IJzertekort

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jopie, 25 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Van het CB kreeg ik vorige week het dringende advies om wel met bijvoeden te beginnen. Anders zou Dylan een ijzertekort krijgen. Nou lees ik op internet dat dat helemaal niet klopt.

Weet iemand hoe het nou zit? Want Dylan heeft nog helemaal geen behoefte aan vast voedsel.

2. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    Hoi Jopie.
    Ik lees overal dat het voor kindjes vanaf 6 maanden wel belangrijk is om met bijvoeding te beginnen. Melk blijft het eerste jaar de belangrijkste voedingsbron maar daarnaast hebben ze vanaf 6 maanden ook andere voedingsstoffen nodig. Bovendien lijkt me dat ze er aan moeten wennen en je dus vooral niet te lang moet wachten, anders zou dat wel eens moeilijker kunnen worden.

3. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Ik geef wel elke dag wat, maar hij vind het nog niet interessant. Hij sabbelt wel iets, maar hij eet dus nog niets. Ik probeer de rapley methode.

4. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Dit las ik op www.babyopkomst.nl

5. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    goh... dat had ik nog nooit gehoord. je bent toch nog pas net bezig met de bijvoeding? Ik zou zeggen, gewoon een beetje blijven proberen en hij krijgt het vast vanzelf door. En Dylan is toch te vroeg geboren? (want jij was toch een april mama?) dan is ie misschien later hiermee?

6. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Ik hou ook vol hoor, maar omdat ze op het CB zo de nadruk op leggen dat Dylan prakjes gaat krijgen (wat ik dus niet wil) was ik info aan het zoeken.

En ja Dylan is iets prematuur. Hij is geboren met 36 weken en 4 dagen.

7. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

@ jopie, heel handig stukje info. mijn vriend en ik hadden het er gisteren over. wij wilden liever niet eerder al 5 maanden beginnen met bijvoeden. maaer nu heb ik mijn gedachte op 6 maanden gezet. er komen veel allergieeen voor in mijn familie, dus vandaar.

Maar wel raar dat het CB dit advies geeft. Ik las gisteren op BV site dat het 1ste jaar baby's uitsluitend op BV kunnen leven. alles wat ernaast gegeven wordt maguitsluitend gezien worden als bijvoeding.

ik zoek het even op.

8. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Graag.

9. Nemo

Nemo Niet meer actief

Idd groente en andere dingen zijn BIJvoeding. Je kindje leeft echt nog op melk hoor.
    Ik zal ook wel even zoeken voor info. Mischien kun jij je cb daarna even bijscholen ?

10. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    :)

11. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Als ik het goed begrijp uit het stukje info hoeft mijn kindje vanaf 6 maanden nog helemaal niets uit te proberen, tenzij hij het zelf aangeeft.
    Weer iets geleerd, voorlopig geef ik dus helemaal niets, ik zal wel zien.

12. Nemo

Nemo Niet meer actief

13. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik heb laatst een goed gesprek gehad met de kinderarts en die wees er ook nogmaals op dat pas na 6 mnd bv nodig en en dan nog blijft bv het eerste jaar het allerbelangrijkste... het heet echt niet voor niks BIJvoeding en vervangt geen bv eigenlijk... het is er echt voor erbij dus. Daarom zit ik nogsteeds op 5 tot 8x bv per dag :) (snapt het cb hier ook niks van)

Ik heb zelf niet zo´n hoge dunk van het cb en hun kennis en vertrouw meer op onder andere borstvoeding.com en andere info die ik van internet haal.

14. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Ik bied het Dylan wel aan. Het is aan hem om er wat mee te doen. En tnt is dat weinig. Hij zit wel een soort van te kauwen, maar als hij een wortel oid in z'n mond stopt vindt ie het niet leuk meer.

15. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik snap jouw CB niet. Je kindje is pas een paar dagen ouder dan 6 maand. En dan moet hij gelijk al hele stukken groenten en fruit opeten ?
    :(

Laat ze maar lullen.

16. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Nou, ze willen eigenlijk dat ik voorgekauwt ga geven, maar dat wil ik niet. Ik geloof niet dat ze vinden dat Dylan nu al hele stukken moet eten, maar ze vinden wel dat hij nu dus groente/fruit moet krijgen. Volgens het schema van het cb moet een kindje vanaf 6 maanden bv naar behoefte krijgen, 1 warme maaltijd en een fruithap krijgen. En een broodkorst om te "oefenen". Maar ik dacht juist dat brood niet verstandig is om nu al te geven.

17. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Brood hoeft pas vanaf 7 maand... en dan echt niet meteen een hele boterham hoor. Gobe is nu 7,5 maand en eet nu smiddags een halve boterham en de rest geef ik hem dan bv. Als we eens een dagje weg zijn druf ik gerust het brood over te slaan en krijgt hij dan alleen maar bv = makkelijker.

Doel is zo´n beetje dat ze met 1 jaar 3 maaltijden eten, 2 tussendoortjes en bv naar behoefte... de periode van 6 tot 12 maand werk je daar dus heel langzaam naartoe.

18. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Ik hoop het boek "Van borst tot boterham" vandaag te ontvangen. Zal ik me eerst eens in verdiepen.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    IJzergebrek speelt vooral bij kunstvoeding. Moedermelk bevat humaan lactoferrine, dat veel beter wordt opgenomen. En moedermelk stimuleert de opname van ijzer uit andere voeding. Dus vooral mm blijven geven en de bijvoeding blijven aanbieden. Het werkt vaak wel als je het vaker op een dag aanbiedt. Ik gaf meestal iets als ik zelf ook at.

20. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Als het aan mij ligt krijgt Dylan nooit kv, dus dat is geen probleem.

Ik geef hem ook een paar keer per dag. En ik probeer iedere dag het zelfde. Of zou ik eens wat anders moeten proberen?

Deel Deze Pagina