Ijzertekort/lage ijzerwaarde

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Juneau, 27 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juneau

Juneau Bekend lid

18 jan 2016
    608
    0
    16
    Hallo iedereen,

Tijdens de laatste controle bij de vk werd mijn bloed gecontroleerd op ijzer en nou blijkt dat mijn ijzerwaarde aan de lage kant is: 5.5. Ik moet van de vk contact opnemen met de huisarts om de oorzaak hiervan te achterhalen en te kijken hoe we dit kunnen verhelpen.

Ik heb een beetje rondgekeken op internet en eigenlijk lees ik overal dat ze spreken van bloedarmoede bij een waarde lager dan 6.5 (bij een zwangerschap)? Betekent dit dan dat mijn ijzerwaarde extreem laag is? Ik voel me wel heel moe de laatste tijd, maar dacht dat dit wel normaal was rond dit termijn.. Verder heb ik niet echt klachten namelijk.

Iemand ervaring met deze ijzerwaarde? Wat waren jullie waarden rond dit termijn/wat is normaal? En is het echt schadelijk voor mij en de baby? Ik weet dat ik dit soort vragen moet stellen aan de huisarts, maar ben gewoon nieuwsgierig naar jullie persoonlijke ervaringen.

2. saro81

saro81 Actief lid

12 aug 2014
    222
    32
    28
    Hoi,

Wat vreemd dat de verloskundige je verwijst naar de huisarts. Bij mij is onlangs ook ijzertekort geconstateerd. Volgens mij was mijn waarde met 30 weken 6. De verloskundige schreef daar gewoon zelf staaltabletten voor, zonder tussenkomst huisarts. Is een veelvoorkomende kwaal en hoeft echt niet altijd aan je voedingspatroon te liggen.

3. Nancy81

Nancy81 Actief lid

31 aug 2011
    151
    0
    0
    Hoi, Ik snap de verwijzing ook niet helemaal. Ijzertabletten zijn volgens mij ook voor te schrijven door de vk. Maar ze zijn over het algemeen niet heel fijn (obstipatie). Je kunt ook proberen je voedingspatroon iets aan te passen. Of gebruik roosvicee ferro of floradix (met die laatste zelf geen ervaring). De combi met zuivel zorgt er ook voor dat je lichaam ijzer niet goed opneemt. Neem bijvoorbeeld geen yoghurt of melk tijdens of direct na de maaltijd.

4. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Hier ook door de vk staaltabletten gekregen, geen bijwerkingen. Vreemd idd dat ze je naar huisarts verwijst. Zou huisarts vragen om tabletten. Je kan inderdaad erg moe zijn van bloedarmoede. Plus dat het goed is er nu mee te beginnen want kans dat het na bevalling nog meer zakt als je nu niets doet

5. Juneau

Juneau Bekend lid

18 jan 2016
    608
    0
    16
    Bedankt voor de reacties! Als ik het zo hoor dan vind ik het ook vreemd dat ze mij heeft doorverwezen. Heb aanstaande donderdag weer een controle en zal het dan wel even aankaarten.

6. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Ja dat is best wel erg laag! Het is wel handig om nog ijzertabletten te slikken zodat je bij de bevalling wel wat hogere waardes hebt.
    Na de bevalling had ik 5.4 en werd gezegd dat dit series heel laag was en ik voelde me ook heel slecht icm met andere oorzaken hoor.

7. Sunshinelover

Sunshinelover Actief lid

24 jan 2011
    127
    23
    18
    Ha, ik heb ook zoiets gehad. Werd doorverwezen naar HA om de achterliggende oorzaak van mijn bloedarmoede te bekijken. Dus of er naast het ijzertekort nog iets anders aan de hand was. Van mijn HA begreep ik dat hij keek naar een foliumzuur tekort en een vitamine B12 tekort (als ik het goed heb, ging iig om een vitamine B) en hoe het met mijn ontstekingswaarden zat (ivm extreme vermoeidheid en duizeligheid).

Afijn, mijn ontstekingswaarden waren niet goed en mijn ijzer was te laag, maar mag niet aan de staaltabletten, omdat mijn ijzergehalte toch niet meer op orde komt voor de bevalling (???). Ze willen pas na de bevalling kijken wat ze gaan doen. Vond dat zelf echt vaag, dus doorgevraagd, maar ik zou er volgens de HA niet mee geholpen zijn... tja.

8. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ik kreeg van de internist injecties voorgeschreven voor mn lage ijzer.
    ze zei dat tabletten eigenlijk heel slecht opgenomen worden en daardoor niet veel zouden doen.
    de laatste paar weken van de zwangerschap moest ik dus 2x per week een injectie halen.
    werd gewoon door de assistente van de ha gedaan en kon daar gewoon voor binnen lopen zonder afspraak

9. Adinka

Adinka Actief lid

1 okt 2015
    333
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik had een aantal weken geleden 6.5 dit was goed zeiden ze.
    Wat gek dat je wordt doorverwezen naar de huisarts, bij mijn weten is het een zeer veel voorkomende kwaal bij zwangere vrouwen en kan de verloskundige zelf wat voorschrijven.

Deel Deze Pagina