Popeye heeft ons allemaal geleerd dat je van ijzer eten sterk wordt. Maar we gaan natuurlijk geen spijkers eten. IJzer is er ook in diverse voedingsmiddelen als mineraal, in spinazie bijvoorbeeld. Omdat ijzer zo gezond zou zijn, wordt het echter ook toegevoegd aan verschillende producten die dit van nature niet bevatten. Kellogg's doet dit bijvoorbeeld ook in de cornflakes. Het ijzer dat Kellogg's toevoegt in de cornflakes blijkt echter niet het gezonde mineraal te zijn, maar gemalen spijkers. Of in ieder geval: metallisch ijzer. Dit bleek gisteren toen de presentatoren van het programma 'Keuringsdienst van Waarde' op onderzoek uitgingen. Zelfs een professor van de Wageningse universiteit stond versteld van de ontdekkingen. Cornflake wordt aangetrokken door magneet In eerste instantie laat presentator Marijn Frank aan prof. dr. ing. Tiny van Boekel (levensmiddelentechnoloog) zien dat een cornflake aangetrokken wordt door een magneet. De professor herhaalt het trucje en ook bij hem komt de cornflake achter de magneet aan. "Hier ben ik zeer verbaasd over. Dit had ik niet verwacht", laat de professor weten. Hij vindt echter wel dat er niet te snel conclusies getrokken mogen worden. Om te bewijzen dat er ijzervijlsel in de cornflakes zit, maalde Frank vervolgens een handje cornflakes fijn in een bakje water. Dit alles onder het toeziend oog van professor Van Boekel. Een magneet wordt in een plastic zakje gedaan en in het papje gesopt. Wanneer vervolgens de magneet uit het zakje gehaald wordt, blijkt er ijzervijlsel van het plastic zakje af te komen. Presentator Maarten Remmers neemt dit resultaat mee naar Hoogovens waar Directeur Research, prof. dr. Rob Boom klaar staat om een en ander te bekijken. Ook professor Boom staat versteld van de resultaten. "Dit lijkt metallisch ijzer, anders zou het niet magnetisch zijn", aldus professor Boom. Bedrijfsgeheim Navraag bij Kellogg's levert verschillende resultaten op. Kellogg's USA wil niet op de kwestie ingaan, volgens hen is het bedrijfsgeheim wat er in de cornflakes zit. Kellogg's Duitsland wil echter wel meer vertellen over het ijzer in de Special K. De dame aan de telefoon vertelt dat het fijn ijzer is dat geschikt is voor menselijke consumptie. Ze weet niet precies hoe het verkregen wordt, maar het zou in ieder geval heel fijn gestampt metaal zijn. Daarnaast laat de dame weten dat het ongevaarlijk is om ijzer te eten. Professor Van Boekel en huisarts Petra Elders laten beiden weten dat zij van mening zijn dat dit niet gezond kan zijn. In de eerste plaats heb je er niets aan om ijzervijlsel te eten, want je lichaam neemt dat toch niet op. Daarnaast zou het ook nog eens slecht voor je tanden kunnen zijn. Ook een woordvoerster van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit laat weten dat er geen gemalen ijzer in voedsel mag zitten. "En mocht het zo zijn, dan wordt het uit de handel gehaald", laat de woordvoerster weten. Special K verboden in Denemarken Indien dit het geval is, is Nederland het tweede land dat de verkoop van Special K verbiedt. Denemarken ging ons voor. Soaren Langkylde van de Deense Voedsel- en Warenautoriteit laat weten waarom. De producent zou namelijk een giftige dosis ijzer toe willen voegen, wat schade aan de lever en nieren kan veroorzaken, voornamelijk bij kinderen. Ook zou de foetus bij zwangere vrouwen die het product consumeren kunnen beschadigen. Bron:fok.nl ------------------ Smakelijk eten... Ik hoef niet meer zo nodig...
Ja, ik heb het gisteren gezien. Best schokkend. Ik heb nu normale Cornflakes op, hopend dat daar geen rare dingen inzitten.
Ie wat!!?? Ik eet dit elke dag, soms zelfs 2x!!! Lekker dan dat ik potentieel mn kind in gevaar breng terwijl ik het juist eet om niet te veel aan te komen!
yep ook gezien....ik eet dit niet, wij eten gewoon de boterham. Het is natuurlijk best schokkend maar ik denk dat we niet willen weten wat er allemaal in ons eten zit...
he gatsie! ik vind dit echt super lekker! maar nu als ik t eet, gebeurd dat toch met een vertekenend beeld denk ik..laat maar even zitten dus..
schijnt ook niet goed te zijn voor het ongeboren kindje...hoorde ik gsiter toch ook of niet? Wil niemand bang maken maar zoiets kreeg ik wel mee...
Hier heb ik het direct weggeflikkerd - het komt er niet meer in! Laat eerst de voedsel en warenautoriteit er maar eens naar kijken!
Ik houd het ook gewoon bij m'n vertrouwde biologische volkorenmuesli. Goed voor de vezels en onbespoten!
Ja echt shocking. Ik eet iedere dag die standaard kellog's, hmmm ben de naam kwijt. Ik hoef het ook niet meer totdat ik hier meer zekerheid over heb
ik hoorde dat het merk Albran ook van Kellogs is. Ik vind het echt te gek voor woorden dat er zo met ons voedsel en veiligheid wordt omgesprongen. Moedwillig het ijzer erbij gooien bedoel ik dan, terwijl je weet dat het ongezond is..
Geldt dit dan alleen voor het merk Kellogg's? Of voor ALLE cornflakes? Damn...en dan spul is zo lekker!
Ze verschillen schijnbaar nogal van mening of het echt slecht is. Maar je neemt het iig niet op in je lichaam dus schiet je er niks mee op om "ijzerlveilsel" te eten. Ik denk persoonlijk dat dit geen gevalletje "baat het niet dan schaad het niet' is hoor. Kan me niet voorstellen dat je zoiets ongestraft kan eten. Ze noemen al schade aan tanden. Maar darmen enzo dan? Die lijken me nou ook niet zo'n fan van ijzerdeeltjes... Nouja hopelijk horen we ook nog hoe dit afloopt. Vind ik altijd zo irritant. Dit hoor je dan in het nieuws. En de uiteindelijke uitkomst van of het nou te ja of te nee schadelijk is dat kan je dan goed niet meer horen. Heb het ook wel eens gegeten maar eet liever een boterhammetje smorgens.
Dat vroeg ik me ook af! Ik eet elke morgen Special K met vanille en chocoladeschilfers! Deze doos op en dan ist gedaan... snif snif
tja het is ijzer dus het gaat ook roesten in je lichaam!! Nou ze hebben de kellogs getest dus of dit ook in andere cornflakes zit weet het niet.. Hier eten wij ook gewoon een bammetje met stroop veel gezonder!!
Als ik het goed heb gezien gisteren, geldt het alleen voor Kellogs (welke soorten weet ik dan weer niet). De andere cornflakes werden niet aangetrokken door een magneet namelijk. Je kan ook de uitzending kijken van Keuringsdienst van Waarde, daar zie je wat ze hebben getest.
Ja bizar he!! Wij hebben hier ook met open mond de uitzending van Kvw gekeken. Hier komt die bende er ook niet in! Ze lieten ook zien dat kellogs om deze reden in Denemarken verboden is... ...ongelovelijk dat iets dus algemeen bekend is in het ene land en in het andere land gewoon lekker verkocht mag worden. Ben dan ook benieuwd of er hier nog gevolg aan gegeven word.
Ik heb de aflevering gezien op tv...OMG ik eet het niet ....maar soms heb ik er wel eens zin in zeg maar...maar die meuk komt er hier Nooit in. Wat een troep!
en het is dus ook slecht voor je tanden, mijn broertje eet het al jaren elke dag (15 jaar ofzo?) en heeft altijd al veel last van zijn gebit. Natuurlijk kun je niet met zekerheid zeggen dat het er wat mee te maken heeft. moet je nagaan wat er gebeurd in je bloedbaan en organen doet als je langs een magneet (denk aan de magneetplaat bij de hema) loopt. Lijkt me echt niet goed, ook al zijn het kleine deeltjes ik heb hier de All bran weggegooid, dat spul komt er niet meer in hier. Wat een ontzettend stomme actie van Kellogs, ongelofelijk. ik ben benieuwd wanneer we hier meer over gaan horen!
WTF? Ik eet dit elke dag. En ik vind het ook erg lekker! Plus dat ik er behoorlijk mee afgevallen ben! Moet ik het nu laten staan? Wat Wilma zegt vraag ik me inderdaad ook af: krijgt dit verhaal nog een staartje of niet? Ik wil wel graag echt weten of ik het nou wel of niet kan eten...