IJzertekort

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Babyengel, 6 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik heb een te laag HB en flink ijzertekort, doordat ik al 4 weken bloed èn voor de zwangerschap een HB had van 6,3.. Voor ik zwanger was, slikte ik een kuur van ferrofumaraattabletjes, maar toen ik eenmaal zwanger was kreeg ik er buikkrampen en diarree van. Ben daar toen mee gestopt, en gewoon dagelijks een glaasje sinaasappelsap met Floradix blijven drinken met de verwachting dat 't dan wel beter zou worden. Maar met 10 weken heb ik gigantisch gebloed en bloed nu 2 weken dagelijks wat (moet wel inlegkruisjes in).
    Mijn ijzer is door dat bloeden flink gezakt en kan niet veel meer, ben zo moe en slap :( en bloeden gaat maar door (heb een haematoom). Ik heb ook nog van die ijzer bruistabletten geprobeerd maar dat was helemaal verschrikkelijk, ik zat in de trein en kreeg zulke krampen, kon nog net naar huis scheuren om daar compleet leeg te lopen :)

Zijn er hier meer die ook een flink ijzertekort hebben, wat doen jullie er aan? Nog andere tips naast voeding die ik kan toepassen? Ben dit zo zat, ik kan niks en vraag me af of het niet gevaarlijk is voor m'n kindje..

2. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Veel spinazi en andijvi etenn. Appelstroop is ook een goeie.

Aldenk ik dat je verloskundige t beste advies kan geven.

Succes
    Ps6.3 is niet dramatisch laag.

3. 6,3 was voor mijn zwangerschap. Mijn HB nu is 4,5. Dat lijkt me wel flink laag toch..

4. Hopje

Hopje Actief lid

7 jan 2009
    172
    0
    0
    Bespreken met de verloskundige!
    En Roosvicee Ferro als huis-tuin-en keuken tip.

5. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    heb voordat ik zwanger was een infuus met pikzwarte vloeistof gekergen voor mn ijzertekort. Maar ik weet niet of je dit met zwangerschap mag hebben..
    Nu kan ik het af met extra tabletten en ijzerrijk voedsel en roosvice.

6. maybe3

maybe3 Niet meer actief

@babyengel: ik heb al z,n 12 jaar ernstige ijzertekort.. bij mij helpen helaas de tabletten totaal niet.. Ik krijg inderdaad ook bovengenoemde infuusen. maar de eerste 3 maanden van een zw mag dat zowieso niet. inderdaad veel ijzerrijke voeding eten en inderdaad de rosevice..

en bespreek het inderdaad eens met je verloskundige

7. Mijn HB wordt nogmaals geprikt nu even kijken wat daar uit gaat komen. Zijn niet echt dol op infusen in de zwangerschap ook al ben ik de drie maanden voorbij. Als mijn HB niet zakt moet ik gewoon rustig aan doen en floradix blijven drinken + goed eten.

8. samantha1

samantha1 Fanatiek lid

30 nov 2010
    2.688
    6
    38
    Ik heb sinds mijn zwangerschap ook een flink ijzertekort. Na mijn zwangerschap was het 5.1 Heb ook tabletten gekregen, maar hielp ook niet veel. Dus ook aan de floradix gegaan.. nou kan nog niet zeggen dat ik me alweer super fit voel. Verder probeer ik veel rust te pakken wanneer dit kan...

Sterkte!

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik heb bij de zwangerschappen van mn zoontjes allebei de keren een ijzerinfuus gehad.

10. maybe3

maybe3 Niet meer actief

kon ik maar zeggen dat ik een infuus had.. ik moest 2x in de week 2 zakjes via infuus.. en zowieso de rest van m,n leven om de week 3 zakjes..

11. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Een HB van 4,5 tijdens de zwangerschap? :$

Ik zou toch als een gek weer een hoge dosis ferrofumaraat gaan slikken, of vragen om een ijzerinfuus

Maar is je ijzer ook afzonderlijk geprikt?
    Je ijzer kan prima in orde zijn,en je HB laag

Een laag HB kan ook door een ernstig b12 of foliumzuur tekort namelijk.

Mijn HB is bijv altijd 9,5 maar heb wel een ijzertekort, maar mijn HB is hoog omdat ik b12 spuit en mijn foliumzuur torenhoog is, terwijl mijn ijzer superlaag is.

HB zegt dus niet zoveel over ijzer en moet je echt apart laten prikken

12. maybe3

maybe3 Niet meer actief

Klopt helemaal.. zal een aanvullend bloedonderzoek aanvragen als ik jou was..

Deel Deze Pagina