Zijn er nog meer moeders die moedermelk afkolven en in een flesje geven? Het aanleggen wil niet zo goed lukken en de melkproductie moet nog goed op gang komen. Ik kolf nu om de 3 uur en vul dan flesjes tussen de 80cc-100cc. Uiteraard vindt ik het belangrijk dat mijn kleine meisje moedermelk binnenkrijgt, maar weet niet zo goed of het kolven wel ideaal is. Twijfel enorm of ik het aanleggen toch maar weer moet proberen. Ik weet 't gewoon niet... Hebben jullie tips of ervaringen?
Hai, Ik heb ook moedermelk afgekolft. Mijn zoontje wou niet goed happen en bij mij lukte het aanleggen niet goed waardoor ik al snel tepelkloven had. Bovendien viel mijn zoontje heel snel tijdens het drinken in slaap en was ik meer bezig met hem wakker te houden dan dat hij dronk. Dit maakt mij zo onzeker dat ik er tegenop begon te zien om hem weer borstvoeding te geven. Zo erg zelfs dat ik er niet meer van kon slapen. Na twee weken proberen heb ik toen een lactatiedeskundige ingeschakeld en zij vertelde mij even te stoppen met borstvoeding en hem afgekolfde melk te geven. Ik kon dan na een paar dagen weer beginnen met borstvoeding. Het geven van afgekolfde melk in een flesje gaf mij zoveel rust omdat je precies weet wat hij dan binnen krijgt en mijn vriend kon nu ook een flesje geven, dat ik dit ben blijven doen. Ik heb dus geen borstvoeding meer gegeven. Wel heb ik 6 maanden alles afgekolft en heeft mijn zoontje dus 6 maanden volledig afgekolfde moedermelk via de fles gehad. Ik hoefde pas na 6 maanden weer te werken wat het natuurlijk wel wat makkelijker maakte om gewoon thuis te kolven. Ik heb dan nog wel een tip voor je als blijft afkolven. Probeer in het begin zoveel mogelijk voorraad aan te leggen in de vriezer want op een gegeven moment dronk mijn zoontje 1000cc op een dag en dat haalde ik niet meer met kolven. Ik was dus heel blij met de voorraad in de vriezer. Veel liefs Nataly
Wat voor voeding krijgt ze nu dan? Wat ze binnenkrijgt aan borstvoeding via de tepel, of ook nog flesvoeding? In principe hoef je echt niet elke 3 uur te kolven, Als de kleine tenminste al haar voeding uit je borst haalt. Dan regelt dat zich vanzelf. Principe van vraag en aanbod. Door zoveel te kolven krijg je een flink overproductie. Niet echt nodig. Het risico van een flesje (en vooral de speen) is dat ze het zuigen verkeerd aanleerd. De beruchte tepel-speen verwarring. Ik zou eens kijken of je geen lactatiedeskundige kunt vinden die even mee kan kijken bij het aanleggen. Bij je kraamzorgburo hebben ze die vaak wel in dienst. En anders hebben ze de adressen wel. Als je echt wil voeden, dan kun je beter cup-feeden: dus een beetje in een kopje doen en dan kleine beetje in haar mond gieten. Maar ik zou toch proberen haar goed aan de borst te krijgen.
Nataly, Wat fijn om te horen dat het kolven ook goed is om te doen. Echt goed dat je dat 6 maanden volgehouden hebt! Zelf voel ik me niet prettig bij het aanleggen aan de borst. Het is best pijnlijk en onze kleine meid valt ook erg snel in slaap tijdens het drinken. Ook vindt ik het niet prettig, omdat je idd niet kan zien hoeveel cc ze binnenkrijgt. Ze krijgt op dit moment alleen afgekolfde moedermelk in een flesje. Ze drinkt nu 7 flesjes van 80cc. De melkproductie is aardig op gang nu. Per kolfbeurt (om de 3-4 uur) kolf ik nu gemiddeld 100cc-120cc. Probeer idd een voorraad aan te leggen, maar dat lukt nu nog niet helemaal. Er staan nu gemiddeld 2 voedingen klaar in de koelkast. Bedankt voor je reactie.
Ik zou als ik jou was toch eens kijken voor een lactatiekundige (geen DESkundige, een lactatiekundige heeft een opleiding gehad, een deskundige niet, als ik het goed begrepen heb) Dat je pijn hebt bij het voeden mag eigenlijk niet. Dan zit er waarschijnlijk iets niet helemaal goed in het aanleggen. Dat was bij mij ook het probleem... Alleen het aanzuigen mag even pijn doen, daarna moet het over zijn. Ik gaf de tepel niet helemaal goed aan, het was een kwestie van Jitte iets verleggen zodat ze een iets grotere hap nam en toen was het goed. Kolven om de 3-4 uur is denk ik een beetje te weinig. Nu red je het nog met 80cc, maar vaak hebben ze snel meer nodig. Om je productie op peil te houden kun je misschien beter om de 2 en een half/3 uur kolven. Zo heb ik het bij Jelle ook gedaan, (12weken bv gekolfd, na een enorme borstontsteking geen productie meer en dus gestopt) en dat ging tot die bo goed... Hoeveel cc ze drinkt is niet echt van belang bij bv. Je kunt eigenlijk niet teveel geven. Ik snap echt heel goed dat je overzicht wil, ik herken dat gevoel, maar inmiddels heb ik ook geleerd om op Jitte te vertrouwen. Als ze honger heeft roept ze wel, en anders niet... Trouwens, knap hoor, dat je gaat kolven.... Het is echt een tijdrovende bezigheid en mijn hobby zal het nooit worden. Petje af! Ik hoop dat je wat aan mijn antwoorden hebt. Succes!
Sorry, ik bedoelde ook een lactatiekundige. Omdat het bij mij slecht ging met de borstvoeding heb ik wel een lactatiekundige ingeschakeld. Ik wilde alles geprobeerd hebben. Zij zag hoe ik er geestelijk aan toe was en vond het toen verstandig even een pauze in te lasten en mijn zoontje afgekolfde melk te geven. Zij adviseerde mij na een paar dagen weer te proberen aan te leggen omdat je anders inderdaad de speen/tepel verwarring gaat krijgen en je het risico loopt dat je kindje niet meer wil drinken aan de borst. Het is mijn eigen beslissing geweest om niet meer te gaan aanleggen, dit was niet het advies van de lactatiekundige. Voor mij werkte dit het beste maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen zo is. Dus patricia 1983 als je nog geen lactatiekundige geraadpleegd heb doe dat aub. Want zelf de borst is toch altijd nog beter dan alles afkolven. Wacht er niet te lang mee. Veel succes.
Zelf voel ik me nu goed bij de situatie om afgekolfde melk in een flesje te geven. Het geeft een bepaalde rust. Ik blijf nu kolven totdat ik er zin in heb of de melkproductie terugloopt. Probeer nu idd wat vaker te kolven. Om de 2,5-3 uur. Het aantal cc is vandaag al gestegen naar 120cc-140cc. Dus het gaat de goeie kant op! Bedankt!