Waterpokken op kdv: waar op letten, wat te verwachten?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by RoAn1981, Feb 12, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Ik zag vanochtend een briefje op het kdv dat er waterpokken rondwaren. Onze dochter is nu bijna 8 maanden en is de laatste weken voortdurend aan het kwakkelen: eerst een oorontsteking, toen een zwaar buikgriepvirus en nu al weer een hele tijd verkouden en hoesten. Ik ben dus best wel bang dat zij ook de waterpokken zal gaan krijgen omdat haar weerstand best wel laag is.
    Waar moet ik op letten en wat ik kan ik zelf doen? En als ze het krijgt, wat kan ik dan verwachten?

2. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Bij een baby van die leeftijd is het niet altijd duidelijk wat je kan verwachten. Het ligt er ook sterk aan of jij vroeger de waterpokken heb gehad. Dan heb je daar als het goed is nog antistoffen van en die meegegeven aan je dochter waardoor zij in het eerste jaar wel de waterpokken kan krijgen maar minder heftig. Maar die antistoffen worden gedurende het eerste jaar al steeds minder dus met 8 maanden is het nog maar de vraag hoeveel antistoffen ze van jou nog overheeft. Het zou dus kunnen dat ze nog genoeg antistoffen heeft en daarom de waterpokken maar heel licht krijgt. Maar voor hetzelfde geld is ze ze kwijt (of heeft ze helemaal geen antistoffen omdat jij vroeger geen waterpokken heb gehad) en krijgt ze de volle laag. Het kan alle kanten op.

Onze dochter kreeg ze met 6 maanden en zij kreeg echt de volle laag. Ze is 2 dagen doodziek geweest met koorts tegen 40 graden en niets binnen houden. Dat was het ergst, want daar konden we gewoon niets tegen doen. Tegen de bultjes zijn genoeg huis tuin en keukenmiddeltjes om de jeuk te verzachten dus die zijn het minst erg.

3. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

Jan 21, 2012
    4,149
    154
    63
    Bij de kdv waar ik werk is er nu ook waterpokken. Voor 1 jaar is het een beetje gevaarlijk, als ze nu krijgen dan krijgen ze waarschijnlijk nog een keer later. Bij ons worden de kinderen afgewezen, dus naar huis terug want is natuurlijk besmettelijk als de plekjes vocht geven open zijn en als ze eraan krabben.

Je moet zelf weten of je haar brengt. Incubatietijd is altijd geweest als je erachter komt bij andere kinderen. Dus misschien krijgt ze het al. Je kan er niks aan doen. Ze krijgen bijna een voor een de waterpokken.

Ik weet niet wat je kan verwachten als ze het krijgt want mijn dochter heeft het nog niet gehad

4. Nientjje

Nientjje Fanatiek lid

Jul 15, 2009
    2,743
    3
    38
    Mijn dochtertje heeft het met 9 maanden gehad.
    Het begon 's ochtends met 2 blaasjes en 's middags kwamen er al blaasjes bij. En koorts. Ik heb haar een paar keer per dag paracetamol gegeven, omdat ze er ziek van was, ze huilde veel.
    Daarna kwam de jeuk, dat was ook heel vervelend, vooral omdat ze veel blaasjes op haar billen had (plas in luier op wondjes deed dan zeer). Veel calendulan gesmeerd, dat verkoeld en verzacht.

Voor nu goed in de gaten houden of je rode vlekjes of blaasjes ziet.

5. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

May 20, 2012
    2,133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Ik heb de andere reacties niet gelezen maar hier zijn ze net weg

Wij hebben vooral niets gedaan
    Niet in bad
    Niet te veel weg (verjaardagen, bezoekjes ect, wel boodschappen en buiten lopen)
    Niets eten (er zaten blaasjes in de mond, dus hij wou niet eten. Wel flesjes melk drinken)

Verder hebben we pcm elke avond en middag gegeven.
    Veel luier verschonen als daar veel blaasjes zitten, plas kan pijnlijk zijn.

Het is altijd maar weer afwachten of je kindje het krijgt
    Volgens onze dokter hoeft je kindje het geen twee keer te krijgen als het voor het eerste levensjaar is.

En je kan ook denken: dan heb je ze maar gehad

6. Eriva

Eriva Niet meer actief

Onze dochter heeft het 2 weken geleden gehad. Het heerste ook op het kdv en binnen korte tijd had bijna elk kindje het te pakken. Bij ons op het kdv mogen de kinderen dan ook gewoon komen met waterpokken.

Maar, het viel me ontzettend mee. Ze was gewoon vrolijk, eten, spelen etc. Maar 1 dag hoge koorts gehad, ze is ongeveer een week 'ziek' geweest. Op de piekdagen een badje met zemelen gedaan, wat ook wel heeft geholpen denk ik en smeren met een verkoelende en jeukstillende gel.

Ben blij dat we deze ziekte af kunnen strepen.

7. hip1983

hip1983 Fanatiek lid

Nov 20, 2010
    3,123
    0
    0
    limburg
    Hier ook net gehad en ze zat echt helemaal onder! Op haar hoofdje, gezichtje, in het neusje en oortjes en ook in het mondje. Haar rompje zat ook echt flink onder en veel op en tussen de billetjes.

we hadden een verkoelende schuim van de apotheek..kidsclin heet dat en die werkt echt heel goed! Ze lag echt stil te genieten als we haar insmeerde.
    Ze heeft er 5 dagen koorts van gehad en als ze er huilerig van werd dan gaf ik pcm zetpilletje. Alleen doordat ze zoveel pokjes tussen de billetjes had was dat een heel gedoe echt zielig. Dus mijn tip haal pcm druppeltjes in huis van sinaspril hebben ze die, ik wist dus niet dat dat bestond, kwam er achter toen het al over was.
    verder echt heel vaak verschonen als ze veel pokjes tussen de billen heeft want de plas doet pijn. (Ze huilde bij elk plasje)

Koudwater drinken en de fles niet te warm hielp hier tegen de pokjes in de mond.

De blaasjes hebbem hier een dag of 10 geduurd voor ze allemaal korstjes waren. De eerste dagen komen er steeds meer bij dus duurt ff voordat alles uitgedroogd is, maar toen de koorts weg was na 5 dagen was ze er al stukken beter aan.

Je kan er niks aan doen om ze niet te krijgen, het is besmettelijk 2 dagen voor er blaasjes komen en de incubatie tijd is tussen de 11 en 21 dagen dus wie weet is ze al besmet en zit het eraan te komen. Het begint met een verkoudheid en dan komen langzaamaan de blaasjes.

Sterkte alvast!

Share This Page