Parodontitis en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door jojo29, 15 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jojo29

jojo29 Bekend lid

4 feb 2008
    709
    0
    0
    verkoopster
    utrecht
    welke meiden heeft dit of had dit ook tijdens de zwangerschap

in 2010 ben ik bevalen van mijn tweede kindje een prachtige dochter.
    na de bevalling echt een jaar later bleek ik dus een tandvleesonsteking te hebben Parodontitis. dat is gekomen 1 mijn moeder had het dus kan genetisch bepaald wezen maar door de zwangerschap door hormonen is dit dus eigenlijk gekomen of versnelt.

nou moet ik in augustus dit laten behandelen en ik zou ook antibiotica krijgen.

maar vandaag heb ik dus positief getest en ben zwanger nu maak ik me dus eigelijk best veel zorgen hierover want dit kan schadelijk zijn voor het kindje en het risico op vroeg geboorte is ook hoger.

pfff en mijn tandarts is nu op vakantie

zijn er meiden die dit ook hebben of hadden en wat gebeurde er kwa behandelingen enzo.

gr jojo29:(

2. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Gingivitis=tandvleesontsteking
    parodontitis=tandvleesontsteking die richting het kaakbot gaat, onder invloed van bacterien brokkelt dit dan langzaam af. Deze bacterien zitten in tandplaque.

Het is niet perse zwangerschapsgerelateerd. Heb je geen plaque dan krijg je ook geen ontstekingen. Wat je kan doen al voor je tandarts terug is, goed poetsen 2x per dag, 1x per dag tussen je tanden schoonmaken (geen floss! heeft bij mij niet de voorkeur) met stokers of ragers. Eventueel ter ondersteuning kun je een mondspoelmiddel gebruiken.

Het is wel zo dat door de hormonen het wat sneller kan gaan het proces. Het risico van vroeggeboorte is er inderdaad ook, dit komt door de bacterien die vanuit je mond in je bloedbaan terecht komen.

Als je tandarts terug is kun je vragen of hij/zij het goed schoon wil maken, al het tandsteen weg laten halen (zowel boven als onder het tandvlees) dan kun je er zelf weer goed bij om het schoon te maken. Want als het blijft zitten heeft schoonmaken zelf geen nut. Krijg je zelf toch niet meer weg als het eenmaal tandsteen is.

Succes!

3. mien84

mien84 Bekend lid

1 dec 2010
    626
    0
    16
    Hey jojo,

Ik zou ook idd goed gaan poetsen (dus tandvlees goed meepoetsen, liefst elektrisch) en goed de stokers(geen cocktailprikkers;)) en ragers gaan gebruiken, niet te lief zijn voor jezelf;). Kan zijn dat t de eerste tijd gevoelig is en gaat bloeden, maar daar moet je ff doorheen. Duurt 1 a 2 wk en dan moet het tandvlees ook wat rustiger worden. Je kunt nu ook een afspraak maken bij een mondhygienist(raad ik je zeker aan!) nu je tandarts ff afwezig is. Die kan dat natuurlijk beter voor je reinigen.

Sluit me verder helemaal aan bij het advies van Siren
    Succes.

Groetjes van een tandartsassistente

4. jojo29

jojo29 Bekend lid

4 feb 2008
    709
    0
    0
    verkoopster
    utrecht
    #4 jojo29, 16 jul 2011
    Laatst bewerkt: 16 jul 2011
    nou goed poetsen doe ik nu en met flosdraad en ragers en monspoeling en in augustus zou de eerste behandeling gaan beginnen het schoon maken en ik zou ook antibiotica krijgen
    maar ik las ook ergens dat het beter was als je de eerste trimester was gepaseerd dit dan te laten doen zeker omdat de eerst 3 maanden nog zo gevoelig is en dat als de tandarts in je mond gaat prutsen dat het dan weer een groter risico heeft voor de vrucht en na de 3 maanden de vrucht klaar is en dan alleen nog maar moet groeien. dat de ricico kleiner is ofzo of het waar is weet ik niet.

ik zal maandag nog een keer bellen kijken of ze er al zijn en dit dan even aan hun vraagt.
    maar pff vind het toch wel eng hoor wat ik allemaal gelezen heb.
    nee het is niet door de zwangerschap echt gekomen maar door de hormonen heeft het zich waarschijnlijk eerder geuit volgens mijn tandarts ze zijn er ook wat later achter gekomen ik dacht een gaatje te voelen dus omdat er ruimte tussen mijn kiezen kwam vond ze dit toch vreemd en heeft een foto gemaakt daarna moest ik bij de ander tandarts die de tandsteen enzo weg haald om te meten.bij de kiezen heb ik het ergst maar kan pas in augustus terecht wegens drukte.dus al was ik nu niet zwanger dan kon ik toch pas in augustus terecht. misschien nu eerder ik weet het niet.
    of ze sturen me maar door naar een ander.

maar mijn moeder had het ook bleek zo dus ik denk wel dat ik het vroeg of laat toch er mee te maken had gehad maar ja ik ben nu zwanger en heb het dus al een poosje maar nu gaan de hormonen weer komen en versnelt het nu meer.

wil niet op mijn 40ste al een gebitje hahah dus ben echt bezig met electrice poetsen en flossen en spoelen.

maar bedankt voor de tips.

gr jojo

Deel Deze Pagina