IJzertekort en infuus?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nescio, 10 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Zojuist is gebleken dat mijn hemoglobine 9.1 is, te laag. Ik merk er zelf weinig van maar mijn vk raadt een 'ijzershot' aan dmv een infuus. Nu nog met extra supplementen beginnen zou te weinig effect hebben voor de bevalling en ze willen voorkomen dat ik na de bevalling nog meer zak.

Zijn er ervaringen met een infuus voor ijzertekort? En is 9.1 echt zo laag, lees verschillende dingen. 12 zou normaal zijn?

2. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Ik heb standaard tussen de 7/8 en daar krijg ik nooit, nu dus ook niet, iets voor.

Maar mijn ijzer is dus standaard zo laag en na de kz van mn zoon was die 2.3. Dag na bevalling ook flauwgevallen. Na drie dagen was die 5.9 en daar ben ik,alleen met floradix, mee naar huis gestuurd. Week later viel ik weer bijna flauw dus toen moest de hap arts thuis komen. Toen pas heb ik ijzer tabletten gekregen en die heb ik lang moeten slikken.

Nu liggen er dus 2 zakken bloed klaar voor na de kz.

Ik vind 9 dus absoluut niet laag. Als jij je goed voelt is t toch niet nodig dan?

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Goed voelen is misschien wat teveel gezegd. Ben snel moe en buiten adem, maar dacht dat dat puur aan de termijn lag.

Een 'shot' kan toch ook geen kwaad?

4. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Ik heb t ook nog even opgezocht en lager dan 7.5 is bloedarmoede dus als jij altijd hoger dan 9 hebt dan is 9 voor jou wel te laag.
    Ik ben ook altijd moe en buiten adem en van mijn ijzer is ook bekend bij t ziekenhuis dus eigenlijk, zoals ik t lees bij jou, gaan ze er bij mij te laks mee om.
    Ik ga volgende week maandag nog eens vragen wat mijn laatste waarde was. Ze zeiden goed dus daar ga ik dan, stom genoeg, ook vanuit.

Als de gyn jou dit aanraadt weet ze t natuurlijk altijd beter dan mij dus als je t wilt moet je t doen. T zal.zeker geen kwaad kunnen.

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ja mijn gyn is sowieso erg voorzichtig. Hij wil niets aan het toeval overlaten. Blijkbaar was mijn waarde altijd 12 of 13 en is 9 dan een tekort (nog geen bloedarmoede).

Wat vervelend dat je zo'n lage waarde hebt. Heb ook de indruk dat je er veel zelf achteraan moet gaan, heb nu een dokter die alles goed in de gaten houdt maar bij mijn tweede zwangerschap was ik bij een ander en toen was dat absoluut niet zo.

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Tijdens de zwangerschap is een daling heel normaal. Ik vind een infuus meteen erg drastisch, wat is de reden van de gyn om dat zo te doen? Een infuus krikt het waarschijnlijk wel snel op, kan dat de reden zijn?

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ja, omdat ik al op 37 weken zit is dat de (enige) reden. Supplementen zullen niet snel genoeg werken en ze willen toch dat het op peil is voor de bevalling.

8. Samila

Samila Actief lid

25 apr 2015
    399
    46
    28
    NULL
    NULL
    Ik heb bij de tweede ijzer via het infuus gehad. Ik zit normaal altijd p het randje... en tijdens de zwangerschap heb ik extra ijzer nodig. Ijzer via het infuus wordt sneller opgenomen door het lichaam dan tabletten. Je voelt je dus sneller beter.
    @Nescio ik weet niet waar je woont, maar ik weet dat ze in Nederland met andere waarden meten dan in Frankrijk.
    In Nederland is het gemiddelde rond 7 ofzo en in Frankrijk 12.
    Als de vk het aanraad zou ik het wel nemen. Je zal je snel beter voelen en ook beter de bevalling uitkomen.

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bedankt voor je reactie. Ik woon in Belgie en denk dat ze hier ook de Franse waarden gebruiken.

Ga het ook doen, donderdag staat de afspraak :)

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zie dat er in België andere waarden gehanteerd worden, wel handig om te weten ;)

Nederland (vrouwen) mmol/l 7,5-10
    België (vrouwen) g/dl 12-16

Zou dat infuus wel doen als het aangeraden wordt. Denk dat je omgerekend een hb van 5.6 mmol/l heb en dat is echt wel laag.

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    9.1 g/dL is gelijk aan 5.6 mmol/L

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Spuit elf zie ik :D

13. Tann

Tann Fanatiek lid

25 mrt 2015
    1.309
    682
    113
    Ik had tijdens mijn eerste zwangerschap Hb van 5.2 en voelde me ook we beroerd. Kortademig en moe vooral. Met staaltabletten anar de 7.2 en volde me stukken beter. Staaltablettenw waren voor mij voldoende.

14. vrouwvan

vrouwvan Fanatiek lid

26 dec 2015
    2.195
    1.242
    113
    K zelf had 5 weken terug een hb van 5.4
    Volgens het zkhs was het niet nodig om aan het infuus te gaan nog niet.

Binnkort weer prikken om te kijken wat de waarde nu is. Slik overigens ook geen ijzertabletten ofzo.

15. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hier een HB van 5.3, dus normaal bloed moeten prikken, als die onder de 5,5 zit word het Wss ook een infuus ivm met de korte tijd tot dr bevalling

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat is ook laag. Ervaar je veel klachten? Nu ik wat nadenk over de afgelopen weken vallen de puzzelstukjes op hun plaats. Vooral de vermoeidheid die elke dag een beetje meer wordt en natuurlijk die irritante rusteloze benen. Allemaal te wijten aan dat ijzertekort.

Ook ben ik algemeen chagrijnig/kan ik weinig hebben. Ik dacht dat dat door de termijn kwam maar als het met een stoot ijzer beter wordt kan ik bijna niet wachten.

17. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik heb last van hetzelfde haha
    Ben gesloopt, om 10.00 moet ik alweer moeite doen om niet in slaap te ballen, huishouden word amper gedaan, moet mijzelf echt vooruit slepen.

Heb bruistabletten voor Mn ijzer maar ik krijg daar gigantische hoofdpijn van dus aan de ene kant zou het zelfs 'fijn' zijn als Mn HB te laag is en ik een infuus zou krijgen.
    Tenzij je daar ook knallende koppijn van krijgt :p

18. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hoop dat de bijwerkingen meevallen. Morgen heb ik een controleafspraak en ga ik alles eens goed vragen, zodat ik donderdag een beetje voorbereid naar het ziekenhuis kan.

19. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik ben benieuwd!

20. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    9.1? hihi ik ben jaloers mijn hemoglobine is 6.4 en ik moet het doen met Roosvice Ferro en appelstroop.:p Ik moet ook zeggen dat ik de laatste week ontzettend moe ben en mijn bed nog niet uit ben en het liefste er gelijk weer in wil. Dus als je er last van hebt, zou ik zeker voor het infuus gaan! Ik schrik er trouwens wel van dat sommige een hemoglobine hebben van in de 5.

Deel Deze Pagina