Wennen aan flesvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MIss X, 25 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Hi

Ik wil Yocena laten wennen aan flesvoeding. Begrijp mij niet verkeerd ik blijf doorgaan met borstvoeding zolang ik produceert en ik blijf dat ook stimuleren alhoewel ik soms wel fantaseert over flesvoeding :oops:

Ik wil haar wel laten wennen aan flesvoeding omdat ik soms bang bent dat mijn productie achteruit loopt, (had al hier eerder een topic over geopend). Ik ben zo bang dat ik op een dag niet meer genoeg melk heb en fv moet geven en dat ze een heel ander mens wordt. Het gaat zo goed nu met haar alhoewel ik een half uur van tevoren wanneer ik haar moet voeden er al als een blok tegenop ziet.. PPff wat doet dat een pijn.

Nu lees ik weleens dat sommige moeders bijvoorbeeld de laatse voeding FV geven. Ik wil dat graag ook proberen want op een dag moet ze gewoon FV krijgen en is die overgang niet zo groot en zo weet ik van tevoren ook waar ze tegen kan en het beste bevalt,

Is dit raar en hoe moet ik dit aanpakken..

2. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

ik had dit idee ook een tijdje geleden. het vervangen van een voeding door de fles. maar zodra je een flesvoeding gaat geven is het werk wat je hebt opgebouwd in de darmen in een klap weg(is mij verteld)

Overigens mag borstvoeding geen pijn doen, als je toch zo'n pijn hebt dan zou ik een lactatiedeskundige inschakelen. Want zodra jij zoals je nu al ertegenop gaat zien dan gaat het niet goed. het moet voor jullie beiden te doen blijven.

Ik had vorige week een flinke dip, maar dankzij de reacties hier gewoon doorgegaan en mijn productie was meer als ooit te voren!

Maar kindjes hoeven niet van te voren te wennen aan flesvoeding, meestal lusten ze het wel, het kan zijn dat je problemen gaat krijgen met het aanbieden van de fles, maar ik meen me te herinneren dat jij soms ook kolft.

Mocht je in de toekomst na het starten met flesvoeding ineens merken dat je kindje bepaalde voeding niet kan hebben ja dan pas zou ik overstappen. Ik denk sowieso niet dat je aan 1 KV per dag kunt zien hoe je kindje erop reageert.

3. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ze hoeft niet op een dag fv te krijgen hoor... mijn streven is om nooit fv te hoeven kopen en dat gaat ook gewoon lukken. Na 1 jaar mogen ze gewone melk evt. al heeft bv dan nogsteeds de voorkeur.

Ik zou het nu gewoon niet doen, niet om die redenen in ieder geval. Jammer dat de bv je nog zo zwaar valt maar ik denk echt dat je het nog wat tijd moet geven... het kost echt flink wat tijd om te leren. Ikzelf kon er bij beide kids pas na 6 tot 8 weken van beginnen te genieten... voor die tijd was het gewoon een kwestie van volhouden.

Als je bang bent dat je productie achteruit loopt gewoon veel aanleggen... overdag minimaal elke 2u. Verder zorgen dat je genoeg drinkt en je rust nemen... geen dingen doen die niet strikt noodzakelijk zijn (winkelen, op bezoek ed.) Gewoon lekker in bed met zn tweetjes, evt boekje mee en dit een paar dagen volhouden. Verder gezond eten.

Over de pijn bij de bv. Heb je kloofjes doet het daarom pijn of is het nogsteeds gwoon gewenning aan het geweld van het drinken... zo langzaam aan moet dat laatste wel beter gaan en anders echt een lactatiekundige bellen (of vrijwilliger van vbn) Misschien is er toch iets mis met het aanleggen en dat kan heel veel pijn doen, daarnaast kan het een goede productie tegenwerken.

Heel veel succes.

4. Zeeuwsmeisje

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Nog ff een toevoeging; idd zolang je alleen bv geeft wordt het beschermlaagje in de darmen van je kind niet beschadigd. Al voedt je 1x bij dan is dat laagje toch aangestast. Verder zal je als je nu een voding vervangt door kv je productie vrij snel nog harder achteruit zien gaan...

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

Hier een linkje waar precies het verhaal wordt uitgelegd van bescherming van de darm en bv.

Ik denk dat als je bang bent dat je bvproductie ineens instort je juist NIET met kv moet beginnen. Bv is een kwestie van vraag en aanbod des te meer je vraagt des te meer er wordt gemaakt. Dus als je nu dat vraag/aanbod systeem gaat verstoren door kv te geven kun je er op zitten gaan wachten dat je productie echt instort. Als je echt perse kv bij wilt gaan geven dan zou ik toch zeker nog een paar weken wachten totdat je productie wat stabieler is.
    Als je zoveel pijn hebt is het dan niet een goed idee om even iemand van de VBN of een lactatiekundige te bellen ?
    Hier kun je een vrijwilliger vinden van de VBN http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/

Bij mij deed het trouwens in het begin ook heel veel pijn. Mijn lk zei dat het vanzelf beter zou worden. En gelukkig dat is gebeurt ! Ik heb nu nergens meer last van en ben super blij en trots dat ik heb doorgezet.

Mag ik tenslotte vragen waarom je zo bang bent dat je productie instort ? Heb je ergens iets gelezen of gehoord, of denk je iets aan je kindje te merken ?

6. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik las net je laatste opmerking pas.
    Kindjes moeten geen kv ! (nouja volgens de reclame wel ;) )
    Bv is altijd beter dan kv ook na een aantal maanden/jaren.
    Dus als je gewoon door blijft voeden dan hoef je geen kv te geven. Mocht je later wel willen stoppen met bv dan kan je kindje dan nog wel wennen aan kv. Je kunt immers toch niet in 1x stoppen.

7. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Dank jullie wel.

Pff is het raar dat ik teleurgesteld ben in de reactie?
    Ik heb een pak nutrilon gisteren gekocht maar die kan ik mooi in de kast laten dus.

Het doet geen helse pijn meer en kloven heb ik al gehad in het begin en heb ik nu niet meer. Alleen die eerste happen doen zo'n pijn en soms steekt het ook bij een borst. En dat gedoe om mijn borst weer tevoorschijn te nemen vind ik soms best vervelend terwijl het lichaamscontact heel prettig is.

Ik ben echt een voorstander van kolven. Ik vind het makkelijk, snel en ze krijgt toch gewoon de moedermelk en ik heb wat meer bewegingsvrijheid. Ik vind het zo erg dat ik niet vanaf het begin heb verzameld en ingevroren. Ik had zoveel productie in het begin dat het 24 uur eruit stroomde. Ik heb in het begin steeds 50cc per borst gekolft terwijl ik makkelijk 100 cc per borst eruit kon krijgen. Dan had ik nu een hele voorraad. Soms wou ik dat ik die productie opieuw kon regelen.

Sorry hoor ik zit nu gewoon te fantaseren hoe het was geweest als ik gewoon zoveel prodcutie heb dat ik haar gewoon de fles kan geven en zelf gewoon om de 3 uur kolven.

Helaas krijg ik met de kolf (ameda electrische kolf) niet meer zoveel eruit.

Bedankt voor jullie reactie, ik ga het volhouden hoor ;) het valt me soms gewoon zo zwaar

8. Zeeuwsmeisje

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Tja zou misschien wel fijn zijn als we hadden gezegt vooral doen maar in de praktijk zou nu kv geven echt heel onverstandig zijn.

Hopelijk wordt het gauw beter voor je... echt waar bijna alle bv moeders vinden het die eerste tijd enorm zwaar en niet voor niks stoppen er zoveel mee maar het wordt echt alleen maar beter... Je bent nu al een maand onderweg wat ook niet niks is. Je mag best trots op jezelf zijn dat je zover bent gekomen... langzaam aan zal je dochter sneller drinken en minder vaak willen drinken en wordt het makkelijker.

Over dat kolven... fijn dat je dat wel goed afgaat tis niet mijn ding maar als je erg vaak bv in een fles geeft kan dat slordig drink gedrag in de hand werken en slordig drink gedrag aan de borst kan weer meer pijn veroorzaken. Wel iets om op te letten dus. Verder kan een kind een borst veel beter leegkrijgen dan een kolf en daarom is live voeden ook beter voor de productie doorgaans.

Succes!

9. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Je moet doen wat naar jou gevoel het beste is.

Zelf heb ik ondervonden dat het vanaf nu eigenlijk alleen maar makkelijker wordt. Het is al een goede week dat ik dit ondervind. Als je echt door wil gaan met bv, nog even doorbijten dan.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Aanzuigpijn (een stekend tintelend gevoel de eerste minuten) is de eerste 4-6 weken heel normaal - zelf had ik dan altijd het gevoel of ik tegen het plafond vloog.

Blijft de pijn, zoek dan eens contact met iemand die je kan helpen met het aanleggen, een lactatiekundige of iemand van VBN/LLL.
    Als je ook na een voeding steken voelt, ga dan naar de huisarts voor een spruwkuurtje voor jullie beiden.

Je zit nu net op de leeftijd dat je regeldagen kunt verwachten. Heel normaal dus als je kindje de komende week opeens elk uur aan de borst wil. Gewoon aan toegeven, dan ben je er zo weer door.

Deel Deze Pagina