Even een vraagje aan jullie hoor, ik maak me best wel zorgen: Mijn zoontje is nu 9 maanden, mijn eerste kindje en eigenlijk doet hij vrij weinig. Hij kan sinds een maand zelf zitten (als je hem neerzet, om zelf te gaan zitten heeft hij nog een klein steuntje nodig) ook het hoofd ophouden was wat hij laat mee. Omrollen doet hij van rug naar buik, en bijna nooit terug. Optrekken doet hij alleen met hulp en zodra hij het zelf moet doen weigert hij. Kruipen doet hij ook niet, het lijkt net een vis op het droge.. hij snapt niet dat zijn armen en benen op de grond moeten in plaats van in de lucht. Bilschuiven of iets dergelijks doet hij ook niet, hij zit liever gewoon een beetje om zich heen te kijken. Ook van iets proberen te zeggen is nog niets te horen, het enige geluid wat hij produceert is huilen en gil kreetjes.. het lijkt echt nog nergens op. Uit een tuitbeker drinken doet hij wel zelf, maar stukjes brood pakken ook niet (wel even gedaan, maar nu gooit hij het liever op de grond in plaats van in zijn mond). Maar wat me eigenlijk nog het meeste zorgen baart is dat hij ook niets probeert na te doen, we doen (naar ons idee) zo ons best en stimuleren hem zo veel we kunnen maar hij weigert gewoon. Ook heb ik momenteel geen baan dus ik ben altijd thuis en altijd in de weer om hem op alle mogelijke manieren te stimuleren en met hem bezig te zijn, vertel hem alles wat ik doe wat alles is en waarom ik het doe. Kruipen hebben we veel tijd en aandacht aan besteed, het voorgedaan, hem laten huilen maar dat heeft allemaal geen zin gehad. Ik snap best dat sommige kinderen wat trager zijn dan de anderen, maar meestal zijn die in het ene traag en in iets anders weer snel. Ik was bijvoorbeeld langzaam met leren staan en lopen, maar zei met 9 maanden al een aantal duidelijke woorden. Zijn mijn zorgen begrijpelijk of moet ik gewoon nog eventjes afwachten? Ik weet namelijk niet meer wat ik nu moet en zit te dubben of ik het consultatiebureau om advies moet vragen, maar voor ik dat doe wil ik graag wat advies van andere moeders!
Ik zou me niet druk maken. Zoontje van mijn zus deed met 9 maanden ook niets. Die rolde naar zijn buik maar verder... als je hem neerzette liet hij zich als een zak aardappelen weer in elkaar zakken en brabbelen nee hoor. Nu is hij 2 en kletst de oren van je hoofd en lopen, rennen, klimmen, alles doet hij.
Hier deed mn zoontje ook niks hoor op tijgeren en rollen na Niet optrekken, niet praten oid Na 11 maanden kwam er vooruitgang in Maar misschirn moet je niet heel De dag zp de focus op het stimuleren leggen en het lekker laten gaan en vooral niet teveel verwachten van je kindje Je kindje gaat het doen wanneer het eraan toe is enniet wanneer ouders dat graag willen... Hier deed mn zoontje het juist niet als ik hielp hij deed alles alleen en wanneer hij er zin in had
Volgens mij hóeft hij ook helemaal nog niet meer te doen, toch? Lekker laten begaan, hij doet waar hij aan toe is en zin in heeft. Stimuleren doen in de lijn van zijn interesses, dus als hij een knisperboekje heel leuk vindt, lekker samen knisperen en ontdekken.
Ik lees niet veel bijzonders, hoor. Ze 'hoeven' inderdaad nog helemaal niet zoveel met 9 maanden. Er zit echt flinke spreiding in al die vaardigheden. Volgens het Van Wiechenschema dat CB hanteert moet een kindje van 9 maanden: - blokje overpakken van ene naar andere handje - blokje in ene hand, en dan nog een blokje pakken met andere hand - spelen met de voetjes (vastpakken) - baba, gaga, of dada zeggen (a-klank) - omrollen (2 kanten op) - hoofd goed omhoog houden in zit - zitten met gesterkte benen (als je baby neerzet op billen) En dat was het dan . En dan nog is het Van Wiechenschema niet zaligmakend. Het geeft aan op welke leeftijd 90% van de kinderen iets doen/kunnen. De andere 10% doet dat dus nog niet, maar betekent niet perse dat er iets 'mis' is, alleen dat de kans daarop wat groter wordt en je iets uitgebreider zou kunnen gaan kijken. Bijvoorbeeld: optrekken tot staan zouden ze met 12 mnd 'moeten' doen, mijn oudste dochter deed dit met pas 13 mnd, maar liep met 15 mnd wel los (en dat is dan weer gemiddeld!). Bespreek je zorgen met CB, zorg dat je kindje zich (vaak) vrij kan bewegen door de ruimte en dat je prikkels aanbiedt, dan volgen ze vanzelf hun tempo.
Ik lees ook niets bijzonders... Onze zoon is nu 1 jaar en kan 'alleen' tijgeren en zelf gaan zitten. Komt zoals het komt!
komt idd echt wanneer het komt...wanneer jou kindje er aan toe is. het kan zomaar ineens heel snel gaan ..
Lijkt me prima hoor. Met 9 maand rollen en zitten. Woordjes hoeft ook echt nog niet. Brabbelt die wel? Geef het nog even de tijd of als je echt twijfelt kan je altijd (evt via cb) kinderfysio om advies vragen. Hier ook 2 kindjes die hun tijd nemen. Oudste tijgerde en bleef zitten mrt 9 maanden, toen ze met bijna 14 maanden nog enkel tijgerde (wel snel inmiddels) wel voor zekerheid fysio laten beoordelen, ze bleek hypermobiel, dwz leniger in de gewrichten waardoor leren kruipen/staan/lopen meer tijd kost. Toen ging het snel binnen 2 weken staan, langslopen en zelf gaan zitten. Ze liep mrt 16 mnd los. Jongste is ook wat hypermobiel, tijgert nu pas net kleine stukjes. Daarvoor ook enkel achteruit en om de as. Optrekken is nog ver weg. verder is ze heel gezellig en maakt veel klanken maar nog geen woordjes (hoor we les mama en bah maar niet gericht .
Wat de rest zegt, sommige kinderen hebben meer haast dan een ander. En zeker op die leeftijd kan het verschil tussen kinderen groot lijken. Mijn oudste deed ook niks na. Dingen als zwaaien en handen omhoog bij hoera was ruim na 1e verjaardag pas. Zitten blijven was rond de 8 maand, maar zelf gaan zitten met 13 maand. Tijgeren met 10 maand, kruipen met 11 maand, en gaan staan rond zijn verjaardag, los lopen was net voorbij de anderhalf. En die week zei hij ook pas zijn eerste woorden. Lekker allemaal op minimum van CB, maar dat is dus prima binnen de normale waardes. Maar het is nu een blije 6 jarige, waar niks mis mee is.. Als je je echt zorgen maakt kun je het wel bij het cb aangeven, maar dan nog kun je weinig doen. Vooral zelf de wereld laten ontdekken. Wil hij ergens bij, dan even laten mopperen, dan leren ze het snelst dat ze iets moeten doen.
hij doet al meer dan mijn dochter op die leeftijd deed! die trok zich pas op met ruim een jaar. Bij 9 maanden begon ze pas met omrollen. En nu, met ruim 18 maanden, loopt ze nog niet los. Met een jaar begon ze te kletsen en ze lult nu elk leeftijdsgenootje onder de tafel. Het komt allemaal wel, maar advies vragen bij het cb is nooit verkeerd.
Als je je zorgen maakt, moet je gewoon fysio laten kijken. Het zijn professionele mensen met ervaring. Ze hebben mooie grafiek net als bij cb met curves. Is gratis( elk kind mag gratis zonder verwijzing 18 behandelingen per jaar doen). Ze kijk gewoon wat hij doet voert in computer en zal je uitslag zien. P50 is ideaal middellijn. Ze zeggen dat kinderen kunnen trager zijn heeft niets betekent niet dat kind iets mankeert vaker niet maar dat betekent dat kind afwijkend (niet als negatief maar "anders") fysiek is. Ze hebben oefeningen die je kan toepassen. Ook hypermonile spieren ontwikkelen zich anders. Fysio kan je gelijk zeggen wat voor spieren kind heeft, kijken naar rug, spieren verhoudingen. Als voorkeurshouding geweest of lastige bevalling of te vroeg geboren etc dat heeft ook invloed op. Mijne dochter is perfect qua motoriek ze ging vroeg alles doen. We zijn naar fysio geweest omdat ik daar was voor massage(ze is sport en kinder fysio). Ze zei dat ik kan ook gewoon komen als ik vragen heb. Omdat in famie scoliose en heupenafwijking ziet en gewoon wilden we gaan. Ze keek en mijn dochter nu op11mnd +1 lijn fijne en groeve motoriek. Als je precies precies gemiddeld kijkt op precies 11mnd bijv. Moet kind wel staan, langslopen, zitten, kruipen, los staan even, draaien van iets naar iets. Dat dus wat dat grafiek zegt. Ze liet 2wk geleden ons oefeningen zie: mijn dochter gebruikt linkere been niet bij optrekken rechte is haar favo waardoor spierverhouding minder is en ze kan lastig balans zoeken met los staan. Oefeningen waren: trap lopen steeds rechte vasthouden zodat ze links staat en draaien tussen bank en tafel steeds verder tafel zetten zodat ze goede draai maakt en stapje bij. 1 week gedaan 5 min per dag en ja hoor ze stond los gelijk al 5-10sec en ook 1 stapje maakt ze. Is maar als je daarover druk zich maakt maak afspraak en leg het uit niemand gaat je kind beoordelen of testen afnemen in lab. Is zoiezo stukje realistischer dan hier iemand iets zegt en heb je gelijk goede oog vanuit andere kant.
Bedankt voor jullie advies dames! Ik kijk het nog even aan tot ik de volgende afspraak heb bij het cb dan is hij 11 maanden en is er dan geen voorruit gang vraag ik even om advies en zou een fysio misschien wel een goede oplossing, heb al even gekeken en er zit een kinder fysiotherapeut op het dorp dus dat is altijd makkelijk!