ondergewicht en zwangerschap.

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by jolien 1986, May 8, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Beste,

Ik heb mijn leven lang al ondergewicht (bmi van 18) en moeite met aankomen. Iets wat nu eenmaal zo is. Allerlei "dieeten " geprobeerd maar niks helpt en vind mijn lijf wel prima zo. Nu ben ik ruim 23 weken zwanger en nog maar een kilo aangekomen.

Mijn lichaam is wel heel erg veranderd. Cupmaat 3 maten gegroeid, duidelijk een buik.

Ik weet dat gewicht niet zoveel zegt, maar omdat ik (bijna) geen reserves heb vraag ik me af of dit wel gezond is. De groei van het hoofdje loopt 2,5 week achter waarvoor ik terug moet komen bij gyneacoloog.

Kom ik en mijn kindje echt niks te kort?

Alvast bedankt voor de reactie

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Jolien1986,

aan je startgewicht kun je niets doen hoor. In de zwangerschap zien we alleen graag dat mensen met een laag BMI wat meer aankomen dan gemiddeld. Juist om extra reserves te hebben. Je hebt een klein parasietje in je buik die jou 'opeet'. Extra vitamines en in grootte opbouwende porties eten zouden niet verkeerd zijn. En ik bedoel dan niet extra snoepen oid. Je kunt meestal zelf niets aan een klein hoofdje van het kind doen hoor. Vaak is het hele kindje niet zo groot en valt het hoofd net buiten de curve en moet er zekerheidshalve wel even gekeken worden of het een normale variatie is.
    Niet schuldig voelen, maar probeer inderdaad wel op je eetpatroon te letten. Maar meer dan je best kun je gewoon niet doen!

Groetjes Brigitte

3. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Hallo Birgitte,

Bedankt voor je reactie. Gezond en gevarieerd eet ik al wel. Zal kijken of het toch lukt er nog wat extra's bij aan te eten.

In mijn geval is echt alleen het hoofdje te klein omtrek en breedte en de rest van lichaam wel "normaal /gemiddeld ". De gynaecoloog heeft aangegeven dat dat geen probleem hoeft te zijn en ook gewoon wat kleiner kan zijn. Over paar weekjes weet ik meer over de groeicurve of ze wel verder mee groeit.

Ik zal mijn gewicht in de gaten houden goed om te weten dat iets meer reserve wel beter voor ons is. :)

Groetjes, jolien

Share This Page