Fijne reactie! Was totaal niet mijn bedoeling om persé alle punten op te noemen die ik goed doe haha...was een reactie op meningen van anderen dat een kind zich moet kunnen uiten, 4x in de week op een strafplekje (waar ik al bij zei soms) veels te veel vind etc... Dus wilde niet zeggen wat ik allemaal goed doe (want dat weet je nooit zeker, lijkt mij) maar dat ik mijn kindje ook ruimte geef in kattenkwaad uithalen en dat hij zich ook mag verzetten (iemand ook een opmerking over gemaakt). Dus waarom mag iedereen wel zijn ding hier schrijven en word dat van mij gelijk weer een poppenkast genoemd. Beetje vreemd???? En wilde ook alleen maar duidelijk maken dat ik niet zomaar iets doe...wil het beste voor MIJN kind en ieder doet dit op zijn eigen manier. En heb ook nergens gezet dat iemand mij een slecht ouder vind. Ik heb het over DIT onderwerp.
Het Lizzy, ik was diegene die vroeg naar 4 x in de week. Ik zei trouwens niet dat ik dat veel vond, of dat ik het per definitie slecht vond of zo. Ben zelf ook zoekende, en ben me best wel in aan het lezen over opvoedmethoden en de mentale ontwikkeling bij jonge kinderen. Ik vraag me gewoon af of, en welke, link een kindje van anderhalf legt tussen het (ongewenste) gedrag en de straf. Ik denk nl dat een kindje van die leeftijd dat niet kan. En als je, zoals ik, ervan overtuigd bent dat het kind nog te jong is om die link te leggen, dan heeft straffen op die manier ook geen zin. Ik krijg dan het gevoel dat ik mijn kind aan het drillen ben, en dat ze het beleeft als overgeleverd worden aan willekeur. Ik zeg trouwens niet dat jij jouw kind dat gevoel geeft. Ik ken je kindje en je situatie niet. Ik spreek enkel voor mijzelf. Op de leeftijd van anderhalf denk ik zelf veel meer in termen als 'uit de situatie halen', 'iets anders aanbieden' etc. Maar mijn dochtertje is ook nog maar 13 maanden, en nog geen anderhalf. En wellicht ben ik ook een heel softe ouder, ik laat haar bijv ook niet huilen, we slapen samen, en ze krijgt nog steeds bv, vooral 's nachts... (daarmee wil ik niet zeggen dat jij een harde ouder bent, of dit allemaal niet doet, nogmaals ik ken jullie situatie daarvoor helemaal niet goed genoeg).