Ijzertekort? MCV is aan de lage kant (13mnd)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MommyOwl, 3 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Ruim een week geleden is er bloed geprikt bij mijn dochter, omdat er een vermoeden bestond dat zij bloedarmoede zou hebben.

Volgens de huisarts waren haar bloedwaardes prima. Maar nadat ik deze zelf heb bekeken, heb ik toch zo mijn twijfels bij haar MCV waarde. Die is erg laag, namelijk 70 (normaal is 70-86). Een laag MCV duidt op ijzertekort. Haar Hb is overigens wel mooi, namelijk 7,2.

Dus heb ik de huisarts terug gebeld om hierover te overleggen. Helaas was hij op vakantie, maar ik heb de vervangende huisarts er wel over kunnen spreken. Hij vond mijn dochter's MCV ook wat laag, en was het ermee eens dat dit kon duiden op een ijzertekort. Zijn advies was om mijn dochter een ijzer supplement te gaan geven de komende tijd, bijvoorbeeld Floradix, en dan over zo'n 6 weken te kijken hoe het met haar gaat.

Heeft een van jullie ervaring met een laag MCV gehalte bij jullie kindje? Kwam dit inderdaad door een ijzertekort? En hoe hebben jullie dit opgelost?

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.469
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Je mcv is niet 'erg laag', deze is normaal. Wel is waar laag-normaal, maar wel normaal. In combinatie met een normaal Hb zou ik me er niet druk om maken.

3. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik zou dat ijzersupplement proberen. Haar symptomen duiden wel op een ijzertekort, dat gaat in eerste instantie niet altijd gepaard met een laag Hb gehalte. Te veel ijzer is ook weer niet goed, dus geef niet meer dan de ADH. Heeft ze lang borstvoeding gehad? Dan kan de ijzervoorraad die ze bij de geboorte heeft meegekregen langzaam uitgeput zijn geraakt, om die reden wordt aan flesvoeding ijzer toegevoegd.
    Gewoon proberen en kijken of het na 6 weken beter gaat!
    6 weken is te kort om schade aan te richten als het toch geen ijzergebrek blijkt te zijn.

4. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Ik snap dat de MCV waarde nog in de normale range valt. Maar het feit dat mijn dochter klachten heeft die duiden op ijzertekort, en haar MCV waarde nét niet laat zien dat zij inderdaad ijzertekort heeft, is voor mij genoeg om mij er wel druk om te maken. En inderdaad, zoals Zohra zegt, een ijzertekort hoeft niet perse gepaard te gaan met een laag Hb.

@Zohra: Mijn dochter krijgt zelfs nog steeds borstvoeding (naast vaste voeding uiteraard). Maar wat je zegt over borstvoeding en ijzertekort klopt niet. In borstvoeding zit namelijk heemijzer, dat zeer goed door het lichaam wordt opgenomen. Vanaf 6 maanden is dit echter niet meer voldoende, dus moet er dan gestart worden met (ijzerrijke) vaste voeding, en dat hebben we ook gedaan. In flesvoeding wordt non-heemijzer toegevoegd, dat minder goed door het lichaam kan worden opgenomen. Daarom zijn de hoeveelheden ijzer in flesvoeding een stuk hoger dan in borstvoeding.

Anyway, je hebt wel gelijk dat de ijzervoorraad van een kindje verbruikt wordt na de geboorte, en dat deze op tijd weer aangevuld moet worden. Mijn dochter is prematuur geboren, en daardoor zal haar ijzervoorraad eerder opraken dan bij een aterme baby. Hierdoor loopt zij sowieso al risico op ijzertekort. Vandaar dat wij er altijd al alert op zijn geweest.

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.469
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Een ijzertekort gaat helaas wel gepaard met een laag hb!
    Wel kan het zijn dat je dochter op het randje zit van haar ijzerreserves. Een soort voorbode van bloedarmoede zeg maar. Hier kan je huisarts gewoon op laten prikken en dan hoef je niet te experimenteren met voedingssupplementen. Waarom is dat niet gedaan?
    Pin je niet te veel vast op referentiewaarden. Ookal daalt hij nog iets, dan hoeft dat nog steeds niet alarmerend te zijn (is een statistisch iets). Probeer gewoon wat floradix. Baat het niet, dan schaadt het ook niet.

6. enerisab

enerisab Actief lid

16 mei 2015
    267
    0
    0
    Even een correctie. Ijzertekort gaat NIET altijd gepaard met laag HB. Je MCV en Ferritine (je feitelijke ijzer opslag) zeggen meer over elkaar dan je HB en MCV. Ferritine zegt iets over de ijzeropslag. Vaak bij bepaalde voedingsallergieen zie je hier een verschuiving in en is dat belang verstoord. Dat kan ook al ontstaan bij baby's en dreumes van 13mnd eet ook al vast en alles.

Het is goed gesignaleerd dat de MCV aan de lage kant is, de HA ziet vaak Coeliakie over het hoofd en daar is de hoofd symptoom extreme gluten allergie van. Door de gluten raakt de darmwand beschadigd waardoor voedingstoffen als ijzer niet meer uit voeding gehaald wordt. Op een gegeven moment raakt de reserves op. (MCV aan de lage kant, met nog een goed HB). IJzer depot laten prikken (Ferritine) en Floradix om te kijken of deze opgenomen wordt door het lichaam. Als dat niet zo is, dan even verder laten kijken door een kinderarts of internist want een HA stopt met deze bloedwaarden en noemt de kleine gezond.

7. Ellen8

Ellen8 Actief lid

8 apr 2013
    414
    96
    28
    Mag ik misschien inhaken op dit topic? Ik lees namelijk dat een aantal van jullie hier meer verstand van hebben dan ik en ik maak me wat zorgen om mijn zoontje momenteel. In het kort.
    In april is hij gestart op de kinderopvang. Waarschijnlijk heeft hij mede als gevolg daarvan een aantal ziekteperiodes gehad. Zijn verscheidene keren bij de huisarts geweest en die constateerde een infectie van de bovenste luchtwegen. Omdat hij van de 3e infectie/griep niet opknapte en maar koorts bleef houden, heeft hij een antibioticum kuur gehad. Deze leek aan te slaan. Koorts en andere griepverschijnselen verdwenen. Zoontje bleef wel erg bleek. Drie dagen na einde van de kuur was hij weer ziek en zijn we doorverwezen naar de kinderarts. Daar is bloed geprikt en bleek hij bloedarmoede te hebben. Komt vaker voor na infectie ziekten. We zijn dan ook een maand geleden gestart met ijzer.
    Nu is het geval echter dat mijn zoontje erg bleek en ook vermoeid/hangerig blijft. De ijzer lijkt dus geen effect te hebben. A.s. vrijdag ga ik weer naar de huisarts. Want ik wil toch graag weten hoe zijn bloed waardes nu zijn. En als de ijzer niet heeft aangeslagen; wat dan? Ik maak me best zorgen en ben benieuwd of 1 van jullie dit ook eens heeft meegemaakt. Of tips heeft waar ik aan moet denken/naar moet vragen.
    Als aanvullende info: mijn zoontje heeft tot begin april borstvoeding gehad naast de vaste voeding. Is verder een gezond Hollands kind. 13,5 kilo. Op tijd geboren.
    Alvast bedankt voor jullie reacties.

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.469
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #8 merah, 6 aug 2015
    Laatst bewerkt: 6 aug 2015
    Daarom zeg ik: ze hadden op andere dingen moeten prikken, want het kan wel een voorbode zijn (dus nu nog geen ijzertekort, maar wel aan het opraken. Een ijzertekort zal altijd resulteren in een laag Hb). Alleen mcv zegt niets. Het is een parameter dat op zichzelfstaand bijna nooit wat zegt. Heb je je buisje net te kort, te lang laten staan of net niet helemaal juist afgenomen, dan kan het al wat afwijken. Al is dit dus niet afwijkend. Als er, door andere symptomen, redenen zijn om te denken aan tekorten, dan had de huisarts actie moeten ondernemen, maar vooralsnog (van wat TS schrijft) snap ik zijn afwachtende beleid heel goed.
    Een conclusie op deze (amper iets zeggende waarde) is veel te kort door de bocht.

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.469
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Het spijt me Ellen. Ik heb er wel voor geleerd officieel, in die zin dat bloed m'n werk is, maar ik kan je geen uitsluitsel geven op je vraag.
    Als je zoontje nog steeds een ijzertekort heeft, dan is het zaak om uit te zoeken waarom het extra ijzer niet wordt opgenomen. Er zal worden geprikt op bv ferritine (inzeropslag), transferrine (transport), vitamines etc. Er kunnen zo veel redenen zijn waarom je zoontje niet opknapt. Het is denk ik njet goed om een hele waslijst aan ziektebeelden hier neer te zetten zonder verdere informatie, omdat we geen bloedwaarden weten nu en (nog balngrijker) geen totaal klinisch beeld van je zoontje hebben (net als bij TS).
    Als moeder is het denk ik wel goed om, als er nog steeds ijzertekort is, op je strepen te gaan staan en te vragen of er uitgebreider bloedonderzoek kan worden gedaan.
    Hetzelfde geldt natuurlijk voor TS als de bloedwaarden van haar kindje gaan afwijken.
    Sterkte!

10. enerisab

enerisab Actief lid

16 mei 2015
    267
    0
    0
    Sluit mij aan bij Merah, kan alleen feitelijk info geven omdat ik al heel lang verpleegkundige ben. Blijf volhouden en vechten voor de gezondheid van je kindje. Beterschap beiden.

11. Lente1986

Lente1986 Actief lid

17 jan 2013
    183
    2
    18
    NULL
    NULL
    Het is misschien een idee om gewoon een ijzerbepaling te laten uitvoeren op het reeds ingezonden bloed na overleg met jouw arts? Weet alleen niet of een bij-aanvraag na 5 dagen nog mogelijk is voor ijzer (maar dat kan Merah je misschien wel vertellen).

12. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Hij zou misschien niet een microcytaire anemie kunnen hebben, maar een macrocytaire? dat heeft te maken met b12.

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.469
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nee, macrocytIr kan niet.
    Mcv staat voor mean cel (corpuscular) volume. Wat in dit geval betekent dat de cellen aan de kleine kant zijn.

Ijzer wordt bepaald in serum. Hb, wbc, rbc (mcv, mch, mchc), etc wordt in ontstold bloed bepaald. Een na-bepaling zal dan ook niet gaan. Daar komt bij dat het meeste volbloed na 24 uur wordt weggegooid.

14. Ellen8

Ellen8 Actief lid

8 apr 2013
    414
    96
    28
    Dank jullie wel voor jullie reacties.
    Ik begrijp dat je er verder niet veel over kunt zeggen Merah. We zijn weer bij de huisarts geweest. In het lab was zoontje ' s hb 6.1. Nu bij de huisarts dmv vingerprikje 5.9 geconstateerd (maar deze meting schijnt onnauwkeuriger te zijn. Dit is na bijna 5 weken ijzer suppletie. Huisarts zei dat je soms wel 3 masnden n moeten behandelen met ijzer Voordat je verbetering ziet. Ik heb daarbij wel wat twijfels, aangezien we van de kinderarts maar een recept voor 6 weken ijzer hebben gekregen. Ook de assistente op de poli kindergeneeskunde gaf wel aan date het vreemd was dat zoon nog niet opknapte.
    Ik heb van de huisarts wel lab formulieren meegekregen om bloedbeeld nauwkeuriger te laten bepalen. Maar hij gaf als advies om dit pas over 4 weken te doen, omdat ijzer tijd nodig heeft om aan te vullen. Wat denken jullie? Mijn gevoel zegt dat ik eerder moet gaan.
    Door de kinderarts en de huisarts wordt ervan uit gegaan dat mijn zoontje bloedarmoede heeft door alle infecties die hij hij heeft doorgemaakt. Maar het kan toch ook andersom zijn? Dat hij een lage weerstand heeft door bloedarmoede en daardoor vaak ziek is? Want het is toch vreemd dat het nu na bijna 5 weken ijzer nog niet verbeterd is, toch?

Deel Deze Pagina