Sollicitatie via mail of brief

Discussie in 'De lounge' gestart door butterfly83, 21 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Via E-mail of brief

1. Email

2. Brief

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Hallo allemaal,

Even een vraagje, ik wil graag een open sollicitatie sturen. Bij de gegeven staat zowel een email adres als een gewoon adres.
    Nou ben ik persoonlijk altijd van gewoon een brief te sturen maar onlangs heeft mijn man sollicitatiegesprekken gevoerd en 90% van de sollicitatiebrieven kwamen via de mail binnen.
    Wat vinden jullie, een brief en CV via de mail sturen of gewoon ouderwets per brief?

Groetjes

2. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Per brief vind ik ook altijd veel netter. Veel bedrijven willen alleen toch wel dat je het per mail stuurt..

Het voordeel van mailen is dat ze hem wel meteen ontvangen..

Ik zou hem denk ik, ondanks dat ik een brief netter vind, gewoon via de mail versturen.

3. mama013

mama013 Actief lid

19 jun 2012
    322
    0
    16
    T-013
    Hoi!
    Ik heb altijd beide gedaan. Zowel post als mail. Juist om een beetje op te vallen tussen alle brieven. Vonden ze altijd positief! Tip een foto erbij doen van jezelf is ook altijd handig.

Groetjes,

4. Bri

Bri Niet meer actief

E-mail!
    Dat is veel makkelijker voor degene die de sollicitaties moet beoordelen.
    Als er nog iemand naar moet kijken dan stuur je 'm door. Geen gedoe met kopieën, postvakjes en dat soort papieren gedonder.
    Mochten ze een papieren versie willen, dan drukken ze zelf even op ctrl-p. (tip: maak er een pdf van, dan verspringen de marges niet.) Dat vind ik makkelijker dan brieven scannen en opslaan.

Ik ben al een paar jaar in de weer met sollicitatiebrieven (als ontvanger) en er komt bijna niets meer met de post. En daar ben ik erg blij om!

5. misa

misa Niet meer actief

Email, dat is toch echt meer van deze tijd. Tenzij de specifiek om een brief vragen. Maa vaak vinden ze email veel handiger.

6. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    PDF bestand, sorry hoe doe ik dat? Ik heb hem gemaakt in word en zou hem dan als bijlage verzenden.
    Ik zag ook te denken om beide te doen, zowel brief als email maar het betreft geen vacature maar een open sollicitatie. Ben bang dat ik dan wel erg opdringerig ben.

Ik heb er inderdaad een foto bijgedaan.
    Nog een tip wanneer ik hem het beste kan verzenden. Kan me voorstellen dat vrijdagmiddag niet heel handig is. En op maandagochtend zal de mailbox wel vol zitten. Of maakt dat niet zo veel uit?

7. Bri

Bri Niet meer actief

Er zijn gratis pdf-writers te downloaden (ik heb die van cutepdf.com). Als je dat hebt gedaan, dan werkt hij eigenlijk als printer. Je kiest dan 'afdrukken' en als printer kies je de pdf-writer. En vervolgens kun je het bestand opslaan als pdf.

Tijdstip: maakt niet echt uit. De meeste sollicitaties worden in het weekend verstuurd. Let wel op dat je het naar het goede adres stuurt, een mailtje naar info@ doet er vaak lang over om in de juiste inbox te komen.

Beide (brief en email) doen heeft in mijn beleving geen meerwaarde. Maar het kan ook geen kwaad, ik zou het in elk geval niet als opdringerig ervaren.

8. bouncytigger

bouncytigger Bekend lid

27 feb 2012
    861
    0
    0
    Ik ontvang hier ook alle sollicitaties, en vind het inderdaad prettiger om ze per e-mail te ontvangen. Zo kan ik ze bewaren, zonder nog weer extra mappen in de kast...
    Ik zou wel echt een brief schrijven en een cv maken, en beiden als bijlage meesturen. Dan laat je zien dat je er wel moeite voor wil doen. Komt beter over.

9. bouncytigger

bouncytigger Bekend lid

27 feb 2012
    861
    0
    0
    Enneh, Succes he!!!

10. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Wij ontvangen hier tegenwoordig alleen nog maar sollicitaties per e-mail. Werkt een stuk makkelijker ook voor beide partijen.

11. Peace

Peace Fanatiek lid

24 okt 2009
    2.553
    245
    63
    @ bouncytigger en Bri: mag ik jullie wat vragen als ontvanger van de brieven? Hoe ervaren jullie het als er een foto bij zit? Of is zit erg afhankelijk van de functie?

On Topic: ik verstuur altijd per mail.

12. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Ik krijg ook alles via de mail binnen. Veel makkelijker voor onze recruiter en voor mij, ze stuurt gewoon de goede kandidaten door en geen gehannes met interne post.

13. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Het hangt ook echt van het bedrijf af...
    Ik sta in een winkel en wij kunnen daar zelf geen mail ontvangen.
    Dus als je ons wilt mailen dan gaat dat via het hoofdkantoor.
    Dan ben je al snel een week of 2 a 3 verder voor wij de mail in de winkel hebben (eerst op hoofdkantoor uitzoeken voor welk filiaal het is, uitprinten, met de posttas mee (gebeurt maar 1 keer per week)) .
    Dus in ons geval kun je beter een brief naar de winkel sturen.

Wat betreft de foto, hangt denk ik ook van de vacature af en zorg dan wel dat het een goede duidelijke foto is.
    Voordeel van geen foto en een goede brief is dat men nieuwschierig word gemaakt.
    Aangezien wij in een kleding winkel staan, worden we geacht erg representatief te zijn, de dame die ik als laatste heb aangenomen, als die dezelfde foto als die van haar legitimatie had meegestuurd had ik haar niet eens uitgenodigd bijv. Dus ben voorzichtig met foto's meesturen.

Succes!!!

14. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

17 jun 2012
    2.078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    Gewoon per mail doen hoor. Als een bedrijf je een keuze geeft, dan gaat per mail natuurlijk veel sneller. Het is ook moderner dan per post. Eigenlijk zie je bijna nergens meer dat een bedrijf een sollicitatiebrief per post wilt ontvangen en ik kan het weten want ben alweer maanden bezig met solliciteren.

Alles gaat tegenwoordig gewoon per mail.

15. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Per mail! Alles wat bij ons op papier binnenkomt wordt gescand en op die manier doorgestuurd. Dus alsnog digitaal.

Meestal kun je in word kiezen bij opslaan als wat voor soort bestand het moet worden opgeslagen. (op het pijltje klikken bij bestandtype) daar kun je kiezen voor pdf en dan is het dus meteen een pdf bestand, heel makkelijk.

Foto kan aanspreken, plak hem dan wel in je cv, stuur niet een losse foto als attachment. Let erop dat het een naturel foto is dus niet overgeposeerd maar natuurlijk ook niet slonzig.

Deel Deze Pagina