ik ben bang, wat moet ik doen

Discussie in 'De lounge' gestart door tweety26, 27 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Robijntje74

    Robijntje74 Bekend lid

    10 mrt 2009
    606
    2
    18
    Volgens mij heb jij geen enkel idee hoe en wat een depressie is en wat zo'n persoon doormaakt,en daar helpen de schulden ook niet aan mee ongeacht hoe ze aan die schulden komt.
     
  2. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Mijn man heeft een depressie gehad, heeft maanden een beetje rondgedwaald zonder een doel voor ogen te hebben en had heel erg veel zelfmedelijden. Op een gegeven moment zag hij in dat die zelfmedelijden vreselijk destructief is en dat het hem echt nergens bracht. Zodoende heeft hij zichzelf een beetje bij elkaar gepakt en is hij gewoon weer dingen gaan ondernemen. Hij was gelukkig zo snugger om zichzelf een schop onder de kont te geven.

    Zelfmedelijden is echt nergens goed voor, en medelijden van een ander naar mijn inziens ook niet. Begrip wel, maar laat de mensen die nog enige invloed hebben op deze vrouw haar dan toch echt die figuurlijke schop onder haar kont geven. Niet door de vrouw af te vallen en geen begrip te tonen, maar door haar in beweging te brengen. En dus niet door enkel bezig te zijn met het stomme internet en haar spelletjes, maar door haar met een psycholoog te laten praten en haar te bewegen andere activiteiten te ondernemen.

    Mijn zwager is een man die niet van zijn luie reet af komt en veel zelfmedelijden heeft. Zijn moeder gaat hier volledig in mee, vreselijk. Heeft echt helemaal geen zin, want hij blijft passief. En die ene persoon is voor hem voldoende bevestiging dat hij inderdaad ook niets hoeft te ondernemen omdat hij gewoon heel erg zielig is.
     
  3. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Als ik mijn vader en oma moet geloven was de schop onder de kont van mijn moeder uiteindelijk fataal.... Het is makkelijk oordelen vanaf je schermpje thuis, en niet iedereen is hetzelfde. De computer kan bij deze vrouw de laatste strohalm zijn. Iedereen weet dat dit geen lange termijn oplossing is, maar zolang er nog geen gedegen GGZ hulp is, zou ik in ts haar plaats mijn moeder zeker nog geen 'trap onder de kont' geven. Het is misschien niet 'gewoon een dipje' maar een echte depressie. Ik zou niet op mijn geweten willen hebben om met zo weinig voorkennis van de gehele situatie (dit hier op het forum is ook maar gewoon een korte situatieschets waar we vanalles bij kunnen fantaseren) iemand een depressieve moeder het laatste zetje te geven. Het laatste zetje van mijn moeder was ook niet de juiste.
     
  4. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Yukl: Je hebt heel veel gradaties wat betreft een depressie, zo te horen zat jouw vriend er gelukkig nog niet zo diep in dat zelfreflectie niet meer werkt. Ontzettend rot dat jullie die fase hebben meegemaakt trouwens, het lijkt me vreselijk!

    Wat ik wil zeggen: Kijk uit met vergelijken van in jullie ogen gelijksoortige situaties. Het is onmogelijk voor een psycholoog of psychiater een diagnose en behandelingsplan vanaf de computer te stellen, laat staan voor ons leken. Daarom zou ik niet op aanraden van ons iets ondernemen, behalve het inschakelen van professionele hulp. Zij kunnen de ts verder helpen in welke stap nu genomen moet worden etc. Als de moeder van ts echt suicidale neigingen heeft is het laatste wat je nu moet riskeren dat je haar laatste strohalm weghaalt. In dat stadium zit ze nu eenmaal nog niet.
     
  5. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    @ nikita23: ik had toen gelukkig nog geen relatie met hem ;) Is ook alweer lang geleden. Je hebt overigens gelijk hoor, ik ben niet zo geduldig met mensen die last hebben van zelfmedelijden. Niet zo'n goede eigenschap van me en de reden waarom ik geen klinische psychologie ben gaan studeren ;) Ik onderschrijf je advies dat de moeder van TS professionele hulp nodig heeft, dat schreef ik ook naast mijn 'schop onder de kont' advies ;)
    Ik blijf er overigens wel bij mijn mening dat medelijden niet werkt.
     
  6. ma1

    ma1 Fanatiek lid

    14 mrt 2010
    1.211
    0
    0
    jij weet inderdaad niet wat een depressie inhoud en je praat als een kip zonder kop
     
  7. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Oh, maar ik ben ook geen voorstander van (zelf)medelijden hoor! Maar ik ben ook geen voorstander van een schop onder de kont zonder medische hulp. Op het advies van een 'leek' de laatste strohalm weghalen zonder psychische of psychiatrische hulp is in mijn ogen het slechtst denkbare advies zonder de juiste voorkennis. Zeker wanneer er mogelijke signalen van suicide zijn, deze signalen moet je mijn inziens altijd serieus nemen.
     
  8. skatjuh87

    skatjuh87 Niet meer actief

    ik vind dit eerlijk gezegd een beetje een simpel gedachte opmerking.

    Schulden hoeven niet altijd eigen schuld te zijn, dit weet ik uit eigen ervaring. Wij hebben enorme schulden omdat mijn man dit hele jaar nog geen salaris heeft gehad. We weten niet wat de reden is van de schulden, dus gelijk gaan veroordelen vind ik niet echt gepast.

    @ ts, wat balen dat het zo slecht gaat met je moeder. Ik heb helaas geen tips voor je, die anderen niet ook al hebben gegeven. In ieder geval heel veel succes en sterkte en ik hoop echt dat de woorden van je moeder bij wooren blijven.

    Liefs
     
  9. tulip

    tulip Niet meer actief

    ik vind de reacties tegen lovely ook wel een beetje hard. In de posten van ts staat nergens dat haar moeder al professionele hulp heeft of dat ze die gaat zoeken. Er staat alleen dat haar moeder zich van kant gaan maken als ze geen internet meer heeft. En dat ts zich afvraagt hoe ze toch kan zorgen dat haar moeder weer internet heeft.

    Dan ben ik wel met haar eens dat dit geen oplossing is en dat geen internet nu even niet hetgene is dat aangepakt moet worden. Hulp lijkt mij dan belangrijker.
     
  10. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Jij hebt nul komma nul een verantwoordelijkheid in de schulden die jullie hebben? Je weet toch dat dat niet waar is? Zoals ik al zei, zelfmedelijden is niet contructief.
     
  11. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Wel als dit nu even de laatste strohalm is (in mijn ogen, maar mijn mening is door persoonlijke ervaring misschien ook wat gekleurd). Soms is het belangrijk heel even die laatste strohalm te behouden en daarnaast absoluut hulp in te schakelen.
     
  12. tweety26

    tweety26 Niet meer actief

    Dames laten we geen ruzie maken.

    Mijn moeder is al langer aan het sukkelen, ze heeft ook de diagnose dat ze chronisch depressief is, en ik ben al maanden bezig om haar vaker uit huis te krijgen, en da tlukt me aardig.
    gister heeft ze medicatie gekregen van de ha, ik hoop dat ze die ook in gaat nemen en dat het voor haar net voldoende is om haar te helpen, dus de druppel was dat haar internet afgenomen was, dus niet zoals er eentje zei als je geen internet hebt dan maak je jezelf van kant, ik heb nu alles gedaan waar ik kan, nu zal ze zelf haar keuzes moeten maken, loopt het te ver ga ik contact opnemen met de crisisdienst van het ggz, maar als ze echt niet meer wil kan ik haar toch niet tegen houden, maar dan heb ik wel alles gedaan om haar te helpen.

    Somige begrijpen niet wat een depressie inhoud, mijn moeder eenigste manier van ontspaning en contact met anderen (ook een vriending in duitsland) loopt via internet. en ik ben al maanden bezig om haar uit haar huis te krijgen, en dat blijf ik doen. en tuurlijk heeft ze zelf ook aandeel in haar schulden dus idd moet ze nu ook eff op de blaren zitten, maar dat betekent niet dat ik haar dan moet laten barsten of haar geen hulp aan moet bieden. het is hard om tegen iemand te zeggen je hebt het zelf gedaan los het nu zelf maar op.

    kijk is naar een rede erachter waarom mensen in de schulden komen, somige komen in de schulden door de 1e levensbehoefte voor hun kind/eren te kopen de ander kopen heel veel omdat ze denken daar gelukkig van te worden, en zo heb je wel veel meer redenen. en mijn moeder zat al langer in depri toestand allen was dit de laatste druppel.

    ik hoop nu ze aande medicatie zit, dat het beter met haar zal gaan, en dat haar dat helpt om even door te kunnen bijten tot alles weer goed op orde en duidelijk is.

    en nog eff tussen neus en lippen door, ze wilde geen psychologische hulp dat is haar keuze, maar als ik haar af zie glijden heb ik nog een mogelijkheid en dat is de crisisdienst.
    Ik hoop dat ze nu weer een beetje tot rust kan komen, helemaal deprivrij word ze toch al niet, ivm haar chronische depressies.
     
  13. skatjuh87

    skatjuh87 Niet meer actief

    de schulden die wij nu hebben, en de problemen hiermee hebben wij geen schuld aan nee. De dingen waar wij wel schuld aan hebben is grotendeels al opgelost.

    Voorbeeld. Als ik vrijdag niet het geld voor de hypotheek op mijn rekening heb staan krijgen we een BKR-registratie. Ik heb het geld nog niet omdat mijn vraagouders nog niet hebben betaald. Daar kan ik momenteel verder niks meer aan doen.

    De andere schulden komen door het niet betalen van het salaris van mijn man, waardoor dingen niet meer betaald kunnen worden.

    En dit heeft niks met zelfmedelijden te maken. dit is voor ons realiteit. En met mijn bericht wou ik alleen maar aangeven dat schulden niet altijd alleen maar door de persoon zelf hoeven te komen. Het kan ook andere oorzaken hebben.
     
  14. tulip

    tulip Niet meer actief

    ik denk dat er ook bedoeld wordt, wat doe je er zelf aan??? Heb je bv duidelijk gezegd tegen de vraagouders dat het donderdag op je rekening moet staan??? Of zit je man achter zn salaris aan, of wacht hij gewoon af tot het gestort wordt??? Het lijkt mij niet goed iig. Ik zeg niet dat jullie dit allemaal niet doen, maar volgens mij wordt dit ook bedoeld.
     
  15. LovelyDK

    LovelyDK Niet meer actief

    Tulip en dat is precies wat ik bedoel idd!

    Maargoed, als jullie mee willen gaan in het zelfmedelijden prima! Ik hou daar totaal niet van!
     
  16. mora27

    mora27 VIP lid

    25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    het lijkt wel of je moeder aan een dystime stoornis lijd? dat kan vrij heftig zijn... goed van je dat je haar niet laat vallen! hoop dat het gauw weer wat stabieler word allemaal... sterkte ermee!
     
  17. pnirmal

    pnirmal Niet meer actief

    Wat zijn sommige weer aardig voor elkaar.

    Sommige weten echt niet wat het is om een depressie te hebben. En denken indd een schop onder de kont, dat die schop een genadeklap kan zijn dat zien sommige niet in.

    Zelfmedelijden tja ik denk dat de meeste die in een depressie niet eens zelf meedelijden hebben ze voelen dat niet eens meer.

    T.s hoop dat je er voor je moeder kunt zijn zo als je nu al doet meer kan je niet doen. En dat er een oplossing gezocht word voor het internet probleem.

    Sommige zullen het gewoon nooit weg begrijpen dat indd die internet verbinding voor jou moeder een laatste strohalm is. Het is haar contact met de buitenwereld tuurlijk daarnaast is het verstandig dat ze andere dingen onderneemt wat je ook probeert en je zegt ook helpt niks dan maar de crissis dienst meer kan je even niet doen.

    Heel veel sterkte er mee.

    Niet om het een of andere maar pas geleden is er nog een bekende Nederlander geweest die een einde aan zijn leven heeft gemaakt. Niemand zag aan de buitenwereld hoe hij zich van binnen voelden. Dus wat zelfmedelijden. Kortzichtig zijn sommige echt.
     
  18. tweety26

    tweety26 Niet meer actief

    dk ik ga niet met mijn moeder mee in zelfmedelijden, ik hou daar ook niet van, ik heb haar nu allelei handvaten gegeven, nu is het haar beurt om de stappen te zetten en dat heb ik haar ook gezegt, meer kan ik niet voor haar doen.
    dus nu is het afkijken wat ze zal gaan doen.
     
  19. Within

    Within Niet meer actief

    Heb niet het hele topic doorgelezen, sorry daarvoor: Maar internet is tegenwoordig een basisbehoefte, net als televisie. Dit mag in de schuldhulp dus niet verboden worden, omdat je anders je bankzaken e.d niet meer kan doen.

    Sterkte ermee!
     
  20. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Sterkte met je moeder!
     

Deel Deze Pagina