niet meer actief

ik heb er geen ervaring mee, maar als ik het zo lees zou ik juist hele grote stukken aanbieden, dus geen banaan in plakjes bv, maar meteen een halve banaan in zn handjes. Die kan hij nooit naar binnen zuigen, dus dan gaan er vanzelf kleine stukjes af. Bij brood eens proberen een boterham doorsnijden, dubbel vouwen en dan doormidden. Zo'n half stukje dan in de hand geven. Ik denk dat het zo wel moet gaan.

4. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'Voeding'

5. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Dit probleem hebben wij trouwens ook gehad, erg vervelend ook voor beide.
    Wat ons aangeleerd is om de stukken aan te brengen in zijn mondhoeken op de kauwvlakken zeg maar....dan moeten als het goed is de reflexen van het kauwen in werking komen en zal hij minder gauw het willen zuigen.

6. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Hey Loe!

Vervelend dat probleempje!

Siem is nog wat kleiner, maar hier is het ook het geval. Wilde hem ook stukken geven, ben nogal fan van Rapleymethode, maar hij is er gewoon nog niet aan toe. Ten eerste zit hij in een sprong, dus alles moet snel snel snel, ten tweede zuigt hij dus ook overal op en floept het in z'n keel!

Kindjes hebben een goed kokhalsreflex, maar als het al achterin de keel vliegt wordt het nog enger!
    Ik zou ook idd hele grote stukken gaan geven, misschien dat dat beter werkt!

Succes!

Liefs Loesie!

7. fafje

fafje Niet meer actief

als je kindje tot nu toe altijd gepureerd eten heeft gehad is hij idd niet gewend te kauwen of er iets mee in zn mond te doen, behalve zuigen of slikken...

ik zou idd even proberen wat in zn mond hoekje te doen, bijv kleine stukjes peer, die rijp is...en rijstewafel ook, dat smelt bijna in het mondje...als ie er 1 x op kauwt is het al een stuk zachter...

en een broodkorstje kan ej mss samen met hem vasthouden en ook btj tussne zn "kiezen" doen, zodat ie wel moet kauwen...
    btj als je dat eventjes stimuleertdgata hhet vast steeds beter!

8. bereke

bereke Niet meer actief

Loe, de site van kind en gezin geeft volgende tips:

- Het is normaal als een baby af en toe kokhalst, hoest of niest de eerste weken. Geef het niet te vlug op, probeer elke dag opnieuw.
    - Geleidelijk aan verplaatst de kokhalsreflex zich naar achteren in de mond. Een kind leert dan beter aanvoelen wanneer het eten voldoende gekauwd is om door te slikken.
    -Lukt het niet zo goed met de brokjes, hou ze apart en stop ze tussen wang en kaakrand. Zo heeft de baby minder de neiging te kokhalzen.

9. Loe

Loe Niet meer actief

ik zal m grote stukken geven in zijn mondhoek. Doe ik trouwens ook met zijn kleine stukjes brood dat gaat goed.:)
    Maar..........ik zie ook kleintjes (op tv, bij generatie 10 bijv)die het zelf pakken van een plateautje voor hun en het dan zelf in hun mond steken. Dat was eigenlijk mijn bedoeling. :);)Maar misschien dan maar helpen dat het toch in de wangzak (zo noem ik het maar, ik heb geen hamster hoor als zoontje haha) terecht komt?:(

Deesdees, excuus, had m onder voeding moeten zetten.:)
    (btw: lekker mee blijven doen met de foto's!):D

10. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Banaan in zijn geheel is misschien toch iets minder geschikt, ons meisje hapt daar ieg enorme stukken vanaf, die er dan ook direct weer uit komen. Wat bij ons bijv goed werkte is broccoli-stronken met zo lang mogelijke stelen (stuk van de hoofdsteel meesnijden), en dan wel gaar maar vooral niet te zacht koken, het mag niet makkelijk breken dan.

Het geheel is dan te groot om helemaal in het mondje te kunnen, en nog te "taai"/stevig om af te happen, en ze moeten er dan dus echt aan sabbelen, knauwen, etc, en dan komt het zachte binnenste er langzaam uit "los" in stukjes. Daarmee leert hij dan misschien gelijk kauwen, want is natuurlijk hetzelfde, maar dan op iets dat al helemaal in zijn mondje zit. Als je begrijpt wat ik bedoel :).

En je zoontje kan die stronken natuurlijk prima zelf pakken! Hij begint dan te sabbelen op de bloemetjes misschien, ook erg leuk (en geeft fijne troep!). Grappig he, dat ze in gen 2010 ook aan Rapley doen, het wordt er vast erg populair van :D

De Rapley manier van peer geven is trouwens anders - althans dat zie ik de Rapley mama's hier doen :) - schil de punt van de peer, en laat de bol ongeschild. De bol kunnen ze dan vastpakken, en aan de punt knagen, sabbelen, etc. Ook daar weer: juist te groot om in het mondje te stoppen! Dan moeten ze er zelf stukjes vanaf zien te halen en die zijn dan goed te verwerken, zeg maar. Dat heb ik zelf nog niet gedaan trouwens, ik zie op tegen het plakkerige kindje - stoel - vloer die dat gaat opleveren haha.

11. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Wat ze in generatie 2010 doen is een hele manier van bijvoeden. Je moet niet verwachten dat je kindje dat meteen snapt als hij eerst altijd gepureerd gekregen heeft.
    Verder ga ik mee met alle tips die al gegeven zijn! Blijf proberen zou ik zeggen.

12. Loe

Loe Niet meer actief

Ik begrijp natuurlijk dat onze zoon dat niet meteen kan volgens rapley, haha, zou wel een wonderkind zijn.

Ik ga het proberen met de peer! Dank je!

13. fafje

fafje Niet meer actief

ja die babies waren ook wat jonger en kregen gelijk a la rapley volgens mij!
    gewoon zoveel mogelijk stimuleren te kauwen...en als je alsnog prakjes geeft, proberen echt wat groffer te prakken..met echte stukje erin!...dus niet zo nattig zegmaar

14. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Wij 'proberen' ook stukken op dit moment, maar onze Pork spuugt meteen een hele sloot melk uit als hij een klein stukje op zijn tong krijgt dat hij heeft afgesabbeld/gezogen eerst kokken en dan spugen: gebeurt dit ook vaker? Zal de wang/kaak methode bij hem werken?

groetjes

15. Loe

Loe Niet meer actief

Maria, ja dat had Lenn in het begin ook. Dat wordt wel minder, dat er een sloot melk meekomt. Gewoon over een week weer proberen. En ik doe inderdaad in de wangzak zeg maar.

Vanavond groffer prakje gegeven, ging redelijk goed. (was van Friso, meestal krijgt hij vers) De stukjes wortel liet meneer alsnog via links gewoon zijn mond weer uitlopen.

VAnmiddag een soepstengel gegeven en opgenomen op video, erg leuk om te zien. Ineens brak er dus weer een behoorlijk stuk af. Maar hij werkte het zijn mond uit! Hij at het dus niet op.

16. adi

adi Niet meer actief

Je bent op de goede weg. Wij zijn ook begonnen met geprakt eten (bijna gepureerd) en langzaam gaan overstappen op vaste voeding.
    Hier hebben we dan ong 3 maanden over gedaan, met ruim 9 maanden konden ze redelijk goed afhappen en kauwen.
    Geef het de tijd, je bent op de goede weg.

Met brood hebben wij het ook in de wangen gestopt, werkte prima. Maar dit niet te lang door blijven gaan. Probeer elke keer weer gewoon aan te bieden, en dan kijken of het nu wel gaat.

En bied hem geen gepureerde prakjes meer, prak ze grof. En laat steeds meer stukjes/ structuur erin. Zo geef een goede overgang, en krijg je kindje geen tegenstrijdigheden (ene dag gepureerd, en andere dag een heel stuk)

17. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Loe, ik heb met een van mijn zoontjes hier volstrekt geen probleem mee gehad, en met zijn tweelingbroertje juist heel erg. Hij hield niet van dingen met stukjes of die 'droog' waren, ging kokken, rood aanlopen en gooide vervolgens al zijn eten dat hij al wel binnen had eruit. Hij kreeg het gewoon echt niet weg. Regelmatig kotste hij echt 200 gram voeding op. Dat werd dan huilen, volledig overstuur raken van de viezigheid, en het benodigde schoonmaken etc.

Op gegeven moment besloot ik dat dat blijven proberen hier gewoon martelen was, en ik heb het de natuurlijke weg laten gaan. Met 10 maanden lukte het plotseling zonder enig probleem. Hij hield zijn soepstengels vast en at ze zonder half stikken, at zijn brood, groffe boerenkool die daarvoor te 'droog' was etc. En zijn eten bleef (vrijwel) altijd binnen.

Mijn zoontje was er gewoon daarvoor niet klaar voor, dus ik ben blij dat ik niet ben blijven proberen iedere dag. Gewoon eens in de 5 dagen keek ik of het al beter ging.

Ik wil niet zeggen dat blijven proberen slecht is hoor! Uiteindelijk kun je alleen leren als je oefent. Maar je kind moet er ook handig genoeg voor zijn. Dat was mijn ene zoontje met 8/9 maanden nog niet.
    (Mijn andere zoontje was dat wel, dus met hem ging ik eerder wel verder in het oefenen.)

Deel Deze Pagina