Welke vleeswaren mogen wel/niet?

Discussion in 'Gezondheid' started by marciaatje, Feb 6, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. marciaatje

marciaatje Actief lid

Feb 6, 2009
    145
    0
    16
    Omg. R'dam
    Hoi,

Welke vleeswaren mogen wel/niet op brood? Ik ben namelijk een hele lastige eter als het om broodbeleg gaat. Ik lust geen kaas op brood, dus ik heb meestal vlees op brood.

We hebben momenteel een paardenworst in de koelkast liggen, maar mag ik dat wel eten?
    En kip-kerrie salade?
    En krabsalade?
    Dit zijn namelijk dingen die ik wel lust. ;)

Groetjes Marcia

2. valentijn1980

valentijn1980 Actief lid

Dec 13, 2008
    329
    0
    0
    rotterdam
    Als die paardenworst gerookt, gedroogt of op een andere manier bewerkt is dan mag je die gewoon eten.
    De rest mag je ook eten!
    Je mag best veel hoor.

3. mimi83

mimi83 Niet meer actief

geen filet american, geen rosbief en niet teveel (smeer)leverworst, geen vacuum verpakte vis.

Geen rauwe dingen dus.

verder mag je in principe alls hoor..

zoek ook even op een goed voedingslijstje wat wel en niet mag tijdens zwangerschap anders maak je jezelf gek.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Inderdaad zoals hierboven:

- geen filet americain, geen rosbief (dit is rauw)

- beperkt leverproducten

- WEL rauwe ham (is namelijk bewerkt en mag wel)

- geen vacuüm verpakte vis

Bijna alles mag wel hoor! Dus lekker van genieten

www.voedingcentrum.nl

Oja... dus die salades kan je allemaal eten :D

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Kleine aanvulling nog: ossenworst is dacht ik ook rauw.

In salades zit wel ei, maar dat mag je gewoon. Bovendien zijn salades gepasteuriseerd, anders zouden ze niet zo lang houdbaar zijn!

Laat vleeswaar alleen niet een week in de koelkast liggen.

6. Saskia01

Saskia01 Actief lid

Jan 4, 2009
    223
    0
    0
    Vraagje hoe zit het met zalm uit blik ik maak daar vaak salade mee mag ik dat nog wel?

7. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Jun 11, 2007
    1,883
    0
    0
    juf bovenbouw
    Noord-Brabant
    zalm uit blik mag gewoon ja.

8. marciaatje

marciaatje Actief lid

Feb 6, 2009
    145
    0
    16
    Omg. R'dam
    Oh en hoe zit het met tonijnsalade? Dat is ook zo lekker....
    Gister had ik cranberry pate op mijn brood. Mag dat ook? Leverpate mag namelijk weer niet zoveel. Maar weet niet of cranberry pate wel mag?

9. Ariel

Ariel VIP lid

Mar 8, 2006
    16,482
    0
    0
    Zoetermeer
    Je kan de Cranberry pate wel eten, maar ook matig. Hier zit als ik het goed heb Vit. A in en dat is slecht voor de oogjes van je beeb.

10. zogelukkig

Alle pate is gemaakt van lever!
    Cranberrypate is dus leverpate met wat cranberries erdoor.

11. zogelukkig

Nou, teveel vit. A is slecht voor de hele baby, niet alleen voor de oogjes hoor!

Oppassen bij de zwangerschap
    Te veel vitamine A kan bij zwangere vrouwen leiden tot schade aan het ongeboren kind. Zwangeren mogen daarom niet meer dan 3000 mcg vitamine per dag binnen krijgen. Hierbij telt provitamine A, dus bijvoorbeeld de caroteen in wortels, niet mee. Het gaat dus alleen om vitamine A in producten van dierlijke oorsprong en Vitamine A supplementen. Omdat in lever heel veel vitamine A zit, is het beter dit tijdens de zwangerschapniet te eten. Eén boterham belegd met 15-20 gram van een product dat lever bevat, zoals paté, leverworst of Hausmacher, kan geen kwaad.

12. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    2,635
    0
    0
    Mag een broodje zalm bij de hema dan bv. wel? En gamba's of surimi sticks? :(

13. zogelukkig

Koude gerookte zalm beter van niet omdat die vavuverpakt is geweest en dat is een bron van listeria.
    Verwarmde gamba's en garnalen enzo mag je gewoon!

14. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    2,635
    0
    0
    En koude niet?
    Heb vandaag nog een broodje op :x had er zo'n trek in!

15. zogelukkig

Koude garnalen bedoel je? Kan wel (ze zijn voorgekookt he), maar ik persoonlijk zou het niet doen. Vis en schaal- en schelpdieren zijn erg gevoelig.

16. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    2,635
    0
    0
    Die gamba's kan je weleens bij de visboer halen, zitten dan in olie of azijn en kan je zo koud opeten. Ik twijfelde al, maar heb het toch 2 x gegeten.
    En vandaag een broodje gerookte zalm op.
    Niet meer doen denk ik. Hoop niet dat ik nu al die bacterie heb :(

17. zogelukkig

Wist je dat niet van de zalm? Meestal zegt de vk het wel en het staat ook op al die lijstjes! Kijk anders even op de site van het voedingscentrum onder zwangerschap.

Maar maak je niet teveel zorgen; je kan het toch niet terugdraaien! Als je last krijgt van koorts en/of diarree even langs je vk of huisarts gaan.

18. ZonStraal

ZonStraal Niet meer actief

Ik vraag me altijd af wat er nu gebeurd als je dus wel iets eet wat eigenlijk niet mag, dus iets besmettend met listeria bacterie.

Is dit nu schadelijk voor jezelf of voor het kindje of voor jullie beide? En hoe zit het als je wat verder in je zwangerschap zit, wat voor effecten heeft dit dan? Zijn dat hetzelfde als je nog maar net zwanger bent?

Pff, wat een vragen ik dacht ik stel ze gewoon ik heb het altijd al willen weten :)

19. zogelukkig

Een aparte groep vormen zwangere vrouwen. Zij hoeven zelf niet ziek te worden van een infectie met Listeria, maar lopen wel een kans op sterfte van het ongeboren kind, vroeggeboorte of ernstige ziekte van het kind wanneer het besmet raakt tijdens de geboorte.

Uit: http://www.rivm.nl/ziekdoordier/zoon_op ... eriose.jsp

20. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    2,635
    0
    0
    Ik heb die voedingssite ff doorgenomen en er staat dat de kans klein is dat je die listeria bacterie krijgt. Sowieso dus niet als je 1 x iets ' fouts' eet.

Het is wel vervelend hoor. Ik heb al een week of langer diarree, denk dat het met de griep te maken heeft.. :rolleyes:

Share This Page