Misschien zijn hier meiden die het weten.. Mijn man en ik zijn bezig om eventueel een appartement te kopen. Hierbij komen maandelijkse servicekosten voorbij. De site zegt dat deze inclusief een voorschot op stookkosten zijn. Betaal ik dan alleen het gas wat gebruikt word voor de verwarming of is mijn hele gasrekening dan gedekt? Nu probeer ik op internet te vinden wat er in die servicekosten gedekt zit en wat er nog aan rekeningen bijkomt. Kan iemand mij dit vertellen? Verder dan "dit is voor onderhoud van de portiek" kom ik niet..
Is er geen blokverwarming? Ik denk dat ze dat bedoelen met stookkosten dus heb je een losse gasrekening om te koken ernaast. Servicekosten, eventueel bijhouden groen, schoonmaak, elektriciteit van verlichting en lift gebouw, potje voor onderhoud.
Op internet zul je de dekking van die servicekosten niet vinden, iedere VVE heeft zo zijn eigen pakket zeg maar. Mijn advies is om zelf of de makelaar contact te maken met de VVE, zij moeten je die vraag kunnen beantwoorden.
Bij ons in de flat zitten in de service kosten ook de stookkosten, wij hebben blokverwarming en de grond naast onze flat zit een tank met olie, daar wordt op gestookt en op de verwarming zitten metertje die meten hoeveel jij stookt de kosten daarvoor zijn de stookkosten. Verder zit er bij ons nog in de opstal/glas verzekering, onderhoud lift, water, onderhoud groenvoorziening, en alle het andere onderhoud aan de flat (bijv. voorschot groot onderhoud)
De servicekosten zijn vaak een onderdeel van de VvE bijdragen. Servicekosten zijn bijvoorbeeld schoonmaak van de openbare ruimtes enzo. Kijk inderdaad goed naar wat er uit die VvE bijdrage betaald wordt en hoe de afrekening hiervan volgt, niet bij alle VvE's is dat allemaal even helder. Bij blokverwarming werkt het systeem met de metertjes ook niet altijd helemaal eerlijk (soms lopen de metertjes ook op door het zonlicht, terwijl je dan helemaal niks verstookt.) Let ook goed op de financiële positie van de VvE, vraag notulen op van vergaderingen, vraag jaaroverzichten aan en informeer eens bij mensen in het gebouw hoe e.e.a. geregeld is. Wanneer er bijvoorbeeld te weinig gespaard is de afgelopen jaren maar er zit wel groot onderhoud aan te komen (een dak vervangen, lift opknappen) dan kan je opeens voor hele hoge kosten komen te staan als eigenaar. Je bent met z'n allen eigenaar van het gebouw, dus moet je voor zulke dingen ook met z'n allen opdraaien.
let ook op de kosten die nog gemaakt gaan worden aankomende periode. niet dat julllie daar de rekening van krijgen. mijn zwager heeft in maart een flat gekocht en in jullie kreeg hij een rekening voor het onderhoud van de lift en parkeergarage. was wel eeven 600 euro (omdat het duurder uitviel dan begroot)
E 600,- valt nog mee kan ik je uit ervaring vertellen maar idd, dat komt voor rekening van de eigenaar, dus dat moet je goed in de gaten houden. Let er trouwens ook op of de huidige bewoner een schuld heeft bij de Vereniging van Eigenaren. Deze schuld zit namelijk op het appartement en niet op de bewoner als persoon. Wanneer je hier niets mee doet en vervolgens tekent voor het huis, dan komt deze schuld ook voor jouw rekening! Bij de notaris kan wel vastgelegd worden dat dit niet voor jullie is, maar dan moet je het wel weten natuurlijk!