Hallo, Ik ben 4 maanden geleden bevallen en heb het als heel naar ervaren, ik wilde graag een ruggenprik en heb deze ook gehad. Pijnlijk vond ik de bevalling niet echt, maar ik heb ondanks de ruggenprik het als heel zwaar ervaren. Ik heb ongeveer 3 a 4 uur de persweeen tegen moeten houden, deze waren enorm sterk en voor mij gevoel kon ik dit echt niet houden, ik was enorm uitgeput. Er kwam een enorme oerkracht in mij naar boven en kon eigelijk alleen maar wegpuffen en hard kreunen zeg maar. Toen ik mocht persen heeft dit weer een uur geduurd. Ik had het ook enorm koud en dan weer heel warm. Na bevalling heb ik nog uren zitten trillen. Ik vraag mij dan ook af, is mijn ruggenprik niet goed gezet. Een vriendin van mij heeft praktisch niks gevoeld en vond haar bevalling ook een prima ervaring. Ik vraag mij dan ook af of dit wel helemaal normaal is ondanks dat je toch verdoving hebt.
Het kan zeker normaal zijn dat je drukgevoel hebt bij een ruggenprik! Dit heeft namelijk ook te maken met de mate van indaling en de ligging van je kindje... bepaalde houdingen van het kind kunnen namelijk vroeger en/of meer drukgevoel geven! Ook trillen is normaal tijdens en na een bevalling. Zelfs al voel je helemaal niks, dan is het normaal. Is de adrenaline die vrij komt en het harde werken van je lichaam/ spieren. Is een ontlading. En hoe meer je probeert dit tegen te houden, hoe meer en hoe langer je blijft trillen! Een ruggenprik is dan ook nooit garantie dat je helemaal niks meer voelt! Als je dat wel verteld is in de voorlichting dan is die in ieder geval niet goed geweest!
Nee, dat is mijn niet verteld, maar als ik het vergelijk met vriendinnen die ook een ruggenprik hebben gekregen, snap ik niet waarom het bij zo heftig voelde. Het was ook niet een beetje drang voelen door de prik, nee het leek wel een vrachtwagen die telkens duwde en ik tegen moest houden, terwijl je dus met verdoving dit bijna niet zou hebben. Er is bij mij toen ook 2x mis geprikt en de derde keer zat die er goed in?
Ik heb mijn persdrang een uur moeten wegpuffen omdat m'n meisje niet was ingedaald... 3-4 uur lijkt me een behoorlijke kwelling! Ik heb ook een ruggenprik gehad en daar doorheen de persdrang gewoon gevoeld, maar ik weet ook dat soms de dosis te hoo is ofzo waardoor de vrouw dit niet voelt want dat komt ook voor. Ik heb geen idee of de problemen die je hier stelt door de ruggenprik komen. Ik weet dat de ruggenprik bij sommige mensen helemaal niets doet, dat het de bevalling kan laten stagneren en dat je daarna bijv. "Blaas opstart problemen" kan hebben
Ook ik heb een ruggenprik gehad bij de bevalling van onze kleine Sam*. Ik had weeen stormen door de weeen opwekkers, ik kon niet meer. Helaas werkte de ruggenprik niet voldoende. Hij is 2x opgetopt, maar ondanks dat bleven de weeen pijnlijk. Wel beter te doen dan zonder, maar nog steeds hele heftige krampen. De ruggenprik hielp ook niet bepaald bij de buikmassages daarna... Enige wat fijn is is dat hij een dag is blijven zitten, hierdoor heb ik na de bevalling en operaties maar weinig pijn gehad.
Ik heb ook een rp gehad. Ik voelde de persweeën wel maar mocht ook mee persen toen. Waarom moest je 4 uur persweeën ophouden?
Hier ook een ruggenprik. Scherpe kanten waren er vanaf. Maar ik voelde wel degelijk iets. Hoefde het alleen niet weg te puffen persweeen kwamen er door heen. Mocht ik al beetje mee drukken want we moesten wachten tot dat die uit was gewerkt.
Ik had heftige opgewekte weeën en heb toen om een ruggenprik gevraagd. Ik vond het erg fijn. Ik voelde nog wel weeën, maar zoals in het eerste uur na opwekken (ongeveer van 3cm tot 4cm dus). Ik moet wel zeggen dat ik na 9cm ontsluiting een spoedkeizersnede kreeg. Ik heb daarna dus nog twee dagen medicatie en verdoving via de ruggenprik gehad. Toen ik om de ruggenprik vroeg, kreeg ik hem pas 3 uur later. Het was druk. Ongeveer 1-1,5 uur nadat ik erom had gevraagd, kreeg ik een pompje omdat de weeën zo enorm heftig waren. Dat pompje vond ik helemaal niets. Ik werd er heel duizelig van en het hielp alleen in het begin even, de ruggenprik hielp veel beter.
Nee, je hebt nooit garantie. Maar voor mij scheelde het wel precies genoeg. Ik heb maar één kindje en kan dus niet beoordelen hoe normale weeën zijn omdat die van mij opgewekt waren en dat schijnt dus scherper te voelen. Maar voor mij was het zo: zonder ruggenprik dacht ik, toen ze op hun scherpst waren: nee, dit kan ik niet, niet nog één! Het was dan net voorbij en dan kreeg ik gelijk weer een nieuwe. Dan kon ik niets. Met de ruggenprik voelde ik eerst bijna niets en later voelde ik: oh wacht even, hier is weer een wee. Dat was een rustiger gevoel en de vervelende scherpe kanten waren weg.
Heb ook een ruggenprik gehad maar vond het ook heftig hoor. Ik kreeg met 4 cm kamelenweeën dus 2 kort na elkaar en dan weer 5 minuten niet, en hierdoor geen vorderende ontsluiting. Had door de prik in 1 been geen gevoel en mocht gelukkig met prik persen, al moest ik ook eerst ruim een half uur wachten tot ik actief mocht persen (ze hadden een wisselende dienst). Vervolgens moest ik ingeknipt worden en die botte schaar voelde ik er dwars doorheen. Dus nee bevallen was geen pretje, maar het is na een maand of 4 wel naar de achtergrond verdwenen. En ben nu dus zwanger van een 2de, doe mij straks maar lekker weer een ruggenprik. Die vriendinnen van jou hebben waarschijnlijk gewoon een relaxte bevalling gehad. De heftigheid slijt wel. Is er een reden waarom je de persweeën op moest vangen? had je nog geen volledige ontsluiting? Heb trouwens wel na bijna anderhalf jaar nog af en toe last van de prikplek, net alsof ze een wervel iets geraakt hebben.
Ik had ook een ruggenprik en al persdrang met 7 cm omdat ie als een sterrenkijker lag. Geen pretje idd. Ik denk dat je vriendinnen 'geluk' en jij 'pech' hebt gehad. Mijn ruggenprik was eerst trouwens niet goed gezet en dat merk je wel, als in: je voelt nog steeds weeenpijn. Toen ie wel goed zat geen echte pijn maar dat enorm vervelende drukkende gevoel.
Ook ik heb een ruggenprik gehad bij 4cm ontsluiting. Het is mij prima bevallen! Wel 2x gezet, omdat hij de 1e keer niet goed zat. Ik heb na de ruggenprik heerlijk geslapen en werd wakker met volledige ontsluiting! Nadeel is dat ik dus geen persdrang heb gevoeld en 2u op eigen kracht heb moeten persen! Dat was pittig!
Die heb je nooit! Maar als ze hem goed zetten, dan voel je de weeen nog wel, maar niet heel erg. In ieder geval dat had ik.
in het foldertje over pijnstilling dat je van je vk krijgt staat dat een ruggenprik er in 95% van de gevallen voor zorgt dat je pijnloos bevalt. Bij mijn eerste bevalling kreeg ik een ruggenprik die maar aan 1 helft van mijn lijf werkte.. en dat schiet niet op dus, want dan voel je nog net zoveel pijn. Voor mij was het een reden om bij nr2 geen ruggenprik meer te willen.
2xruggeprik gehad. Totaal geen pijn gehad. 1ste keer ook geen drukgevoel gehad en op eigen kracht 1,5 uur geperst. Maar ook geen pijn als het hoofdje stond ofzo. 2de keer wel een soort perdrang toen duurde het 20 min. Hier heel goed bevallen en als ik het over mocht doen had ik het weer gedaan
Ik heb ook een ruggenprik gehad bij de bevalling van mijn dochter. Maar bij het persen zetten ze het uit anders heb je te weinig gevoel. Ik moest nu ook al 2 uren persen werd uiteindelijk vaccuumverlossing. Dus het heeft ook zeker nadelen..
Dat is dus niet meer zo, dat ze je ruggenprik uitzetten.... Dat dacht ik ook, maar hebben ze bij mij niet gedaan. Dus ik gaf dat aan in een gesprek dat ik had 6 wkn na de bevalling. Maar de gyn zei dat ze dat tegenwoordig standaard doen. Met ruggenprik persen!
Oke dan is dat ergens binnen de afgelopen twee jaar veranderd! Of zou het ook per ziekenhuis kunnen verschillen?
Ik heb de tweede bevalling (met ruggenprik) als minstens zo zwaar ervaren als de eerste (geen pijnbestrijding). Ik had het gevoel alsof alleen de buitenkant verdoofd was, als het ware. De weeën zelf deden gewoon nog steeds zeer. Ik heb een hele tijd persweeën weg moeten puffen (die begonnen al bij 5 cm). Ik wilde zo graag persen! Maar tegen de tijd dat het wel mocht, voelde ik de persweeën juist niet goed aan. Het was net alsof ik niet wist hoe ik persen moest. Terwijl dat bij de eerste wel goed ging. Toen vond ik de persweeën bijna en verademing na die nare ontsluitingsweeën. Ik kon toen ook veel beter persen. Het trillen herken ik ook. Ik heb vreselijk liggen rillen en klappertanden. Ik dacht dat dit kwam doordat ik gewoon uitgeput was, maar dit kan dus ook door de prik komen? Al met al vond ik het geen prettige ervaring. In principe is ons gezin compleet. Maar mocht er een ooit toch een derde komen, doe ik het geloof ik net zo lief zonder prik. (Maar liever nog doe ik het echt nooit nooit noooooooit meer!)