Ik vind veel mensen ook wel veroordelend in hun berichtjes, het is niet per se zo dat je een goed moeder bent als je het strakke schema van de dag precies aanhoudt, iedereen heeft zijn gebreken. Ik zou het 'slecht' vinden als kindjes tot laat opgehouden worden en de volgende dag niet de tijd hebben om bij te slapen, maar wanneer kindjes dat wel kunnen(en aangezien je de mensen die je ziet over het algemeen niet kunt kun je daar niks over zeggen) dan vind ik het bij uitzondering echt geen ramp om je kindje een keer later op te houden. Mijn zoon zou na 8 uur echt vervelend worden(ligt tussen half 7 en half 8 op bed), dus daar heb ik helemaal geen zin in om hem mee te nemen, maar als hij nog lang gezellig zou blijven, of makkelijk in de kinderwagen sliep, dan zou ik het ook wel sneller doen. Gisteravond had ik een bruiloft en 1 moeder had haar kinderen van 10, 6, bijna 3 en bijna 1,5 ook gewoon mee. De jongste viel om 10 uur in de kinderwagen in slaap en de rest heeft het volgehouden tot 12 uur. Het was haar broer die trouwde en omdat het een uitzondering was vond ze het prima. Zolang je over een bepaalde keuze en de evt. gevolgen nadenkt vind ik het helemaal prima wat je doet.
Ik als vreselijk ontaarde moeder doe dat soms ook wel. Helemaal nu het zo warm aan het worden is. Dan slaapt ie toch niet thuis! Nou gaan we niet naar het terras...daar ben ik zelf al heeeeeeeel lang niet geweest! Maar wie weet gebeurd dat ook wel ene keer deze zomer! Zolang hij het naar zn zin heeft is het prima! Gisteren zijn we nog bij mijn vriendinnetje geweest. 's Ochtends daar heen gegaan. een middag slaap daar gedaan en lekker gezwommen en toen de bbq aan. Hij had het super naar zn zin...lekker spelen en rondbanjeren. Hij wilde zelfs niet weg! Dus ja...hij lag een keer om 22.20 op bed. Hij werd wakker om 9.00 en toen hebben we nog heerlijk geluierd...gewoon omdat dat kon. En hij is net zo vrolijk als altijd! Dus geloof niet dat ie nu voor de rest van zn leven beschadigs is of een trauma heeft. Maar ja...bij Finn kan het! Voor hetzelfde geld had het niet gegaan omdat ie regelmaat nodig heeft. Dan had ik het niet gedaan of hem daar op bed gelegd. Het scheelt hier denk ik dat mijn man onregelmatig werkt. Daar krijgt hij toch wat van mee. Wij werken hier dus ook echt niet met vaste schema's en vaste slaaptijden enzo.
sarah@ dat noem ik een uitje ( iets speciaals) met een kind wat op zondag kan uitslapen anders dus als 3 maal per week s'avonds op doordeweekse dagen op een terras gaan zitten terwijl de volgende morgen om 7 uur de wekker weer afloopt om naar de creche te gaan.
Verschilt vast per kindje, de een maakt het niet uit, de ander wordt jengelig etc. Ik heb alleen vaak de indruk dat veel ouders niet doorhebben dat hun kind jengelt, dramt en om het minste of geringste gaat huilen, puur uit vermoeidheid. Zomers gaan ze tijdens de vakantie vaak een half uurtje/uurtje later naar bed en af en toe wordt het wat later omdat we nog naar huis moeten rijden ofzo, maar als ik 's avonds laat dingen heb, dan zorg ik gewoon voor oppas.
Dat is ook een uitje...maar wie zegt dat die moeders die andere mensen zien dat niet hebben! Voor hetzelfde geld zijn ze voor het eerst in een half jaar een avondje weg! Ik maak niet op uit de post van de TS dat het vrouwen zijn die lke avond op het terras hangen! Ik heb nu vakantie gehad en dus had het net zo goed woensdag kunnen zijn dat we weg gingen.
Ik ben daar ook niet zo van. Hier is het vaak maximaal 1 uitje per dag, helemaal omdat Simon erg veel slaapt. Maar hij kan ook in drukte steeds vaker gewoon gaan slapen. Dus soms willen we dat soort dingen wel eens doen. Maar savonds? Eigenlijk nog niet gedaan. Weet ook niet of ik dat wel wil. We gaan savonds wel eens weg, maar dan moet Simon gewoon boven in een bedje/reiswieg kunnen slapen. Mijn schoonzusje houdt haar oudste (3,5) wel eens op tot half 10 voor een bezoekje. Maar ze slaapt dan ook goed en kan uitslapen de volgende dag/. Vind ik uitzonderlijk wel kunnen als je kindje dat ook kan. Met koninginnedag wilden wij ook graag ff de stad in. Maar vrienden die er al waren lieten weten dat het belachelijk druk was. Toen hebben we besloten om maar niet te gaan. Ik vind het dus erg belangrijk om te kijken naar wat goed werkt voor jouw kindje. En daarbij: je weet niet hoe vaak die mensen dat doen. Misschien ook wel hun uitzondering..!
@Jois...dat is het ook. je merkt snel genoeg of het bij je kindje kan of niet. Daarbij vind ik elke avond ook niet kunnen hoor. Maar in de vakantie..een paar keer of een keer in een weekend. Waarom niet. Je hoeft niet te stoppen met leven omdat je kinderen hebt!
Wij pakken ook een keer of 4 per week gezellig een terrasje savonds met zn allen (mijn vriend, dochtertje van 10mnd en ik). Voor ons is de regel gewoon: zo lang zij het naar haar zin heeft kunnen we blijven. Soms slaapt ze, dat is dan ook mooi. Meestal zijn we rond 21:00 weg. Gister pas half 10. Dus ja: wij doen het ook!
Ach ja, wij doen het ook wel eens hoor. Pas zijn we met heel de familie uit eten geweest voor mijn oma's verjaardag. Normaal gaat Ayla zo tussen 19.00 en 19.30 (19.30 is echt de max) naar bed, maar toen we uit eten waren gingen we pas om 20.30 uur naar huis en lag ze er rond 21.00 uur in. Ze vond het rete-gezellig met al die mensen en hield het prima vol. De volgende dag heeft ze lekker bijgeslapen.
Ik begrijp het vaak ook niet. Ik zie hier in de straat vaak heel jonge kinderen laat op. Ik snap dat niet zo goed maar ja, iedereen moet doen wat zij denken dat goed is. Ik doe het in ieder geval niet. Mijn kinderen liggen gewoon op een normale tijd in bed en heel soms wordt het een beetje later (maar niet omdat IK op een terras wil zitten of iets dergelijks) Mensen vinden het soms zielig dat mijn zoontje (nog geen 3) altijd tussen 19:00 en 19:30 naar bed moet (ook met Koninginnedag en ook wanneer er een voetbalfinale is). Dan leg ik ze uit dat mijn zoon goed eet, goed drinkt, nooit vervelend doet met naar bed gaan, een meer dan uitstekende ontwikkeling door maakt en dat als hij er een trauma aan overhoudt, hij dat bij MIJ mag komen verhalen. Gaat toch weg zeg! Naast een gebrek aan groenten is slaapgebrek zo'n beetje de grootste kwaal van jonge kinderen met alle gevolgen van dien! Doet iemand het anders? Lekker doen maar geen commentaar op onze manier!
Hier gaat de kleine altijd tussen 19:30 en 20:00 naar bed, geen uitzonderingen. Als ik hem niet om die tijd op bed leg, wordt hij chagrijnig, huilerig, zeurderig, hij heeft zijn slaap gewoon nodig, ook omdat hij overdag amper slaapt. Dus eigenlijk gaan wij nooit 's avonds weg met ons zoontje.
Ik snap ook niet dat sommige hun kind(eren) tot laat meenemen naar een terras e.d. Tycho gaat er hier de laatste dagen om 18:30 (eerst was dat 19uur) in en op dagen dat hij bij mijn schoonouders is geweest om 19:30, maar dat is maar 1x in de week en dan wordt het niet later dan dat. Als ik of mijn vriend naar een terras of uit wil, regelen we of een oppas of er gaat maar één van ons.... En heel vaak gaan we gewoon op viste bij vrienden of familie en dan nemen we het campingbedje mee zodat Tycho wel op tijd zijn bedje in kan. Als Tycho later naar bed gaat, wordt hij vaak om half 6 wakker en wil hij niet meer slapen en is hij dus uit zn ritme die dag. xxx
Ik ben het met je eens. MAAR: ieder kind, ieder mens is anders. Zolang het kind er geen last van heeft, niet oververmoeid raakt en zich kan amuseren, dan zie ik er geen kwaad in. Maar als jouw kind er baat bij heeft om lekker om 19h in bed te liggen, dan is dat het belangrijkste. Hier is het heel gemakkelijk: onze oudste laat zich flink horen als hij moe is en moet gewoon uiterlijk om 19.30h in bed liggen anders is hij absoluut niet happy. Onze baby van 2 maanden kunnen we nog overal mee naartoe nemen.
Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik reageer op de eerste post van ts. Wij gaan als het zo uitkomt gewoon met de kleine naar het terras of iets dergelijks. We zijn met koninginnedag ook naar de koningin wezen kijken en hebben ook in de herrie gestaan. De kleine man vond het prachtig! We letten dan goed op hem en als we merken dat het niet meer goed gaat dan gaan we gewoon. Maar meestal valt hij gewoon in slaap tegen mij aan (hij zit in de draagdoek). Dus wij zijn van die ontaarde ouders Maar de kleine kan er heel goed tegen dus dan denk ik, waarom niet. Ik vind het anders worden wanneer er een kindje ligt te jengelen of het duidelijk niet naar zijn/haar zin heeft en de ouders blijven toch omdat zij het zo leuk vinden. Dat vind ik echt zielig want het kleintje is nog erg afhankelijk van zijn ouders.
Ik begijp juist vaak niet dat kinderen om 19.00 uur naar bed gaan. Mijn dochter (wordt in augustus 3) gaat iedere dag rond 21.00 uur naar bed. De jongste van 14 maanden gaat tussen 20.00 en 20.30 naar bed. ls het warm is of hebben we visite o.i.d dan wordt het ook weleens later. Beiden worden 's ochtends om 7.00 uur wakker. We zijn net terug verhuisd vanuit Italie naar NL en italiaanse kindjes gaan allemaal rond die tijd of nog later naar bed. Mijn dochter ging in Italie iedere ochtend naar de crèche en maakt ook een volkomen normale ontwikkeling door. Ik hoef echt niet te proberen om ze al om 19.00 op bed te leggen. Natuurlijk zijn er weleens uitzonderingen als ze echt moe zijn. Daarnaast neem ik ze 's avonds ook liever niet mee naar een terras of feest omdat ik van mening ben dat harde muziek en sigarettenrook niet goed voor ze zijn. Af en toe moet echter wel kunnen. Moraal van het verhaal; Laten we ieder doen wat we denken dat goed is voor onze kinderen en laten we elkaar vooral in onze waarde houden.
Nou ja, Ayla gaat uiterlijk om 19.30 uur naar bed, omdat ze dan in haar ogen begint te wrijven, gaat gapen en gaat jengelen. Maw...ze is dan gewoon moe. Op maandag en dinsdag moet ze overigens ook al om 06.45 uur uit bed en verder is het gewoon een kind wat veel slaap nodig heeft. Als we op visite zijn kan ze het wel langer volhouden, maar dan vindt ze het zo gezellig dat ze de moeheid een soort vergeet. Als ze om 19.30 uur nog geen tekenen van vermoeidheid zou vertonen zou ik haar ook echt nog niet op bed leggen, want dan gaat ze toch niet slapen.
Het was zeker niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen. Sorry als het zo overkwam. Als je kindje moe is dan moet hij of zij gewoon naar bed. Daarin ben ik het helemaal met je eens. Voor de een is dat dus om 19.00 uur en voor de ander om 21.00 uur. Het een is niet beter of slechter dan het ander.
Oh nee hoor, ik zag het helemaal niet als een aanval. Maar ik wilde alleen aangeven waarom Ayla dus om 19.30 uur naar bed gaat. Niet omdat dat persé moet van mij, maar gewoon omdat ze dan dus zelf duidelijk laat merken moe te zijn.