goedemorgen dames, ik heb een vraagje, 2 weken geleden begon last te krijgen van hele pijnlijke heftige harde buiken, volgens de VK was er niks aan de hand maar het bleef zo doorgaan, de VK wilde niet eens ko,men kijken thuis. Nu zijn we bijna 2 weken verder en heb ik er nog maar 2x op een dag last van alleen wat me nu opvalt is dat mijn buik kleiner word en ik nu 2kg ben afgevallen. Ik snap er helemaal niks meer van, ik voel de kleine wel nog steeds (denk ik dan) En ik heb 2dagen geleden met een doptone geluisterd naar het hartje en dat klopte ook gewoon dus ik vroeg me af of het iets schadelijks is oid? Alvast bedankt
hoi, maak je niet teveel zorgen! Allereerst wil ik zeggen, we luisteren als verloskundigen altijd goed naar je verhaal en dan maken we een beslissing om wel of niet te komen. Je kunt wel last hebben van pijn, maar dat betekent lang niet altijd dat er echt iets aan de hand is, en dan geven we je gewoon telefonisch advies en komen dus niet. Je kunt dit zelf wel anders ervaren of inschatten. Maar je mag er echt op vertrouwen dat we met onze kennis en ervaring daar goede beslissingen over nemen! Wel fijn dat je harde buiken minder zijn geworden, dat is gunstig. Het kan voorkomen dat je afvalt, dat is niet zo heel erg. Het moet niet veel meer worden dan twee kilo. Het kan komen door stress, drukke periode, door zorgen. Ik wil niet zeggen dat je daar last van hebt, maar ik denk er wel aan als je verhaal lees, dat je al zo vroeg veel harde buiken hebt kan daar ook bij passen. Het kan zo zijn dat je baarmoeder eerst wat in de lengte groeide en nu in de breedte, daardoor kan het lijken dat ie wat lager staat. Dit is geen probleem. Prima dat je je kindje voelt bewegen. Er is dus niets schadelijks aan de hand. Probeer te ontspannen, te genieten van je zwangerschap en vertrouwen te hebben in je zwangerschap en in je eigen lichaam. Laat de controles van de groei van de baarmoeder en het luisteren van het hartje maar aan de verloskundige over, dan kun je daar ook geen zorgen over hebben. Mirjam