Tepelhoedje gehaald in het ZKH, maar werkt ook niet.. of ik doe iets verkeerds, maar volgens mij krijgt ze niks binnen zo. M'n man is nu een borstkolf kopen bij de apotheek, want ik kan echt niet meer aanleggen.. het doet echt te veel pijn en ik kan niet meer ontspannen. Ik kan alleen nog maar huilen, ik voel me zo ongelukkig.
je moet doen waar je je goed bij voelt. Ik heb ook ellende gehad en doorgezet. Maar... als je je niet prettig erbij voelt dan mag je best stoppen. "opgeven" klinkt alsof je gefaald hebt en dat natuurlijk nooit. Borstvoeding is prima, maar als het niet zo lekker gaat óf je voelt je er gewoon niet goed bij moet je het niet doen. Kijk maar eens onder het topic flesvoeding. Daar zijn ook allemaal moeders die heel bewust gekozen hebben voor de fles óf waarbij de BV niet lukte. En die kindjes (hoe is het mogelijk) worden allemaal groot. Heb jij ooit iemand op school horen roepen: "ow, jij bent zeker een fleskindje!" Ik ken het schuldgevoel (maar dan meer naar mijn kindje toen).Zij deed het veel beter op de fles. Heb toen nog gekolfd en de fles gegeven maar de houding van het voeden én mijn voeding veroorzaakte een hoop ongemak bij haar. Ze zit nu sinds een week op volledige flesvoeding en ik heb een heel ander kind wat betreft de voedingen. Mama ook gelukkiger (blijkt nu later), beter uitgeslapen etc. Ik wil je er niet vanaf praten, de keuze maak je zelf. Maar voel je nooit schuldig over wel of geen BV. Wat de reden ook is, niemand mag je veroordelen om je keuze. Succes, je mag ook best een beetje aan je eigen geluk denken
lieve meid.. ik herken jouw verhaal helemaal.. bij mij lukte het ook niet.. maaiend kind (met gipsen beentje), ingetrokken tepels... ik wilde gewoon soms dat ze nog wat langer sliep, puur omdat ik weer moest gaan voeden... je krijgt zo het gevoel dat het "hoort" maar ik moet bekennen dat ik dat borstvoedingsGEVOEL ook niet had... tepelhoedje was ook niets... ik was zo verdrietig, waarom kon ik het niet voor mijn meis doen? het past gewoon niet bij mij, misschien te verlegen of onzeker, who knows.. Maar ik geloof echt dat als het niets voor je is dat het ook nooit gaat werken, je gevoel moet goed zijn.. en niet iedereen heeft dat gevoel, ook niet iedereen houdt van milkshakes.. is misschien belachelijke vergelijking, maar vergelijk jezelf niet met de rest.. het moet niet meid, je moet je gelukkig voelen.. mijn cb verpleegkundige zei "borstvoeding is heel mooi, maar een gelukkige mama is nog mooier..." na een week ellende ben ik gaan kolven.. veel mensen vinden dat niet echt borstvoeding, maar ik vind dat een belediging.. het is wel degelijk mijn melk! En ik heb heel veel complimentjes gekregen zowel van de lactatiedeskundige als van het cb en mijn huisarts.. ik kolfde eerst 7x per dag een half uur.. koste me heel veel extra tijd naast het voeden.. maar dan had ik toch nog het gevoel dat ik haar zelf kon voeden.. en dat het zo belangrijk is voor de binding.. nou, ik heb de eerste tijd gewoon met ontbloot bovenlijf de fles gegeven en soms knabbelde ze wel een beetje op dat ingetrokken ding wat men een tepel noemt en mijn meis is echt wel gek op me!! maar ook kolven kan tegenvallen hoor.. die 7x kolven werd ik stapelgek van op een gegeven moment...ik kolf nu 4x per dag en dat gaat goed, de kleine slaapt dan, tv erbij, drinken.. gewoon rust.. en ik zie tenminste niet meer op tegen het voeden.. ik blij, meis blij.. niemand is een perfecte moeder, maar een goede moeder ben je echt wel, ook als je over gaat op kolven of flesvoeding.. laat het los, doe waar jij je goed bij voelt en wordt weer gelukkig! of het nou bv, kolven of fv is.. jouw gemoedstoestand is nu het belangrijkste, ook voor de kleine! succes!! dikke kus oja.. en eef is deze maand weer 1100 gram aangekomen, dus ze krijgt zat
Ik heb om 18.00u BV gegeven, maar trok het niet meer, dus fles gemaakt, daar heeft ze 50 ml uit gedronken en daar is ze nu nog voldaan van. Ik heb net voor het eerst gekolfd en heb 80 ml, dus voor 1 voeding denk ik zo. Wat een verademing zeg, het deed gelukkig geen pijn. Kan nu tenminste weer even rustig nadenken. @Dwezelin26 & moontje2008: Dank jullie voor jullie woorden, dat had ik even nodig. Ik wilde nog vragen als ik de afgekolfde melk au bain marie opwarm, hoe weet ik dan dat het de juiste temperatuur is? Ik denk dat ik nu inderdaad gewoon probeer 4x per dag te kolven en rest FV. Liefs Huismus
dat opwarmen is gewoon even proberen.. ik neem er soms stiekem een slokje van.. laat het niet te warm worden.. eef heeft het liefst tussen lauw en warm in, maar ook veel baby's drinken het liever lauw.. gewoon proberen.. graag gedaan trouwens! heb je nog vragen, je kunt me altijd pb-en.. X
ik herken jou verhaal ook heel goed, bij mijn dochter heb ik ook zoveel pijn gehad niet normaal, nu moet ik wel zeggen dat ik ook 2 operaties aan ontstekingen in me tepels heb gehad dus misschien komt het mede daardoor, ik zat ook met iedere voeding te huilen van de pijn,heel me tepels lagen open en bloedde,ik kon bij de gedachten dat ik moest gaan voeden al gaan huilen. toen na 2 weken kreeg ik aan allebei de borsten een ontsteking, en toen heb ik gezegd ik ben er klaar mee. ik heb fles voeding gekocht en een fles gegeven. ik kolfde 1x per dag om ze leeg te krijgen (en wat een pijn deed dit)en bond me borsten zo strak mogelijk op en had een ab kuur van de dokter. en echt ik was meteen weer een stuk gelukkiger,mijn meisje was echt een heel stuk tevredener en ik ook. ik heb me ook wel wat schuldig gevoeld,maar meer omdat iedereen altijd zo aandringt op bv nu bij mijn zoontje ben ik er niet eens meer aan begonnen,ben meteen op de fles gegaan en ik vind het geweldig doe waar je je goed bij voelt, als jij je er niet goed bij voelt en je wilt fv geven,moet je dat gewoon doen. succes
Fijn dat het voelt als een verademing, dat het even geen pijn doet. Het kan slopend zijn, zowel emotioneel als fysiek. Nu kun je wellicht weer even tot rust komen, ook in je hoofd en bedenken wat je wilt. Je hebt geen haast, kolven en geven kan altijd. Wat je ook kunt doen als het kolven niet zo lekker zou gaan (te weinig melk omdat je stopt met live voeden). Alles wat je kolft mengen met flesvoeding. Dat ik heb weken gedaan en dan is de overgang op de flesvoeding ook niet zo heftig voor zo'n kleintje. Dan krijgt je kindje al het goede van jou en flesvoeding (waar trouwens tegenwoordig ook bijna alle belangrijke bouwstoffen inzitten). Tegen mij zeiden ze ook: "je kindje heeft niets aan een oververmoeide gestresste mama". Ik knikte ja maar sloeg het in de wind. Nu later denk ik "ja...dat had ik eerder moeten doen", ik voel me veel lekkerder zo. Ieder het zijne toch?
Dames, heel erg bedankt weer voor jullie reacties. Hoe kan ik nu zo snel mogelijk stoppen met BV en overstappen op FV? Liefs Huismus
Ik had weinig melk en ben gewoon steeds een keer kolven gaan overslaan. Je kunt ook schema's gebruiken, die staan ergens op internet en op dit forum maar dat vond ik onzin omdat ik toch geen melk had dat eruit liep of gevoel van ploffende borsten. Ik zou steeds minder gaan kolven. Dus niet je borsten helemaal leeg kolven maar de ergste druk eraf. Dat bij elke kolfbeurt, dan wordt er al minder aangemaakt. Dan ga je een keer kolven overslaan in middag, (ochtend heb je de meeste melk dus daar wil je wat vanaf kolven voor het volle gevoel) en zo steeds minder. Als je ineens stopt kun je borstontsteking krijgen heb ik me laten vertellen.
oh ja, en je kolfmelk mengen met flesvoeding. Dus een deel kolfmelk en twee delen fvvoeding (of net andersom als je kindje dat misschien te heftig vind). En dan na een week jouw melk eraf laten. Hier ging het prima, ons meisje was wel al bekend met een beetje flesvoeding uit haar eerste weken i.v.m. bijvoeden.
Nou het drama is nog groter geworden, vannacht had ik enorme koorts en krampen in links in m'n onderbuik, duizelig, misselijk en slapjes, dus vandaag bij de dokter geweest. Heb al een borstontsteking, m'n urine was ook niet goed en links in m'n onderbuik was het nog steeds erg gevoelig. De dokter ging voelen en ik ging echt door de grond.. gevolg dikke tranen natuurlijk. Ze zei dat ik echt ziek ben en ze had gelukkig met me te doen, dus heb een AB kuur en pilletjes gekregen om de BV te stoppen. Kolven mag ik niet doen, omdat dat de productie op gang houdt. Moet gewoon stoppen en met die pillen moet het allemaal goed komen. Ik hoop dat ik me snel beter voel en dat ik kan gaan genieten van m'n meisje, want zit mezelf nu echt in de weg. Ben in ieder geval wel opgelucht dat ik geholpen ben en heb weer een beetje hoop dat het goed komt. Liefs Huismus
wat rot dat je nu ook een borstonteking heb, ik weet helaas hoe het voelt, maar der is nu in ieder geval een keuze voor je gemaakt,misschien krijg je nu ook wat rust, ik had bij me zoontje ook die pilletjes gehad en werkte erg goed, wat ik je nog wel als tip kan geven is om een zo trak mogelijke bh aan te trekken (ook snachts aan houden)en af en toe met een koud compress op je borsten zitten dit is erg lekker en neemt de pijn ook goed weg. succes meis en fv is ook hartstikke goed hoor
dat is echt balen ja. Maar nu gaat het helemaal goedkomen met jou! Binnenkort voel je je beter en heb je waarschijnlijk meer rust (en je ukkie ook) als je flesvoeding geeft. Beterschap en veel genieten van elkaar, dat kan nu beginnen zoals je zelf zegt
Doe ik, helpt inderdaad erg goed. M'n meisje pakt de FV goed en ik ben inmiddels al een stuk opgeknapt. Heb haar vandaag weer lekker zelf kunnen wassen en aankleden. Het is goed zo, er is veel meer rust nu.. geen stress en tranen meer. Bedankt allemaal voor jullie reacties! Liefs Huismus